Auteur Topic: DMO ontvangst  (gelezen 106840 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: DMO ontvangst
« Reactie #120 Gepost op: 30 maart 2019, 16:04:18 »
Moet eigenlijk de tetra demodulator aan op SDR als ik op het kanaal moet zitten?

ja anders werkt het niet

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #121 Gepost op: 2 april 2019, 19:15:52 »
Was bij een melding deze frequenties gezien op SDR

Kreeg het alleen niet voor elkaar. Ik zette hem op de frequentie waar ik dus een activiteit op hoorde
Maar de hij kon hem niet recieven. Dus hoorde geen spraak. Ook analoog niet. Hoe kan dat?
De tetra module pakte hem gewoon niet op omdat het een soort sterk flikker signaal is.  

Activiteit op deze frequenties (Katwijk)

380.264
380.1100
390.600 op scanner via close call

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: DMO ontvangst
« Reactie #122 Gepost op: 2 april 2019, 19:29:58 »
Was bij een melding deze frequenties gezien op SDR

Kreeg het alleen niet voor elkaar. Ik zette hem op de frequentie waar ik dus een activiteit op hoorde
Maar de hij kon hem niet recieven. Dus hoorde geen spraak. Ook analoog niet. Hoe kan dat?
De tetra module pakte hem gewoon niet op omdat het een soort sterk flikker signaal is.  

Activiteit op deze frequenties (Katwijk)

380.264
380.1100
390.600 op scanner via close call

Katwijk gebruikt werknet 5 en 6 (ik weet niet of er twee kazernes zijn, of één kazerne met twee tankautospuiten)

Werknet 5; 380.13750 MHz, werknet 6; 390.16250 MHz, en dat is Terta DMO.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #123 Gepost op: 2 april 2019, 19:36:07 »
Ah, hoe weet je dat ze daar dan opzitten? ik kreeg het niet ontcijfert met SDR. hoe kan dat? Katwijk heb 1 Kazerne met 2 tankautospuiten.

het leek een beetje hierop.. maar kreeg het niet voor elkaar.


Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: DMO ontvangst
« Reactie #124 Gepost op: 2 april 2019, 19:39:03 »
'Receiven' lukte denk ik best, aangezien je het signaal zo te lezen gewoon ontvangen hebt. Me dunkt ook dat je geen analoge spraak zal horen aangezien TETRA een digitale standaard is. Als een signaal 25 KHz breed is en pulseert kun je ervan uitgaan dat het geen analoge spraak is.
-Heb je in de TETRA-demodulator 'DMO' aangevinkt?
-Stond SDR# op WFM met een bandwidth van 25 KHz? (Misschien dat NFM tegenwoordig ook werkt, maar ik weet dat de plugin er vroeger moeilijk over deed)
-Was het signaal voldoende sterk?
-Verscheen er iets in het Net Info-dialoogje?
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #125 Gepost op: 2 april 2019, 19:54:51 »
Hi Mose,

- Ik had demodulator gewoon aangevinkt. ik zag wel even timeslot rood worden.
- Tetra doe ik altijd op WFM
- stond echt 50M van ze vandaan
- in het info-dialoogje niet gekeken.

Hoe kan je hem op DMO zetten?

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: DMO ontvangst
« Reactie #126 Gepost op: 2 april 2019, 20:23:33 »
Hi Wout-Jan,

T is mij opgevallen dat het zowel van belang is dat je strak op de frequentie zit, dus misschien is dat goed om even te checken hoe dicht je met je dongle op de daadwerkelijke freqentie zit en daarnaast viel het mij op dat bij DMO ontvangst het makkelijk is om hem op manual ipv auto te zetten bij de tijdslots, misschien t proberen waar de volgende keer!

Groet,

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #127 Gepost op: 2 april 2019, 20:30:40 »
Hi

Gaat dat om de timeslots? onder het kopje voice moet ik die uitvinken?. ik kan trouwens geen settings vinden en hem op DMO te zetten.
Op dit filmpje zie ik dat ze DMO aanvinken


Ze maken zeker weten gebruik van Werknet 5

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: DMO ontvangst
« Reactie #128 Gepost op: 2 april 2019, 20:40:29 »
Hi Mose,

- Ik had demodulator gewoon aangevinkt. ik zag wel even timeslot rood worden.
- Tetra doe ik altijd op WFM
- stond echt 50M van ze vandaan
- in het info-dialoogje niet gekeken.

Hoe kan je hem op DMO zetten?

De plugin kan in de normale modus niet overweg met een DMO-signaal. DMO lijkt erg op het uplink-signaal dat een porto naar het netwerk stuurt--het is niet hetzelfde als het signaal dat je van carriers gewend bent. Hoe sterk je DMO-signaal ook is, als je plugin een carrier verwacht kan hij er weinig tot niks mee.
Welke versie van de plugin gebruik je? Ik gebruik zelf de nieuwste plugin die gebundeld met TETRA Trunk Tracker komt en die heeft het vinkje voor DMO (hoeft niet i.c.m. het programma gebruikt te worden en het werkt bij mij vele malen beter dan de andere versie die laatst op rtl-sdr.com verscheen.)
Ik meen dat er op RadioReference een topic is waar de maker van TTT steeds de laatste versies plaatst, is makkelijk te vinden.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: DMO ontvangst
« Reactie #129 Gepost op: 2 april 2019, 20:43:37 »
Het signaal in het tweede filmpje ziet er stuk "cleaner" uit als het signaal in het eerste filmpje.
Ik heb hier zelf dezelfde test gedaan (met een porto en een mobi) en het werkt echt, je moet er alleen op letten dat je de SDR niet overstuurd als je zo dichtbij staat.
Als je de gain hoog laat staan, op de "normale" ontvangst stand, dan is oversturen zo gebeurd en dan is decoderen erg lastig.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #130 Gepost op: 2 april 2019, 20:50:50 »
Hij kwam bij mij niet overstuurd binnen trok hem wel voor zekerheid iets terug. maar zag hem wel duidelijk binnen komen. maar kreeg hem niet ontcijfert om dat dat wavevormpje alle kanten op gaat van boven en naar beneden. misschien had ik hem nog strakker op de frequenties op werknet 5 moeten zetten.  er werd nu ook niet veel gepraat omdat het koolmonoxide melding was. me scanner pikte wel even 390.600 op. maar dat zal wel encryptie zijn geweest. de brandweer hier zit zeker weten op DMO.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: DMO ontvangst
« Reactie #131 Gepost op: 6 april 2019, 18:32:21 »
Krijg t nog niet voor elkaar. wel dit gezien https://gyazo.com/9ee18f3dc5edb0ec1ab49685e466c678