Auteur Topic: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?  (gelezen 35664 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #30 Gepost op: 6 december 2008, 01:04:14 »
Hallo,

Of het meest bijzondere is weet ik niet, maar deze is mij wel erg bij gebleven.

Tijdens het scannerrijden een aantal jaar geleden was er een melding van een auto die midden op de john frostbrug  stond. (Arnhem)
Er ging een wagen die kant op…. Op een gegeven moment zei de meldkamer dat er toevallig een ambulance was gestopt bij die desbetreffende auto. Wat bleek…. Er was een vrouw aan het bevallen midden op de brug……………. En het bleef erg lang stil toen de politie gearriveerd was….. Na enige tijd (denk ongeveer 30 min) Ineens zonder aan te melden…… “HET IS EEN JONGEN!!”

Dat vond ik erg mooi om te horen………

Ik hoor jullie al denken, maar als je aandachtig zit te luisteren, en zit te wachten op antwoord, is het wel schitterend hoor...............

Groet
Remko

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #31 Gepost op: 7 december 2008, 10:29:38 »
Ook dat zijn dingen die je wel bij blijven ja  :)
Overigens voor de duidelijkheid voor een ieder die deze topic volgt, deze topic is verplaatst naar de rubriek ALGEMEEN maar blijkbaar hier ook nog blijven hangen.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

PD1EU

  • Gast
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #32 Gepost op: 7 december 2008, 10:41:42 »
Jouw topic zit inderdaad in beide catagorieen Ferry.
Het lijkt wel of er een snelkoppeling is gemaakt.
Maar anyways,wat smul ik van deze verhalen.......heerlijk !

Ed.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #33 Gepost op: 7 december 2008, 10:45:10 »
Het onderwerp staat alleen bij Algemeen. Het stond in de Kletshoek en ik heb het verplaatst met in de Kletshoek alleen nog de verwijzing dat het dus verplaatst is, kijk maar goed. viewforum.php?f=29

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #34 Gepost op: 7 december 2008, 18:18:18 »
Wat mij de smaak voor het scannerluisteren echt te pakken heeft doen krijgen, was een klein Commtel-handscannertje eind jaren '90. Ik had het destijds aangeschaft om er airshows mee af te schuimen. Ik woonde toen in een zeer bosrijk  :( gebied, in een zeer kalme villawijk, ver van steden, stadspolitie en brandweerkazernes verwijderd. 's Nachts godverlaten.

Tijdens een rustige nacht zat ik nog maar eens de hulpdienstfreqs. te scannen toen ik plots op het kanaal van rijkswachtdistrict Leuven een melding voor verdachte handelingen twee straten van waar ik woonde, hoorde binnenkomen. Eindelijk ook eens iets in mijn buurt! Vol spanning keek ik door het raam en zag na een tiental minuten een combi van de gemeentepolitie van een naburige zone rustig mijn straat indraaien en in de verte verdwijnen. Opeens hoorde ik buiten, in de stille nacht een resem geweersalvos en pistoolschoten. Op mijn scannertje hoorde ik dat de ploeg onder vuur werd genomen door homejackers. Bij aankomst hadden de twee agenten nog net de tijd gehad om terug in de combi te springen toen heel de voorkant en hun voorruit er moest aan geloven. De eigenaar van de woning was ook neergeschoten, zijn vrouw was de tuin in gevlucht en zich achter bomen gaan verstoppen en n van de daders was geraakt door het jachtgeweer van de eigenaar. Wat een paniek en chaos! Nog paniekerig werd het toen men hoorde dat de combi van de gemeentepolitie achterwaarts was weggestoven en nu werd achtervolgd door de vluchtende daders. Terwijl ik buiten in de verte de geweerschoten kon horen, hooorde ik op de scanner de agenten roepen dat ze door Kalashnikovs onder vuur werden genomen en ze zouden proberen de homejackers af te schudden. De wereld op zijn kop! De achtervolging duurde meerdere minuten en liep door een groot deel van het dorp vooraleer de daders afhaakten. Combi doorzeefd en agenten in shock. Wat een suspense voor een jonge luisteraars als ik!

Inmiddels was er een rijkwachtploeg ter plaatse op het eerste schietincident. Mijn hart sloeg over toen ik de scanner hoorde kraken op het kanaal van het district: "Haacht 1, asap Koeweg, ze zijn bezig!". Blijkbaar waren ze ginder binnengedrongen in een woning, de bewoners uit hun bed gesleurd en de sleutels van de Audi meegegraaid terwijl hun eerste vluchtvoertuig in brand werd gestoken. Toen de rijkwachtcombi de straat indraaide, begon alles van vooraf aan. De VW werd door riotguns en Kalashnikovs onder vuur genomen en weer hoorde ik die paniekerige stemmen in de ether die verslag uitbrachten. En weer werden de agenten achtervolgd door de nachtelijke straten en tegelijk onder vuur genomen. Ook nu konden de daders worden afgeschud door sliptechnieken. Tweede combi op een uur tijd doorzeefd. 's Morgens vroeg was er weer alarm toen een buur van het eerste slachtoffer dacht iemand met een geweer te hebben zien lopen. Ditmaal een vijftiental ploegen, speurhonden en helikopter doch vals alarm.

Die communicatie zal mij altijd bijblijven. Dat "waardeloze" scannertje heb ik nog altijd....  :)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #35 Gepost op: 7 december 2008, 19:02:34 »
Wat zal jij op het puntje van de stoel gezeten hebben zeg.
Is maar goed dat het een handscanner was , je zou er toch niet aan moeten denken dat je tijdens zoiets naar de wc moet.
En een waardeloos scannertje ? met wat jij er op meegemaakt heb heeft dat ding je een onbetaalbare luister ervaring opgeleverd
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #36 Gepost op: 7 december 2008, 19:49:09 »
Het analoge tijdperk, dat was iets, h.

Mijn nonkel was vroeger een freelance lokale reporter in Aalst (nabij Gent) voor een dagblad in Vlaanderen. Hij vertelde mij dat hij toen (in de jaren '80) een zware CB-bak had laten ombouwen om de politie- en rijkswachtfrequenties te kunnen beluisteren. Destijds werd Belgi getroffen door geweld van de Bende van Nijvel die vlak voor sluitingstijd in Belgi warenhuizen binnenstormde en lukraak mensen doodschoten. Elke avond, na zijn werk, luisterde hij tussen 17u en 20u onafgebroken. Toen de winkels dicht waren, zette hij de boel af en ging eten. Toen was je een held als je 's avonds inkopen ging doen. Op een avond had hij nog wel prijs ook, zeker! Toen hoorde hij iets kraken en roepen als "Ze zijn daar!" en "Delhaize Aalst". Hij stoof de deur uit en was als n van de eerste fotografen ter plaatse aan de Delhaize in Aalst. Een stuk of 5 mannen, vrouwen en kinderen doodgeschoten in de winkel en op de parking. Zijn foto's heeft hij toen kunnen verkopen en nadien is hij ermee gestopt....  :(
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Superfuse

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 984
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #37 Gepost op: 8 december 2008, 08:18:46 »
Ik zelf heb me een keer laten verleiden om de Politie meldkamer te bellen. Er was een overval gepleegd op een tankstation aan de Doornseweg net op de grens tussen Amersfoort en Leusden. Diverse eenheiden van de Politie waren druk bezig een gebeid af te sluiten. En al heel gauw kwam ik er achter dat ze een belangrijk stukje vergetten waren. Mijn inbreng werd zeer op prijs gesteld en beide verdachten werden konden worden aangehouden.

Dat was een van de voordelen van het analoge netwerk. De plaatselijke kennis van de scannerluisteraars. Wat scannerrijders vaak niet deden was info doorgeven. Vaak waren zij sneller ter plaatsen dan de hulpdiensten. Kleine moeite om nog een keer te bellen met de meldkamer en doorgeven wat je op dat moment ziet en hoort. Dit heb ik persoonlijk een paar keer megemaakt.

Top Topic!!!!!!!!!!!

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #38 Gepost op: 8 december 2008, 21:16:41 »
Dat verhaal van Astrix met het beschieten van de combi's doet me denken aan een avond dat ik een medelid van dit forum mij een opname die hij gemaakt tijdens goede condities ergens in de 169 MHz had ontvangen. Dit betrof ook een opname van een schietpartij en de volgende woorden zijn me altijd bijgebleven: "We zijn in ons kabinet geschoten".

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #39 Gepost op: 8 december 2008, 21:25:01 »
Da's toch netjes, goeie radio disipline  :)
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline dennis

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #40 Gepost op: 9 december 2008, 08:28:58 »
Ook ik kan wel een boek vol schrijven van wat ik heb gehoord.
Ik maak een top 10.
Nr.01 De moord op Theo van Gogh.
Vanaf de eerste melding was er al paniek. De gewonden mensen die het bureau op de Lineusstraat inkropen. Later de arrestatie van de dader waarbij je kon horen dat er flink geschoten werd.
Nr.02 Dance Vally  2001
Complete chaos de hele nacht.
Nr.03 Eurotop.
Het hele weekend was het rumoerig in de stad.
Ook was het de eerste grote inzet waarbij ik mee kon kijken met de beelden vanuit de heli.
Nr.04 Koninginnedag
Altijd leuk om te luisteren vooral in 2001 toen het uit de hand liep op het Centraal station.  
Nr.05 Ajax
Vooral bij huldigingen en grote wedstrijden was het altijd raak.
Nr.06 De krakersrellen
Ik woonde in de jaren 80 in de Spaarndammerbuurt en heb vaak met mijn XL50 scanner vaak tussen de opstootjes gelopen.
Het hoogte punt waren de rellen in de Schaepmanstraat waarbij een kraker overleed in een cel.
Nr.06 De taxirellen
Maanden was het onrustig in de stad.
Nr.07 Achtervolgingen
Ik heb er honderden gehoord.
Vooral in de jaren 80 was er bijna elke avond een achtervolging.
Later mocht het niet meer als de snelheden te hoog werden.
Nr.08 Een overval op een juwelier in de Beethovenstraat.
De politie stond aan beide kanten van de winkel en ze zagen hoe de winkel leeg gehaald werd.
Toen de overvaller twee stappen naar buiten deed werd hij opgepakt.
De foto’s die toen in de Nieuws van de Dag stonden waren van mij.
Nr.09 Op een gegeven moment een hoop paniek er liep een politiepaard los in de stad zonder agent.
Na een lang zoektocht werd ze gewond gevonden op de Lijnbaansgracht.
Nr.10 De Bijlmerramp
Helaas was ik die avond laat thuis en heb niet het begin meegekregen.
Uniden BC250D-BCT15-BCD396XT-UBC3600XLT

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #41 Gepost op: 9 december 2008, 20:45:50 »
Nog een leuke uit de luchtvaart:

Ergens begin jaren 80 stond er op Leeuwarden een Hunter van de station flight van Laarbruch, zo'n tweezitter.

Op een gegeven moment mocht de vrouwelijke verkeersleider van L'den een vluchtje meemaken.
Bij terugkomst lekker naar initial voor de overhead, daarachter hingen 2 F-16's die ook voor de overhead gingen.
De dame mocht oproepen voor finals:"Turning base, three greens, full stop".
En van de F-16 vliegers: "Wat is dat voor snol in die Hunter?".
Hysterische damesstem over de radio: "WIE ZEI DAT"?

We lagen over de grond van het lachen!

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 379
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #42 Gepost op: 28 mei 2011, 19:47:24 »
Wat een heerlijk Topic! Dit topic moet weer even herleven hoor :)

Ik weet nog goed hoe ik vroeger altijd thuis naar de scanner luisterde in de 86/87 Mhz band!
Prachtig vond ik dat.

In de loop der jaren heb ik veel comms gehoord van Scrambles, Politie achtervolgingen, Grote branden, Arrestatieteams, Kustwacht operaties tot Mayday calls van vliegtuigen..
Sommige dingen die je gehoord heb blijven je altijd bij.

Vooral een aantal Mayday calls die ik gehoord heb.

Het is jammer dat die oude analoge tijd nooit meer terugkomt, hopelijk liggen er nog een aantal mooie herinneringen in de toekomst

Offline bluethunder

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #43 Gepost op: 5 juni 2011, 13:05:02 »
1990 kettingbotsing op de a16 bij breda, door de mist was de ontvangst uitermate goed.

1992 bijlmerramp, achteraf besef je wat voor nieuws je live gehoord hebt.

1994 in september dacht ik, scanners staan aan zoals altijd op politie, brandweer en luchtvaart. Het gaat het ene oor in en het andere oor uit totdat op dutchmil een vrouwelijke f-16 piloot wat anders klinkt dan anders. Blijkt dat ze maar 1 vhf radio meer heeft die nog werkt en ze via De Kooy terug naar Leeuwarden wordt gedirigeerd.

2002 moord op Pim Fortuyn
2x realistic pro-2021, realistic pro-26, uniden xlt3500, 4x ubc9000xlt

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #44 Gepost op: 5 juni 2011, 14:37:47 »
Zo'n 20 jaar geleden was ik onderhoudsmonteur van het radioverbindings gebeuren van de Nederlandse Veiligheidsdienst (bedrijf bestaat niet meer) en had ik o.a. een mobilofoon en scanner in de auto.
's Middags onderweg naar huis reed ik door een dorpje vlak bij mijn woonplaats en hoorde ik op de scanner een bericht over de diefstal van een scootmobiel in een winkelcentrum vlak bij mijn huis.
Even later vroeg een surveillantenwagen nogmaals de gegevens van het voertuig waarmee de dieven gevlucht waren en door getuigen was gezien.
Op dat moment moest ik wachten voor een verkeerslicht en het ongelofelijke gebeurde :
Aan de overkant van de weg stond de oranje Opel met het kenteken dat zojuist werd doorgegeven.
Via de mobilofoon heb ik onmiddelijk onze meldkamer opgeroepen en gevraagd of zij de politie wilden waarschuwen. Ondertussen was ik bijna in mijn woonplaats en ben ik naar het politiebureau gereden.
Ik werd gelijk naar een kamertje gebracht en het hele verhaal werd genoteerd.
Even later kwamen twee agenten binnen en kreeg ik te horen dat de dieven waren aangehouden en ik werd bedankt voor mijn optreden. Ook ontmoette ik een oudere invalide man, de eigenaar van de scootmobiel, die me huilend bedankte. De scootmobiel lag onder een deken in de auto van de dieven.
Toen ik de volgende dag op mijn werk kwam hoorde ik van een collega het verhaal van een aanhouding met getrokken pistool op de A4 vlak voor Den Haag van een oranje Opel met twee personen wat hij gezien had toen hij naar huis reed. Er heeft ook een stukje in de krant gestaan.
Een scanner berichtje om nooit te vergeten.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB