Auteur Topic: MKA bij ambulancemeldingen  (gelezen 14791 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
MKA bij ambulancemeldingen
« Gepost op: 3 juli 2019, 20:01:55 »
18:22:37 03-07-19GROUP-1A2 11132 Rit 141529 VWS Wormerveer Industrieweg Wormerveer
0120164MKA Amsterdam-Amstelland (Ambulance 11-132 Zaandam)

Ik word erop gewezen dat Zaanstreek-Waterland inmiddels onder de MKA Noord-Holland valt. Dat klopt, echter...

Bewust heb ik overal MKA [regio] gehandhaafd, omdat de regio's an sich niet zijn gewijzigd, alleen de meldkamers zijn hier en daar gemeenschappelijk. De ambulances behoren nog steeds bij een bepaalde regio en niet bij de gemeenschappelijke meldkamer.

Wat kunnen we er dan van maken? Ik heb aan RAV zitten denken, maar die afkorting wordt niet door elke regio gehanteerd.

Iemand een suggestie?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2019, 20:29:50 »
De ambulances behoren nog steeds bij een bepaalde regio

En dat is Zaanstreek-Waterland, een geheel eigen veiligheidsregio.
Ondanks dat de codes nog wel in de reeks van de MKA Amsterdam zitten heeft het totaal niets meer met Amsterdam te maken.
De brandweer wordt nu immers ook vanuit de MKB Noord Holland gealarmeerd.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2019, 20:51:23 »
MAA (Meldkamer Aansturing Ambulance)? Is dat iets?

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2019, 21:56:08 »
Zou ook de plaatsnamen van de meldkamers (straks max. 10) kunnen hanteren.......


MKA Drachten, MKB Haarlem, MKP Rotterdam etc. (meldkamer waar vanuit primair de betreffende capcodes worden verzonden)
Groeten van Michel

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2019, 23:34:19 »
Bij de brandweer speelt dit minder. Daar staat gewoon BRW Zaanstreek-Waterland of BRW Haaglanden. Dat staat als een huis want de regio's veranderen niet. Daarom heeft het ook geen zin om MKB Den-Haag (Leiden) (Kazernealarm) te plaatsen, het blijft de Brandweer Regio Hollands-Midden. Ik zou er gewoon Ambulance Hollands-Midden en Ambulance Zaanstreek-Waterland van kunnen maken. Is dat wat?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2019, 06:31:18 »
Dat lijkt me wel iets ja.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2019, 08:13:31 »
Lijkt me zeker geen gek idee  ;)
Groeten van Michel

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2019, 09:08:47 »
Lijkt me een goede zet!

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2019, 11:10:02 »
Ok, ben ermee bezig. Vooralsnog alleen capcodes beginnend met 01 en 02 gedaan, is toch ff wat meer werk dan ik dacht ;)

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2019, 11:56:12 »
RAV (+regio) zou naar mijn mening ook kunnen.

In principe word de ambulancezorg per veiligheidsregio georganiseerd in een Regionale AmbulanceVoorziening, ongeacht wie de aanbieders zijn van deze zorg in een veiligheidsregio.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0031557/2013-01-01#HoofdstukII


Andere optie zou kunnen zijn om het zo te doen:
   0120164   Ambulance 11-132 (Zaanstreek-Waterland)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2019, 16:33:39 »
RAV (+regio) zou naar mijn mening ook kunnen.

In principe word de ambulancezorg per veiligheidsregio georganiseerd in een Regionale AmbulanceVoorziening, ongeacht wie de aanbieders zijn van deze zorg in een veiligheidsregio.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0031557/2013-01-01#HoofdstukII


Andere optie zou kunnen zijn om het zo te doen:
   0120164   Ambulance 11-132 (Zaanstreek-Waterland)

In principe... Maar ik heb er gisteren ook Gegoogled en RAV wordt niet door elke regio gehanteerd. Dan krijg je juist termen die scheef lopen. Zoals het nu is in de genoemde regio's, is dat niets dan?

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2019, 10:07:54 »
RAV (+regio) zou naar mijn mening ook kunnen.

In principe word de ambulancezorg per veiligheidsregio georganiseerd in een Regionale AmbulanceVoorziening, ongeacht wie de aanbieders zijn van deze zorg in een veiligheidsregio.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0031557/2013-01-01#HoofdstukII


Andere optie zou kunnen zijn om het zo te doen:
   0120164   Ambulance 11-132 (Zaanstreek-Waterland)

In principe... Maar ik heb er gisteren ook Gegoogled en RAV wordt niet door elke regio gehanteerd. Dan krijg je juist termen die scheef lopen. Zoals het nu is in de genoemde regio's, is dat niets dan?

Hoe je het nu gedaan hebt, vind ik persoonlijk, het storend dat er 2x ambulance staat.

En ik zeg wel principe maar elke veiligheidsregio heeft een RAV met daarin de verschillende ambulancezorgaanbieders. Nederland zou Nederland niet zijn als elke regio zelf het beestje net weer anders noemt, maar van alles wat ik kan vinden op internet is het vanuit Den Haag, RAV.

Wat misschien ook wel lastig is nu de codes niet meer MKA gebonden worden, is dat niet elke piket functie onderdeel is van de RAV / ambulancezorg. Bijvoorbeeld de OvDG's zijn van de GHOR, Forensisch Artsen van de GGD etc.

Maargoed, dat is misschien iets te pietje precies voor nu. Ik denk dat je een goede weg bent in geslagen door het niet meer meldkamer gebonden te maken.
Echt top :D

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 5 juli 2019, 10:14:22 »
Hoe je het nu gedaan hebt, vind ik persoonlijk, het storend dat er 2x ambulance staat.
En ik zeg wel principe maar elke veiligheidsregio heeft een RAV met daarin de verschillende ambulancezorgaanbieders. Nederland zou Nederland niet zijn als elke regio zelf het beestje net weer anders noemt, maar van alles wat ik kan vinden op internet is het vanuit Den Haag, RAV.

Of, nog rigoureuzer; BRW/MKA/Politie verwijderen. De kleur geeft de discipline al aan toch? Alleen bij kopiëren/plakken raak je de discipline kwijt, de vraag is of we daar dan ooit spijt van kunnen krijgen...

Offline Dutch Firefly

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #13 Gepost op: 5 juli 2019, 12:24:41 »
Hoe je het nu gedaan hebt, vind ik persoonlijk, het storend dat er 2x ambulance staat.
En ik zeg wel principe maar elke veiligheidsregio heeft een RAV met daarin de verschillende ambulancezorgaanbieders. Nederland zou Nederland niet zijn als elke regio zelf het beestje net weer anders noemt, maar van alles wat ik kan vinden op internet is het vanuit Den Haag, RAV.

Of, nog rigoureuzer; BRW/MKA/Politie verwijderen. De kleur geeft de discipline al aan toch? Alleen bij kopiëren/plakken raak je de discipline kwijt, de vraag is of we daar dan ooit spijt van kunnen krijgen...

Die kleuren zijn nu nogal een puinhoop. Het is wel wat ik hier thuis heb draaien: afkorting veiligheidsregio/eenheid gevolgd door label in kleur per onderdeel. Eigenlijk moet dan het KWC ook mee, dat is feitelijk de naam van de meldkamer van de KNRM en daarmee vergelijkbaar met MKA.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: MKA bij ambulancemeldingen
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2019, 22:17:07 »
Topic (p2kflex forum) even geopend voor gasten zodat gebruikers van de monitor hun feedback kunnen geven...