Auteur Topic: shipplotter  (gelezen 67740 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lennartb

  • Gast
shipplotter
« Gepost op: 15 december 2006, 14:24:43 »
Hey,

Probeer zojuist shiplotter uit, maar ik zie alleen maar een tijd lang al een balkje dat heel puntig op en neer gaat..

Klopt dat?

Of valt er hier op de grens van vlaardingen/maassluis gewoon niet zoveel te ontvangen?

(ik gebruik een standaard handscanner met discriminator uitgang die volgens de gebruiksaanwijzing 20 tot 25 km bereik zou moeten hebben en p2000 ontvang ik vlekkeloos)


lennart

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: shipplotter
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2006, 17:36:39 »
Citaat van: "lennartb"
Of valt er hier op de grens van vlaardingen/maassluis gewoon niet zoveel te ontvangen?

't Zou bij jou zwart moeten zien van de schepen. Maar met de bijgeleverde antenne haal je doorgaans maar een kilometer of 5 à 10.

Rene

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2006, 18:51:54 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "lennartb"
Of valt er hier op de grens van vlaardingen/maassluis gewoon niet zoveel te ontvangen?

't Zou bij jou zwart moeten zien van de schepen. Maar met de bijgeleverde antenne haal je doorgaans maar een kilometer of 5 à 10.

Rene

is er rond de 20 euro voor de commtell 202 een antenne die geschikt is voor zowel P2000 als de shipplotter frequenties?

of is dat wel een beetje erg goedkoop geschat.?

(ps, p2000 hoef ik niet ver uit de lucht te halen er staat zo'n 100 meter hier vandaan een antenne)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2006, 19:02:59 »
Ik zou zeggen, zorg eerst eens dat je wat zichtbaar krijgt op Shipplotter. In jouw geval moet dat zeker lukken, zelfs met een binnenantenne.
Als je van die pieken hebt dan staat waarschijnlijk je opnameniveau te hoog. Dat schuifje hoeft maar een klein beetje naar omhoog geschoven te zijn.
Ga in SP ook eens naar Options en dan Demodulator. Ik heb alleen vinkjes staan bij de bovenste 2 regels.
Kijk ook even bij Help en dan Help Topics. Tabblad Index, dan dubbelklikken op Connecting the receiver and the PC. Daar naar beneden scrollen en dan zie je een voorbeeld van hoe de groene curve zou moeten zijn.

Surf voor aan actueel plaatje van de schepen eens naar http://www.pa3esz.nl/ais/index.html en klik links in het menu op Recente afbeeldingen.

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2006, 19:26:01 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik zou zeggen, zorg eerst eens dat je wat zichtbaar krijgt op Shipplotter. In jouw geval moet dat zeker lukken, zelfs met een binnenantenne.
Als je van die pieken hebt dan staat waarschijnlijk je opnameniveau te hoog. Dat schuifje hoeft maar een klein beetje naar omhoog geschoven te zijn.
Ga in SP ook eens naar Options en dan Demodulator. Ik heb alleen vinkjes staan bij de bovenste 2 regels.
Kijk ook even bij Help en dan Help Topics. Tabblad Index, dan dubbelklikken op Connecting the receiver and the PC. Daar naar beneden scrollen en dan zie je een voorbeeld van hoe de groene curve zou moeten zijn.

Surf voor aan actueel plaatje van de schepen eens naar http://www.pa3esz.nl/ais/index.html en klik links in het menu op Recente afbeeldingen.

ik ga effe wat proberen  ;)

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2006, 19:34:47 »
Het ziet er precies zou uit als op dat plaatje behalve dan dat de blauwe streep bij mij niks doet  :x

edit; heb wat dingen gedaan en krijg nu volop dingen binnen  :) ga effe wat kaarten inladen en kijken wat er gebeurt

edit2; bijna alle schepen "under way" hebben geen coordinaten en zijn misvormd, en op de kaart staan ze een beetje heel erg fout (kaart van discriminator.nl)

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2006, 11:20:44 »
op de een of andere gekke manier staan de boten op een wereldkaartje overal en ze hebben geen van alle een naam, maar hier aan de waterweg zie ik er geen een :? en een hele boel boten hebben gekke namen zoals: *dsuha?PUd: ;;Ds en dat soort dingen

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: shipplotter
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2006, 16:23:57 »
Citaat van: "lennartb"
Het ziet er precies zou uit als op dat plaatje behalve dan dat de blauwe streep bij mij niks doet  :x

edit; heb wat dingen gedaan en krijg nu volop dingen binnen  :) ga effe wat kaarten inladen en kijken wat er gebeurt

edit2; bijna alle schepen "under way" hebben geen coordinaten en zijn misvormd, en op de kaart staan ze een beetje heel erg fout (kaart van discriminator.nl)

Niks verkeerd mee met de kaarten van discriminator.nl
Een kaart "downloaden" gaat vaak verkeerd.
De "kaart" betsaat uit twee delen, t.w.:
1 Het plaatje/kaart.(.bmp of .jpg file)
2 De calibratie gegevens.(.clb file)
Beiden moeten dezelfde naam hebben en van de voornoemde extensie zijn voorzien in de chart files van shipplotter.

Het is maar een opmerking van mijn zijde.
Voorts is het raadzaam om de help-file van shipplotter aandachtig te lezen.
Het gedeelte over de verbindingen tussen de scanner en de computer en de instellingen zijn zeer waardevol.

Gr.; j.d.

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2006, 16:28:38 »
Citaat van: "j.d."
Citaat van: "lennartb"
Het ziet er precies zou uit als op dat plaatje behalve dan dat de blauwe streep bij mij niks doet  :x

edit; heb wat dingen gedaan en krijg nu volop dingen binnen  :) ga effe wat kaarten inladen en kijken wat er gebeurt

edit2; bijna alle schepen "under way" hebben geen coordinaten en zijn misvormd, en op de kaart staan ze een beetje heel erg fout (kaart van discriminator.nl)

Niks verkeerd mee met de kaarten van discriminator.nl
Een kaart "downloaden" gaat vaak verkeerd.
De "kaart" betsaat uit twee delen, t.w.:
1 Het plaatje/kaart.(.bmp of .jpg file)
2 De calibratie gegevens.(.clb file)
Beiden moeten dezelfde naam hebben en van de voornoemde extensie zijn voorzien in de chart files van shipplotter.

Het is maar een opmerking van mijn zijde.
Voorts is het raadzaam om de help-file van shipplotter aandachtig te lezen.
Het gedeelte over de verbindingen tussen de scanner en de computer en de instellingen zijn zeer waardevol.

Gr.; j.d.

de help heb ik gelezen, teminste het tutorial gedeelte en sommige dingen van introduction, de kaart zoals jij aangeeft staat goed, in dezelfde map het clb file..

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: shipplotter
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2006, 16:32:03 »
Citaat van: "j.d."
Niks verkeerd mee met de kaarten van discriminator.nl

't Is er maar een, zipfile met een kaart van het Rotterdams havengebied in combinatie met het calibratiebestand. Een grote reeks kaarten voor Shipplotter vind je op de website van PA3ESZ

Rene

Gert Jan

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2006, 21:27:19 »
Je kunt ook je eigen GPS coördinaten invoeren dan hoef je niet te calibreren.

lennartb

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2006, 08:45:26 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "j.d."
Niks verkeerd mee met de kaarten van discriminator.nl

't Is er maar een, zipfile met een kaart van het Rotterdams havengebied in combinatie met het calibratiebestand. Een grote reeks kaarten voor Shipplotter vind je op de website van PA3ESZ

Rene

'k had die de eerste 3 kaarten van het rotterdams havengebied ook al geprobeert, zonder succes

psr-216

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2006, 21:18:10 »
Hallo,

Na enig knutselen heb ik de GRE psr-216 gekoppeld aan mijn laptop met daarop shipplotter. Bijgaand signaal krijg ik binnen



In shipplotter zie ik, nadat deze 3uur heeft aangestaan, 1 melding in de log

Citaat
989314730;UTC response 3887-14-22;27:63:42;3.532700S;28.129300W;fix 2;061219 164810;audio

dit schip (?) zie ik niet op de kaart. Ik vraag me af, wonend in Den Haag, of het klopt dat ik maar 1 schip heb gezien (lastig te bepalen ;) ), maar veel belangrijker, is het signaal dat binnenkomt, correct. De blauwe lijn in shipplotter, die ligt op de horizontale as. Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Alvast bednakt,
psr-216

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: shipplotter
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2006, 21:26:52 »
Citaat van: "psr-216"
Na enig knutselen heb ik de GRE psr-216 gekoppeld aan mijn laptop met daarop shipplotter. Bijgaand signaal krijg ik binnen

Dat is geen mooi signaal.

psr-216

  • Gast
Re: shipplotter
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2006, 21:31:23 »
:( en hoe kan ik dit verbeteren????