Auteur Topic: Mobitex via geluidskaart?  (gelezen 10271 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2010, 01:46:35 »
Zo weer lekker aan de knutsel geweest en we hebben resultaat  :P  Ik krijg op beide frequenties nu berichten binnen zowel met pdw versie 2.16 als met de nieuwe 3.1. De UBC USC230 even voorzien van een discriminatoruitgang en gaan. Merk wel dat mijn ontvangstkwaliteit erg slecht is of althans dat geeft pdw aan. Zit zo rond de 1 á 2 % ?? Maar misschien is dit normaal voor Mobitex ? Krijg ook veel biterrors trouwens. Maar het signaal is op de scanner volledig ruisvrij. Maar goed het loopt momenteel. En dus zonder discriminatoruitgang is het inderdaad niet te doen zoals al werd aangegeven.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2010, 07:45:59 »
Citaat van: "maikelv"
Merk wel dat mijn ontvangstkwaliteit erg slecht is of althans dat geeft pdw aan. Zit zo rond de 1 á 2 % ?? Maar misschien is dit normaal voor Mobitex ? Krijg ook veel biterrors trouwens. Maar het signaal is op de scanner volledig ruisvrij.

Ik heb geen ervaring met Mobitex via de geluidskaart, maar de lokale zenders die ik bekijk via een RS232-interface scoren allemaal 99.5 - 100%. Speel eens wat met de instellingen van je geluidskaart, misschien is er nog wat verbetering mogelijk.

De reden waarom het zonder discriminatoruitgang overigens niet werkt is tweeledig:
- de snelheid van Mobitex is 8000 bit per seconde. Dat betekent dat het frequentiespectrum theoretisch tot 4000 Hz (en in praktijk hoger) geen vervorming mag hebben (Nyquist-criterium, zie ook opmerking 2). Zodra enige audiofiltering wordt toegepast, voldoe je hier niet meer aan
- Mobitex gebruikt GMSK. Waar een pagingsignaal hard schakelt tussen 0 en 1 gebeurt dit bij Mobitex geleidelijk. Ook zie je dat bij een 01010101-patroon de uitgangsspanning kleiner is (dichter rondom de nullijn) en dus gevoeliger voor ruis en andere ongerechtigheden.



Om een GMSK-signaal met een simpele ontvanger te kunnen decoderen, dus zonder een ingewikkelde demodulator, moet het signaal een exacte replica zijn van het verzonden signaal. Ook hier: zodra enige audiofiltering wordt toegepast, voldoe je hier niet meer aan

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2010, 12:45:12 »
Citaat van: "Discriminator"
Nee, Mobitex zonder discriminatoruitgang is kansloos.

Hieronder zie je waarom. De gele lijn is het signaal van de discriminatoruitgang bij Mobitex (8000 bit/s), de blauwe lijn het signaal op de oortelefoonuitgang van mijn UBC9000XLT.



Bij P2000 (1600 bit/s) is het overigens niet veel beter:


Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2010, 15:51:54 »
Kijk dat is een hele duidelijke uitleg. Zal inderdaad nog eens wat spelen met de instellingen van de geluidskaart en misschien komen er nog wat betere percentages uit  :D Zowiezo eerst even mijn discriminator uitgang intern afschermen want ik merkte dat mijn soldeereilandjes wat te hoog waren en deze nu in contact kwamen met de metalen behuizing waardoor het audio af en toe wegviel. Maar een stukje krimpkous wil do the trick en dan kunnen we weer verder hobby`en  :wink:

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2010, 16:58:56 »
René, mooie screencaps  :wink:

Heb vorig jaar eens een testje gedaan: beide signalen afkomstig van een FRG9600 eens op mijn scoop aangesloten.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2010, 17:03:18 »
Citaat van: "Rene"
Heb vorig jaar eens een testje gedaan: beide signalen afkomstig van een FRG9600 eens op mijn scoop aangesloten.

Leuk! Zo'n 1010101010.. preamble-patroon ziet er op de UBC9000XLT ook best redelijk uit. Het gaat mis zodra de berichtdata wordt verzonden.

Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2010, 17:32:34 »
Zo we zijn weer aan de gang en ik moet eerlijk zeggen dat ik met versie 2.16 van PDW gewoon meer berichten binnenkrijg als met versie 3.1. Hoe dit komt weet ik niet, ik verander niks kwa instellingen. Het enigste wat ik doe is overschakelen tussen de verschillende versie`s. In 2.16 kom ik trouwens wel uit op een 100% ontvangstkwaliteit maar in 3.1 lukt het me niet om boven de 2% uit te komen ongeacht de instellingen van pdw of geluidskaart.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2010, 02:10:35 »
Citaat van: "maikelv"
Zo we zijn weer aan de gang en ik moet eerlijk zeggen dat ik met versie 2.16 van PDW gewoon meer berichten binnenkrijg als met versie 3.1. Hoe dit komt weet ik niet, ik verander niks kwa instellingen. Het enigste wat ik doe is overschakelen tussen de verschillende versie`s. In 2.16 kom ik trouwens wel uit op een 100% ontvangstkwaliteit maar in 3.1 lukt het me niet om boven de 2% uit te komen ongeacht de instellingen van pdw of geluidskaart.

Niet elk bericht wat je in een oude versie ziet is ook een daadwerkelijk bericht. Lees de updates maar. Voorheen werd de controlling-data ook weergegeven, elke scheet die het netwerk liet werd weergegeven, ook al werd er geen daadwerkelijke data verzonden. Waar het voor ons als meelezers in principe om gaat, zijn de leesbare berichten. Zolang je die niet mist dan zit je goed, toch ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2010, 06:56:31 »
Citaat van: "maikelv"
In 2.16 kom ik trouwens wel uit op een 100% ontvangstkwaliteit maar in 3.1 lukt het me niet om boven de 2% uit te komen ongeacht de instellingen van pdw of geluidskaart.

Ik ben een week geleden langsgeweest bij een luisteraar met hetzelfde probleem, maar dan met een interface. Op verschillende PC's een procent of 5 met versie 3.1. Daarna met 3.0 geprobeerd en strak 100%. Wellicht een corrupte versie 3.1?

-Rene

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Mobitex via geluidskaart?
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2010, 10:15:35 »
Ik zal er eens naar kijken, al stapelt het aantal problemen met Mobitex zich wel heel erg op (jij weet daar meer van) en weet niet exact of en hoe ik alles op kan lossen...

Voorlopig maar gewoon een oudere versie blijven gebruiken, dat is het makkelijkst denk ik.