Auteur Topic: Onverklaarbaar probleem met (auto-)antenne  (gelezen 1746 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 710
Onverklaarbaar probleem met (auto-)antenne
« Gepost op: 7 juli 2021, 18:09:42 »
Vroeguh gebruikte ik de autoradio-antenne van mijn auto's vrijwel altijd om er ook een scanner op aan te sluiten. Op de auto's zat vrijwel altijd een passieve antenne bedoeld voor de FM-band 88 - 108 Mhz.

Met een simpele constructie knoopte ik daar dan ook een scanner aan. Meestal met een verloopkabeltje van de autoradio-antenne naar BNC en dan een BNC T-stuk. Technisch verdiende het misschien geen schoonheidsprijs, maar het werkte altijd erg goed. De autoradio bleef ontvangen en de scanner ontving erg goed op de lage politieband, luchtvaartverkeer en ook op VHF (toen brandweer en marifoon) was ontvangst alleszins redelijk.

Scannerluisteren is helaas zo goed als voorbij, maar bovenbeschreven constructie gebruikte ik ook de afgelopen jaren om DAB+ signaal te ontvangen in de auto. Nog steeds wat oudere auto, nog steeds een passieve antenne op het dak, maar wel een nieuwe autoradio erin die DAB+ en ouderwets FM ontvangt. Voor DAB zou er een aparte antenne nodig zijn. Ook daar weer simpel koppelkabeltje gemaakt: FM en DAB op de autoradio-antenne en dat werkte perfect. Beter dan de antennes voor DAB die je tegen je raam zou moeten plakken.

Nou is er sinds kort een nieuwe auto in het gezin, jonge occasion. De auto is nog voorzien van een ouderwetse, passieve FM-antenne op het dak, ongeveer 70 cm lang. Ik weet 100% zeker dat dit geen elektronisch versterkte antenne is.

In deze auto ook weer een DAB+ radio gezet. Idee was om weer de autoradio-antenne te gebruiken voor DAB+ en FM, dus weer met simpele splitterkabel en twee ontvangers op de ene antenne.

Dit krijg ik niet werkend: de antenne werkt perfect op FM, keihard signaal. De afgelopen aan het prutsen geweest met splitters, koppelfilters, verloopkabels enz. enz. maar ik krijg geen DAB-signaal uit de antenne. Sluit ik de autoradio-antenne rechtstreeks aan op de DAB-ingang dan geen signaal. Sluit ik een dualband magneetvoetje op de DAB-ingang aan, dan knallen de DAB-zenders uit de radio.

Alles nagekeken en nagemeten: de antenne-installatie is goed, geen kabelbreuken, conrectors zijn goed enz. Het spul is wel voorzien van FAKRA-connectors maar daar kan k goed mee omgaan. DAB signaal in deze omgeving is keihard.

Heeft iemand een verklaring waarom deze autoradio-antenne geen DAB-signaal geeft? De antenne is dan wel niet afgestemd voor die band, maar het zou moeten werken. Herkent iemand dit probleem? Tips? Tricks?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Onverklaarbaar probleem met (auto-)antenne
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2021, 18:49:52 »
DAB+ is ca. 220 MHz. Er gaat waarschijnlijk iets fout met de aanpassing want de antenne van 70 cm lang is daar een halve golf, met een zeer hoge impedantie.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Onverklaarbaar probleem met (auto-)antenne
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2021, 13:10:07 »
Kan het zijn dat er een passief freq filter (bandpass) in de antenne zit? Dus dat alleen 87-108 wordt doorgelaten? DAB+ loopt van 174 - 230 MHz.

Gr, Sven