Auteur Topic: Radiaal van Diamond base antenne gezocht  (gelezen 1377 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Gepost op: 14 maart 2024, 23:05:01 »
Al tig jaar heb ik een Diamond X50-N. De laatste jaren niet gebruikt, maar ik wil hem weer gebruiken. Er ontbreekt een radiaal. Radialen van de X30-N passen ook. Waarschijnlijk andere radialen van 19 cm lang ook.
Iemand die weet hoe ik daar aan kan komen, of er zelfs eentje over heeft?

En eh......wat zal het schelen qua ontvangst, 1 radiaal minder?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2024, 23:19:12 »
Geen idee wat het scheelt qua ontvangst.

Kan je het niet met een stukje draadeind van de Gamma/Karwei/Hornbach/Bauhaus oplossen?

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2024, 06:40:47 »
Kan je het niet met een stukje draadeind van de Gamma/Karwei/Hornbach/Bauhaus oplossen?

Dat was mijn eerste gedachte ook meteen

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2024, 09:57:51 »
Da's een goeie. Draadeind kende ik niet. Makkelijker dan zelf draad tappen. Kga eens kijken of ze de juiste dikte hebben, en neem die een volgende keer mee als ik bij een bouwmarkt ben.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2024, 12:33:25 »
Da's een goeie. Draadeind kende ik niet. Makkelijker dan zelf draad tappen. Kga eens kijken of ze de juiste dikte hebben, en neem die een volgende keer mee als ik bij een bouwmarkt ben.

Bij de Hornbach bijvoorbeeld hebben ze ergens M3 draadeind liggen. Gaat per meter. Kost een paar euro. Kopen, stukkie afzagen, erin draaien en klaar.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2024, 13:52:07 »
Als ik het draad/bout-deel van de radiaal meet kom ik op 4,76 mm. Kneem wel eens een radiaal met moertje mee als ik naar Amazing Oriental Ypenburg ga. Dan kom ik toch langs de Hornbach.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2024, 11:35:55 »
Neem dan gelijk de bijbehorende moertjes mee zodat je de radiaal weer kunt borgen. Als je het draadeind er alleen in draait en verder niets dan ben je de radiaal binnen no time weer kwijt, hij trilt er dan met een beetje wind weer uit.
Door een extra moertje op het draadeind te draaien dat je dan weer tegen de antennevoet draait borg je de boel.

Met 4,9mm buitenmaat zit je op M5.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2024, 23:20:22 »
Tnx voor de tip. Het lijkt me sterk dat ik zo'n moertje niet in huis heb, maar ik zal het checken.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2024, 23:30:59 »
Het moertje er alvast opdraaien als je het draadeind gaat inkorten (afzagen), daarna eraf draaien, dan snij je het net gezaagde uiteinde gelijk goed in.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2024, 19:24:13 »
smeer er dan gelijk Loctite 270. of 243 op , dan gaat die nooit meer los.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2024, 20:53:13 »
Als 'ie eraf valt is het geen probleem, want dan valt 'ie op het balkon. Kdenk dat ik 'm ooit weg heb gegooid omdat 'ie in de weg zat en ik dacht dat de hobby over was. De antenne heb ik jaren laten staan, en nu wil ik 'm weer gaan gebruiken.

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2024, 07:58:28 »


De mijne verliezen ze ook wel eens, onlangs nog met een storm.
Verzinkt draadeind kopen, moer erop draaien, op lengte doorzagen, moer eraf draaien om draad weer netjes te krijgen.
Erin schroeven, eventueel 1 of 2 moeren erop om te borgen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2024, 17:53:54 »
Wat ik toch ook wel interessant vind......: wat doen die radiaaltjes eigenlijk?

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2024, 19:05:00 »
User:
Waarom zitten er radialen op sommige antennes?

ChatGPT:
De aanwezigheid van radialen op sommige antennes, met name op verticale antennes zoals die gebruikt worden in amateur-radio's of CB (Citizens Band) radio's, heeft te maken met het optimaliseren van de antenne-efficiëntie. Radialen, ook wel aangeduid als aarde-radialen of grondvlakken, zijn horizontale draden of staven die zich uitstrekken vanaf de basis van de antenne en zich over de grond verspreiden.

De belangrijkste functie van radiale draden is om de antenne te aarden en de aarde te dienen als tegenpool voor de verticale straler. Door radiale draden toe te voegen, verandert de antenne van een puur verticale straler in een kwartgolf verticale antenne. Dit verbetert de efficiëntie van de antenne door de impedantie te verlagen en de stralingseigenschappen te verbeteren.

De radiale draden fungeren als een soort grondvlak dat de elektrische stromen van de antenne naar de aarde leidt, waardoor de antenne een betere aarde krijgt en de efficiëntie toeneemt. Zonder deze radiale draden zouden de elektrische stromen die ontstaan door de werking van de antenne zich niet effectief naar de aarde kunnen verspreiden, waardoor de prestaties van de antenne verminderen.

Over het algemeen geldt: hoe meer radiale draden en hoe langer ze zijn, des te beter de aarding en des te efficiënter de antenne zal zijn.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Radiaal van Diamond base antenne gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2024, 19:08:59 »
User:
Waarom wijzen sommige radialen schuin naar beneden?

ChatGPT:
Sommige radiale draden op antennes kunnen schuin naar beneden wijzen om verschillende redenen, afhankelijk van het specifieke ontwerp van de antenne en de gewenste stralingskenmerken. Hier zijn enkele redenen waarom radiale draden schuin naar beneden kunnen worden geplaatst:

Optimalisatie van de stralingspatronen: Door de radiale draden schuin naar beneden te plaatsen, kunnen de stralingskenmerken van de antenne worden aangepast. Dit kan helpen bij het richten van de stralingsenergie in bepaalde richtingen of het verminderen van storingen in andere richtingen.

Efficiënt ruimtegebruik: In sommige gevallen is er beperkte ruimte beschikbaar voor het installeren van antennes. Door de radiale draden schuin naar beneden te laten lopen, kunnen ze effectief worden verspreid over een groter gebied, zelfs als de beschikbare grondruimte beperkt is.

Grondverbetering: Wanneer de grondkwaliteit niet optimaal is, kunnen schuin naar beneden gerichte radiale draden helpen de aardingsefficiëntie te verbeteren door een groter contactgebied met de grond te bieden. Dit kan vooral nuttig zijn in rotsachtige of droge bodems waarin het moeilijk is om een goede geleidende verbinding met de aarde te maken.

Bescherming tegen obstakels: Door de radiale draden schuin naar beneden te laten lopen, kunnen ze laag genoeg worden gehouden om te voorkomen dat ze in de weg komen van mensen, dieren of andere objecten die zich op de grond bevinden. Dit kan de veiligheid verhogen en schade aan de antenne voorkomen.

Kortom, het schuin naar beneden plaatsen van radiale draden op antennes kan helpen bij het optimaliseren van de prestaties, het efficiënt gebruiken van ruimte, het verbeteren van de grondverbinding en het bieden van bescherming tegen obstakels. De exacte configuratie hangt af van verschillende factoren, waaronder het specifieke doel van de antenne en de omgevingsomstandigheden waarin deze wordt gebruikt.