Auteur Topic: Spoorwegen (NMBS)  (gelezen 30577 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Kristof

  • Gast
Spoorwegen (NMBS)
« Gepost op: 8 mei 2004, 11:06:44 »
Hello,

Heeft er iemand ervaring met het luisteren naar de spoorwegen?

Naar't schijnt zou men radioverkeer hebben (vanuit de treinen) rond de
457 MHz en 467 MHz.

Wanneer ik hierop luister is't maar stilletjes... .

Iemand info over?

Groeten,

Kristof :)

Offline hotspot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
    • http://www.ricbel.tk
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2006, 16:50:59 »
De nmbs is aan het overschakelen op een gsm netwerk speciaal voor de spoorwegen genaamd GSM-R waarvan de R afkomt van Rail.
en al zouden ze het oude systeem nog gebruiken dan zit je met het probleem van de richtantennes zodat er enkel naast de spoorweg iets te ontvangen valt.
Maar hoofdzakelijk zal het wel het eerste zijn, de overschakeling naar GSM-R. Hier een foto van een GSM-R mast met onderaan nog de oude richtantennes , bovenaan de nieuwe GSM-R antennes en ook de gewone GSM antennes voor publiek gebruik.
Voor een overzicht van alle RIC code\'s neem een kijkje op http://www.ricbel.tk

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2006, 17:41:50 »
Citaat van: "hotspot"
De nmbs is aan het overschakelen op een gsm netwerk speciaal voor de spoorwegen genaamd GSM-R waarvan de R afkomt van Rail.
en al zouden ze het oude systeem nog gebruiken dan zit je met het probleem van de richtantennes zodat er enkel naast de spoorweg iets te ontvangen valt.

Datzelfde systeem is men nu ook hier in Nederland aan het invoeren. Het staat echter los van de diensten op stations en rangeerterreinen die met VHF portofoons lopen. Die diensten blijven gewoon op de VHF porto werken. Wellicht bedoelde Kristof die diensten ook? Af en toe kom ik eens in Belgie en hoor op stations weleens verschillende diensten simplex in de 457 MHz.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2006, 20:06:39 »
Ik vermoed dat GSM-R meer dient om de treinbestuurders van communicatie te voorzien. Naar wat ik weet kwam het project in gang na de dodelijke traincrash in Pécrot enkele jaren terug.

Wie is eigenlijk de provider en waarom maakt men niet gebruik van de reeds bestaande GSM-diensten?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline hotspot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
    • http://www.ricbel.tk
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2006, 13:20:59 »
Citaat van: "Asterix900"
Wie is eigenlijk de provider en waarom maakt men niet gebruik van de reeds bestaande GSM-diensten?

Provider is NMBS zelf je kent met deze gsm ook op het gewone netwerk bellen. Privé gesprekken worden dan aan een 'vriendenprijsje' aangerekend bij de NMBS. De reden waarom men niet van het gewone netwerk gebruik maak is omdat bij incident iedereen met zijne gsm gaat bellen wat een overload op de dichtsbijzijnde mast zorgd het duurd dan ook niet lang vooral deze in storing gaat. Om het personeel in geval van nood nog te kunnen bereiken hebben zij een appart netwerk nodig. Denk bvb eigenlijk maar aan nieuwjaar waar het ineens 2 uur kan duren voor een smsje aankomt of een persoon niet kunt bereiken gewoon door overbelasting.

Citaat van: "Johan Beck"
Wellicht bedoelde Kristof die diensten ook? Af en toe kom ik eens in Belgie en hoor op stations weleens verschillende diensten simplex in de 457 MHz.

Kristof zet wel degelijk tussen haakjes vanuit de trein.
En om de diensten afteluisteren van de portofoons moet hij in het directe gebied van een station wonen max +/- 1km en vermits hij weinig radio verkeer hoort vanuit de treinen denk ik dat dit niet het geval is.
Voor een overzicht van alle RIC code\'s neem een kijkje op http://www.ricbel.tk

Kristof

  • Gast
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2006, 16:05:46 »
Hey,

Inderdaad, ik bedoelde trein-centrale communicatie.
Stationsporto's kan ik soms horen van een station in de buurt.

Groetjes,
Kristof  :)

5307

  • Gast
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2007, 16:53:49 »
Zou er iemand van jullie weten op welke frequentie de nmbs werkt binnen en rond het station van kortrijk?

Ik heb net een scanner gekocht en vond dat wel tof.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2007, 17:22:21 »
Treinstations in Belgie zitten tussen 457 en 458 MHz.

5307

  • Gast
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2007, 17:49:16 »
ok!

Zal ik eens uittesten als mijn scanner binnengekomen is  :)

5307

  • Gast
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2007, 17:40:19 »
ik heb vandaag eens gescand tussen de frequenties 455 en 460, maar niets!

raar!

Offline Eurojos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 138
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2007, 18:01:32 »
Hallo 5307,

neem er rustig de tijd voor 't kan even duren eer je wat hoort.
Spreek uit ervaring, werk zelf bij de Nmbs en zoek ook regelmatig in alle mogelijke stations naar frequenties.
Bijvoorbeeld zaterdag jl. die van Gent zo gevonden, 457.375 Mhz.
Groetjes,
Jos

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2007, 10:39:35 »
Je zou ook nog kunnen zoeken tussen 171 en 173 MHz, daar zat (zit nog steeds??) in de Antwerpse havens het verkeer tussen de rangeerders en de "mobiele brigades" (een soort van mobiele verkeersleiders) op. Ik weet echter niet of die frequenties ook landelijk voor rangeren in gebruik zijn.

5307

  • Gast
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2007, 20:17:16 »
ik heb gescand en ik krijg iets te horen op 457.3750

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2012, 16:52:59 »
Dat de NMBS naast de GSM-R op de treinen ook verder analoge radio's zal blijven gebruiken in de stations, mag nu wel definitief duidelijk zijn geworden.

Nu ving ik onlangs geruchten op dat er in Brussel wat problemen waren met het radioverkeer omdat de vergunningen bij het BIPT niet tijdig waren verlengd (aanvraag te laat). Geen idee of dit nieuws helemaal correct is maar sinds enkele weken zit er in Leuven (Blok 9) wel radioverkeer op 415.8875 MHz terwijl dit vroeger op 458.4900 en 458.5500 was.

Heeft er iemand een idee van of er nog frequenties zijn veranderd/bijgekomen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Spoorwegen (NMBS)
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2012, 13:55:17 »
Hallo Asterix ik hoor hier nog station Aalst 457.4125 en station Denderleeuw 457.2875 het zijn nog dezelfde frequenties als vroeger grts Wim
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300