Auteur Topic: Instellen "Kenwood" kanalen op BV9500 Pro  (gelezen 4821 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Instellen "Kenwood" kanalen op BV9500 Pro
« Gepost op: 17 februari 2021, 17:01:48 »
Ik heb een BV9500 Pro gekocht. Een rugged smartphone met porotofoon (400-470 mHz) mogelijkheden. In de portofoon app kan ik 48 kanalen toevoegen, ik heb besloten om de 16 analoge "Kenwood" kanalen toe te voegen. Mijn kennis over zendapparatuur en protocollen is nihil.

Ik kwam dit overzicht van Erik tegen. De eerste 12 kanalen zijn zonder grote problemen (hopelijk correct) ingevoerd in de app. Ik heb bij "Recv/Send subAudio type" gekozen voor CTCSS en het corresponderende C nummer ingevuld onder "Recv/Send subAudio freq". Ik had gelezen dat CTCSS onder veel verschillende namen bekend (QT, DQT, PL, PL-tone, PL-code, Privacy code or tone, or CTCSS/DCS) staat maar in theorie allemaal hetzelfde is.


Nu is het mij niet geheel duidelijk hoe ik de laatste 4 kanalen moet instellen. Ik heb onder "Recv/Send subAudio type" de optie uit "Wave", "CTCSS" (0 t/m 50), "CDCSS" (0 t/m 82) en "Reverse CDCSS" (0 t/m 82). Volgens de Kenwood handleiding (en het overzicht van Erik) wordt er gebruik gemaakt van D132N, D155N, D134N en D243N. Ik kan echter nergens de definitie van deze termen terugvinden. Erik gebruikt in zijn overzicht ook D23, D28, D24 en D39. Betekend dit dat ik deze 4 kanelen met CDCSS moet instellen en het bijbehorende nummer?

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Instellen "Kenwood" kanalen op BV9500 Pro
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2021, 18:13:45 »
Houd je er rekening mee dat de ppm van die dingen alle kanten in vliegen. De frequentie stabiliteit is totaal onbetrouwbaar.