Het Scannerforum

Scannersoftware => PDW => Topic gestart door: Johan Beck op 5 september 2021, 13:20:09

Titel: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 5 september 2021, 13:20:09
Ik draai hier al jaren PDW probleemloos via de Comport. Echter als ik de USB programmmeerkabel van de Butel ARC software aansluit dan stopt PDW met decoderen. Heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet opgelost terwijl beide aansluitingen voorheen geen conflict hadden.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: www.SemafoonWinkel.nl op 5 september 2021, 16:44:42
Johan, hebben ze wel beiden hun eigen comport?
Bij apparaatbeheer moet je ergens een uitroepteken zien, met meer informatie.

Je zou kunnen proberen de comport van één van deze 2 handmatig te wijzigen.
Wanneer ik comport problemen heb, komt het meestal omdat de comport een hoog nummer heeft (boven 10).
Veel software kan daar niet mee overweg, die zet ik dan handmatig lager.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 5 september 2021, 17:23:09
PDW heeft port 6 en ARC port 8. In apparaatbeheer zie ik nergens een uitroepteken staan. Heel vreemd want het heeft altijd gewerkt. De ARC software zien de scanners ook niet meer.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: www.SemafoonWinkel.nl op 5 september 2021, 18:29:20
Vreemd, zou het door een update komen?
Virusscanner en firewall uitschakelen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Ron 01 op 5 september 2021, 19:44:45
Heb je al geprobeert de com poort te verwijderen en daarna de pc opnieuw op te starten?
Als dat ook niet lukt kun je met Snappy SDI proberen je drivers te updaten.
Mvg Ron
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 7 september 2021, 17:14:21
Poorten verwijderd, update gedaan en opnieuw opgestart.
PDW draait prima.
De programmeerkabel plug ik eerst in de pc en er is nog niks loos.
Hierna plug ik in in de scanner en vervolgens krijgt PDW geen signaal meer binnen.
Ook de ARC software ziet de scanner niet meer.
Haal ik de USB kabel van de P2000 ontvanger uit de pc, dan ziet de software de scanner weer wel.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 8 september 2021, 15:14:09
Vandaag maar eens verder wezen stoeien. Heb van de RS232 interface even de stroom er af gehaald en toen de programmeerkabel van de scanner aangesloten. Hierna kon ik probleemloos de software gebruiken om de scanner te programmeren. De programmeerkabel liet ik aangesloten zitten en heb toen weer de interface aangesloten op de stroombron. Ook toen helaas geen signaal op PDW. De programmeerkabel los gehaald en PDW kreeg weer berichten binnen. Schiet mij maar lek.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: www.SemafoonWinkel.nl op 8 september 2021, 15:29:10
Andere PC proberen, dan kun je uitsluiten of het aan de PC ligt, of de interfaces.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 9 september 2021, 19:20:17
Met de interfacekabel voor de BCT15 en UBC800 ontstaat dus een conflict.
Met de programmeerkabel voor de UBC125 ontstaat er geen conflict.
Probleem lijkt hem dus in de interfacekabel te zitten.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: www.SemafoonWinkel.nl op 9 september 2021, 19:27:58
De UBC kabel is een gewone standaard USB kabel, daar zit niks in.
Die van de 15 en 800 ken ik niet. Wellicht zit daar wel een RS232 achtige interface in?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 9 september 2021, 19:56:30
Die van de 15 en 800 ken ik niet. Wellicht zit daar wel een RS232 achtige interface in?

Dat klopt Werner.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 28 november 2021, 14:46:03
Nou schiet mij maar lek.
Ik heb PDW nu draaien via de geluidskaart.
Prima ontvangst en ik dacht van het probleem af te zijn.
Echter zodra ik de USB programmeerkabel van de scanner aansluit (in de scanner en in de pc) dan stopt PDW met decoderen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 28 november 2021, 15:18:02
Ik zou als ik jou was dan toch een USB naar serieel adapter met FTDI chip kopen. Ik had ook niets anders dan ellende met oudere Prolific adapters. Toen ik een 15 jaar oude Sitecom adapter aan de praat probeerde te krijgen liep mijn computer compleet vast bij het herstarten..

Dan heb je alleen nog een originele seriële kabel van Uniden nodig die werd of wordt meegeleverd met de USC230, 3500XLT of de 15(X).
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: www.SemafoonWinkel.nl op 28 november 2021, 15:19:07
Nou schiet mij maar lek.
Ik heb PDW nu draaien via de geluidskaart.
Prima ontvangst en ik dacht van het probleem af te zijn.
Echter zodra ik de USB programmeerkabel van de scanner aansluit (in de scanner en in de pc) dan stopt PDW met decoderen.

Heel bijzonder dit. Ik kan het echt niet verklaren, zeer vreemd.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 28 november 2021, 15:31:09
Ik zou als ik jou was dan toch een USB naar serieel adapter met FTDI chip kopen. Ik had ook niets anders dan ellende met oudere Prolific adapters. Toen ik een 15 jaar oude Sitecom adapter aan de praat probeerde te krijgen liep mijn computer compleet vast bij het herstarten..

Dan heb je alleen nog een originele seriële kabel van Uniden nodig die werd of wordt meegeleverd met de USC230, 3500XLT of de 15(X).

Die eerste kabel is denk ik geen probleem, dan neem ik diezelfde als jij hebt.
Aan die andere kabel moet ik dan nog maar zien te komen.
Of anders toch maar nieuw; https://www.jbe.nl/en/communication/receivers-and-scanners/software-interface/481-uniden-pc-3500230bct15
En dan maar afwachten of de problemen zijn verholpen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 9 februari 2022, 11:38:34
Nou schiet mij maar lek, van de ene op het andere moment is het conflict opgelost.
Ik ben helemaal happy  :)

Vreemd genoeg geeft de Butel software ARC15 een foutmelding bij het opslaan.
Freescan geeft geen problemen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 13:34:24
Volgend probleem.
Ik heb een andere pc en heb ARC15 geïnstalleerd.
Als ik de programmeerkabel aansluit wordt Com4 actief maar met een foutmelding.
Heb al van alles geprobeerd met drivers en zo maar niks helpt.
Omdat de kabel zo kort is kan ik die in de pc alleen in een USB3.0 port steken.
Een USB2.0 port zit aan de achterzijde van de pc maar dat redt de kabel niet en ik heb geen verlengkabel.
Zou 2.0 en 3.0 nog het verschil kunnen zijn?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 13:58:20
Met hangen en wurgen toch de kabel in een andere port gekregen.
Helaas wordt de scanner nog steeds niet gedetecteerd.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 16:39:28
Wat is de exacte foutmelding?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 17:25:00
Bij de nieuwe Comm Port (4) staat geheel links een gele driehoek met een uitroepteken er in.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 18:26:49
Er staat geen tekst achter? Ook niet nadat je er op klikt?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 19:19:36
Als ik hem open dan krijg ik de eigenschappen te zien en dan staat er;
Dit apparaat start niet (code 10)
Er is een niet bestaand apparaat opgegeven.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 19:28:37
Welk besturingssysteem staat er op de nieuwe PC? En welke op de oude?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 19:29:07
Op beide W10.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 19:30:03
Heb je iets van een ander apparaat zoals een muis of een geheugenstick welke je op dezelfde USB-poort kan testen?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 19:31:44
Heb ik gedaan en dan werkt het zonder problemen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 19:34:04
Ik zal eventueel nu via Teamviewer kunnen helpen als dat je uitkomt?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 19:35:15
Nu even niet meer, morgen heb ik alle tijd.
SDR moet toch ook weer geïnstalleerd worden.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 25 maart 2023, 19:42:27
Ik stuur je morgen een appje als er niks tussenkomt.

Volgens mij heb je een kabel met Prolific chipje toch? Wat je tussentijds eventueel zou kunnen proberen is rechtsklikken in apparaatbeheer op de niet herkende kabel (met uitroepteken). Dan proberen het stuurprogramma te verwijderen. De kabel daarna uit de USB-poort trekken en deze driver uitpakken en installeren: https://www.yaesu.com/downloadFile.cfm?FileID=17429&FileCatID=41&FileName=PL23XX%5FProlific%5FDriverInstaller%5Fv402.zip&FileContentType=application%2Fx%2Dzip%2Dcompressed

Dan raad ik aan om de computer opnieuw op te starten voordat je de kabel weer in een USB-poort stopt.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 25 maart 2023, 19:43:26
Dan ga ik dat morgenochtend even proberen.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 26 maart 2023, 08:53:02
Nou alles uitgevoerd zoals beschreven.
Ik zie nu bij Apparaatbeheer geen Comm 4 meer staan maar er staat nu iets anders.
PL2303HXA Phased out since 2012. Please contact your supplier.
Als ik verder kijk bij Eigenschappen en dan Gebeurtenissen staat er onderaan;
Device USB\VID_067B&PID_2303\5&13e29374&0&6 requires further installation.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Discriminator op 26 maart 2023, 09:25:52
Heb je hier wat aan? https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/pl2303hxa-phased-out-since-2012-version-38310/2ef1d8fa-59fc-421e-9510-b1f63c68d4f9
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 26 maart 2023, 09:54:50
Dank je wel Rene, het werkt nu  :)
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 26 maart 2023, 10:10:53
En nu heb ik weer iets anders.
Als ik met ARC15 de data van de scanner wil downloaden dan verschijnt er na een paar seconden een popup met de melding; Loop timeout.
En dit blijft zich dan herhalen.
Met Freescan heb ik geen enkel probleem en kon ik de scanner gewoon uitlezen.
Virtual Control werkt weer wel onder ARC15.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 26 maart 2023, 15:52:13
Staat de compoort op "auto detect" of handmatig ingesteld in de Butel software? Met ARC125 (ja, dat is weer voor een andere scanner) heb ik dit probleem bij uitlezen ook als het niet goed staat ingesteld.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 26 maart 2023, 16:15:07
Staat de compoort op "auto detect"

Jawel.
En de melding was niet Loop Out maar Loop Timeout.
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 26 maart 2023, 16:46:28
Probeer het eens met een handmatige instellingen?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Remon op 28 maart 2023, 09:12:04
Is het nog gelukt Johan?
Titel: Re: Comport conflict
Bericht door: Johan Beck op 28 maart 2023, 09:24:48
Nee hoor ik blijf de foutmelding krijgen.