Auteur Topic: AOR DV10 - eerste indruk  (gelezen 27187 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #60 Gepost op: 17 juli 2019, 09:43:51 »
Ik zit al een tijdje te onderzoeken of ik deze scanner aan mijn verzameling moet toevoegen. Met name tetra is voor mij interessant, echter lees ik hier nogal wat laten we zeggen kinderziektes. Aan de andere kant zie ik nergens iemand die hem tweedehands wil verkopen dus is het dan wel zo erg met de tekortkomingen?

Wie heeft een actuele status van de stabiliteit van de scanner met de laatste fw-update?
Werkt tetra-ontvangst naar behoren?
Hoelang doe je met de batterijen?

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #61 Gepost op: 26 juli 2019, 15:17:19 »
Ik zit al een tijdje te onderzoeken of ik deze scanner aan mijn verzameling moet toevoegen. Met name tetra is voor mij interessant, echter lees ik hier nogal wat laten we zeggen kinderziektes. Aan de andere kant zie ik nergens iemand die hem tweedehands wil verkopen dus is het dan wel zo erg met de tekortkomingen?

Wie heeft een actuele status van de stabiliteit van de scanner met de laatste fw-update?
Werkt tetra-ontvangst naar behoren?
Hoelang doe je met de batterijen?

TETRA(TMO) werkt redelijk tot prima, de batterij duur is max. 6 uur (geheel afhankelijk van welke modus je gebruikt). Wat betreft de kinderziektes, je koopt een ontvanger welk dmv de cpu temperatuur probeert een frequentie correctie te doen vanwege de drift, je mag jezelf afvragen of zoiets wenselijk vind voor een ontvanger in deze prijs klasse. Tevens kunnen er geheugen corrupties optreden welke een stuk minder vaak lijken te gebeuren waneer de "battery saving" feature uitstaat. Deze feature werkt enkel in VFO mode. Image rejection is ook niet helemaal wat je zou wensen, zo ontvang ik FM radio broadcasts in de AM luchtvaart band, en luchtvaart signalen in de 160-180 mhz.. dit is te verhelpen met bandpass filters. Tot slot de ontvanger is extreem gevoelig, zeg maar gerust overgevoelig dus een externe antenna gaat hij al helemaal niet lekker op zonder de nodige demping.

Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #62 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:54:27 »
Weer een nieuwe bug die zich sinds vandaag voordoet en veroorzaakt wordt door de power safe feature.

Clicking noise:


Is gemeld aan AOR, als er een reactie komt zal ik die delen.

Danny

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #63 Gepost op: 17 oktober 2019, 17:47:21 »
die tik heb ik ook hier maar het komt niet uit de scanner maar komt van buiten af . bij mij is het de oorzaak een radar die gebruikt word bij de sluizen complex wat ik hoor het ook op de DV1 en andere scanners bij mij op de luchtvaart ik hoor het als ik in het zichtveld van de radar zit op de dv 10 hoor ik het hier binnen niet maar bij de DV1 wel op de buiten antenne de radar zit hier op een afstand 1 tot 2 Km bij mijn vandaan . dus ook  dat kan nog

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #64 Gepost op: 17 oktober 2019, 19:14:59 »
die tik heb ik ook hier maar het komt niet uit de scanner maar komt van buiten af . bij mij is het de oorzaak een radar die gebruikt word bij de sluizen complex wat ik hoor het ook op de DV1 en andere scanners bij mij op de luchtvaart ik hoor het als ik in het zichtveld van de radar zit op de dv 10 hoor ik het hier binnen niet maar bij de DV1 wel op de buiten antenne de radar zit hier op een afstand 1 tot 2 Km bij mijn vandaan . dus ook  dat kan nog

Als je goed oplet zie je in het filmpje dat het alleen gebeurt wanneer de battery safe functie actief word, dat kan je zien aan het scherm. Na een full system reset is het weer weg.

Danny

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #65 Gepost op: 17 oktober 2019, 19:30:34 »
Sinds kort ben ik ook met de DV10 aan het experimenteren...  
De tik in de audio komt inderdaad door de "power-save" functie.
Ook wanneer de DV10 in scanmode staat is er om de seconde een korte tik te horen (vooral irritant wanneer je met oortjes luistert.) Powersave staat nu uit dus
Voor de rest zijn mijn ervaringen identiek aan die van c1.
Luisterend op de marifoon- of VHF-airband met een buitenantennne komt alleen signaal binnen met ingeschakelde verzwakker (att)
UHF gaat iets beter maar is toch minder dan de Whistler. Zeker wanneer het gaat om DMR/NXDN ontvangst.
Van drift heb ik nog niet veel gemerkt. De DV10 heeft een smalbandig filter van 6 kHz en wanneer ik met stapjes van 1 kHz over een frequentie met modulatie draai blijft hij netjes boven en onder binnen de grenzen. Ook na een paar uur warmdraaien.
Bediening is complex, maar valt te leren. Veel kan ook met toetscode's i.p.v. door de menu's te scrollen
Tetra TTC werkt, maar er is een sterk en stabiel signaal nodig voor goed decodeerbaar audio. Anders klinkt het erg als Donald Duck
Ook kan de audio sterkte bij tetra-ontvangst soms wat klapperen naar lager volume en terug.
Bij scannen van tetra blijft de DV10 soms hangen op een signaal.
Soms lijkt het alsof de DV10 beter ontvangt na een full-reset, maar dat kan ook "tussen de oren" zitten...  ::)
 
Het zou mooi zijn als er een instelbare gain-control zou komen voor verzwakking/versterking van de diverse signalen (zoals de icom R20 die had)
Ook een regelbare helderheid voor de displayverlichting ontbreekt (i.p.v. on/off/auto). Dit zou al wat kunnen helpen de de accuduur te verlengen.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #66 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:00:33 »
Het gevoel dat hij na een reset weer iets beter werkt is ook herkenbaar, mijn vermoede is dat met verloop van de tijd er steeds meer geheugen corrupt raakt wat allerlei "vage" problemen veroorzaakt. Deze vage problemen uiten zich altijd in raar software gedrag, ik heb nog niet het gevoel gehad dat hij beter ontvangt na een reset.

Van de drift merkt je boven de 25Mhz in analoog niks, maar in digitale modus wel. Aangezien de frequentie steeds word aangepast aan de hand van de CPU temperatuur(drift fix), springt hij de hele tijd rond om de bedoelde frequentie.

Dat ziet er als volgt uit:


Dit zorgt voor een hogere error rate(BER) en word mede verantwoordelijk gehouden voor de magere performance digitaal waneer een signaal wat zwakker is.

Danny

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #67 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:18:33 »
Dat verklaart misschien ook waarom ik nog geen dPMR (446) heb kunnen ontvangen.
DMR en NXDN werkt in principe wel, ook met goed audio, maar het signaal moet net wat sterker zijn dan voor de TRX1.
Tetra is 25 kHz breed, dus hier zou je er wat minder last van moeten hebben.
Ik hoop dat ze er toch nog iets beters van kunnen maken bij AOR.
De firmware die er nu op staat (1904B) is al sinds april in beta-fase  ::)  :P

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #68 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:55:10 »
Dat verklaart misschien ook waarom ik nog geen dPMR (446) heb kunnen ontvangen.
DMR en NXDN werkt in principe wel, ook met goed audio, maar het signaal moet net wat sterker zijn dan voor de TRX1.
Tetra is 25 kHz breed, dus hier zou je er wat minder last van moeten hebben.
Ik hoop dat ze er toch nog iets beters van kunnen maken bij AOR.
De firmware die er nu op staat (1904B) is al sinds april in beta-fase  ::)  :P

Toen ik hem net binnen had werkte DMR alleen als het een HAM repeater was, business handhelds kreeg ik geen geluid uit. Nadat ik een discriminator recording aangeleverd had die gemaakt was met de DV10 was dat snel gefixt, ze gaven toen ook aan dat ze geen live DMR netwerken hadden in Japan.

Het is denk ik vooral heel belangrijk dat mensen hun bevindingen blijven delen met AOR, want ze fixen niks vanzelf en ik krijg ook vaak het gevoel dat nieuwe features amper getest worden.
"if it compiles, ship it..."


Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #69 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:18:22 »
Weer een nieuwe bug die zich sinds vandaag voordoet en veroorzaakt wordt door de power safe feature.

Clicking noise:


Is gemeld aan AOR, als er een reactie komt zal ik die delen.

Danny

Update:
Na een systeem reset is het er nog steeds. Echter ontdek ik net wel dat als ik noise squelch op 5 zet ipv 4, dan stopt het(met power safe aan)
met power safe uit, kan squelch wel gewoon op 4 zonder het click effect.

Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #70 Gepost op: 21 oktober 2019, 14:37:20 »
dPMR problemen, kennelijk werkt het alleen in auto mode.


Aangezien AOR niet meer op bug reports reageerd laat ik deze maar voor wat het is ☹️