Auteur Topic: Bliksembeveiliging  (gelezen 3449 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Henk1979

  • Gast
Bliksembeveiliging
« Gepost op: 8 mei 2003, 14:53:03 »
Welke maatregelen moet men treffen tegen mogelijke blikseminslag wanneer een buitenantenne wordt gebruikt??

Ik wil namelijk mijn antenne naar buiten doen en overdag de scanner aan de pc koppelen voor het maken van opnames die ik op een later tijdstip kan beluisteren.

Als het gaat onweren loop ik dan wel het risico dat zowel de scanner en pc worden opgeblazen (en mogelijk andere apparaten via contact met het lichtnet) De antenne is het hoogste punt en bovendien trekt metaal onweer aan....

Graag jullie ervaringen op dit gebied

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: Bliksembeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2003, 15:36:20 »
Henk,

Het beste wat je kunt doen als het onweert is gewoon de antennestekker uit je scanner trekken, veel meer kun je niet doen. Als de bliksem inslaat dan zul je sowieso een probleem hebben, bliksem laat zich niet zo snel stoppen door wat dan ook. Sommige mensen zweren bij een geaarde antennemast, anderen zeggen dat aarding bliksem juist aantrekt. De meningen zijn bijzonder verdeeld. Professionele installaties zijn altijd geaard, maar dat is meer een verzekeringskwestie. In jouw geval zou ik gewoon de stekker lostrekken. Jammer van de ontvangst, maar je scanner kan zelfs beschadigd raken door een inslag 100 meter verderop, hij hoeft dus niet eens in de antenne te slaan om jouw scanner (of wat voor ontvanger dan ook) onherstelbaar te beschadigen...

Groeten, Peter.