Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Johan Beck op 8 oktober 2012, 13:12:23
-
Per 18 december 2016 zullen wijzigingen en/of vermeldingen van nieuwe of oude frequenties worden bijgeschreven en/of aangepast in de Frequentie Database.
De Frequentie Database is nu snel te vinden via de link Frequentie bovenaan het Scannerforum (http://frequentiedatabase.eu/).
Doel is komende periode de Frequentie Database bij te werken waar dit nodig is. De verouderde pdf lijstjes worden afgevoerd.
Wijzigingen en/of vermeldingen van nieuwe of oude frequenties graag vermelden in de daarvoor bedoelde sub-boards Per Provincie of hier bij scheepvaart.
Met deze wijziging kunnen we de Frequentie Database als referentie gaan gebruiken.
-
De marifoonkanalen van de havens van Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge, Gent en Antwerpen zijn toegevoegd.
De marifoonkanalen op de Westerschelde blokgebied Antwerpen (Zandvliet) zijn toegevoegd.
De marifoonkanalen op de Noordzee (boven Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge) zijn toegevoegd.
-
De marifoonkanalen 23 en 83 (Nederlandse Kustwacht) zijn toegevoegd met hun locaties.
De Nederlandse Kustwacht geeft op o.a. vaste tijden Weer- en veiligheidsberichten op de VHF frequenties 23 en 83.
Onderstaand enige informatie wanneer de Nederlandse Kustwacht haar berichten doet uitzenden.
Weerberichten
Het Kustwachtcentrum te Den Helder verzorgt de uitzending van de weerberichten voor de Noordzee, de Nederlandse kustwateren en de ruimere binnenwateren via de VHF werkkanalen 23 en 83, de MF frequentie 3673 kHz en de NAVTEX
Weerberichten voor de Noordzee worden zonder voorafgaande aankondiging uitgezonden op de MF frequentie 3673 kHz op de volgende vaste tijden: 09.40 en 21.40 UTC.
Weerberichten voor de Nederlandse kustwateren en de ruime binnenwateren worden, zonder voorafgaande aankondiging op VHF kanaal 16, uitgezonden op de VHF kanalen 23 en 83 op de volgende vaste tijden: 08.05, 13.05, 19.05 en 23.05 lokale tijd*. * Lokale tijd tussen eind maart en eind oktober = UTC + 2 uren Lokale tijd tussen eind oktober en eind maart = UTC + 1 uur
Het weerbericht omvat: de van kracht zijnde stormwaarschuwingen, synopsis, voorspelling voor de komende 12 uur en verwachtingen voor de komende 24 uur. Voorspelling en verwachtingen gelden voor de districten Theems, Humber, Duitse Bocht en Doggersbank. Nieuw in dit weerbericht is de vermelding van de golfhoogtes voor deze districten.
Veiligheidsberichten
Het Kustwachtcentrum te Den Helder verzorgt de uitzending van de veiligheidsberichtgeving via de openbare marifoon (VHF) werkkanalen 23 en 83, op de middengolf (MF) werkfrequentie 3673 kHz en via de Navtex.
VHF: Stormwaarschuwingen worden direct na ontvangst uitgezonden op de VHF kanalen 23 en 83, na aankondiging op VHF kanaal 16. Daarna wordt de stormwaarschuwing, na aankondiging op VHF kanaal 16, iedere 4 uur op de vaste tijd uitgezonden, op de kanalen 23 en 83 tot intrekking of vernieuwing van de waarschuwing. De andere veiligheidsberichten zullen, indien nodig, direct na ontvangst worden uitgezonden op de VHF kanalen 23 en 83, na aankondiging op VHF kanaal 16. Indien er aanleiding toe is (bijvoorbeeld een zeer belangrijk navigatiebericht) zal nog een aankondiging op VHF DSC kanaal 70 worden gedaan. Verder worden deze veiligheidsberichten, na aankondiging op VHF kanaal 16, uitgezonden op de vaste uitzendtijden op de VHF kanalen 23 en 83. Vaste uitzendtijden VHF: 03.33, 0733, 11.33, 15.33, 19.33 en 23.33 UTC
MF: Stormwaarschuwingen worden direct na ontvangst uitgezonden, na aankondiging op MF DSC 2187.5 kHz. Daarna volgt, zonder voorafgaande aankondiging, nog één uitzending op de eerstvolgende vaste uitzendtijd. De andere veiligheidsberichten zullen, indien nodig, direct na ontvangst worden uitgezonden op de MF frequenties 3673 kHz (zender Scheveningen) en 1890 kHz (zender Appingedam), na aankondiging op MF DSC 2187.5 kHz. Verder worden deze veiligheidsberichten, zonder voorafgaande aankondiging, uitgezonden op de vaste uitzendtijden op de MF frequenties 3673 kHz en 1890 kHz. Vaste uitzendtijden MF: 03.33, 07.33, 11.33, 15.33, 19.33 en 23.33 UTC
Veiligheidsberichten omvatten navigatieberichten, stormwaarschuwingen, berichten m.b.t. plaatsbepalingssystemen en ijsberichten.
Binnenkort volgt de aanvulling van de Belgische Kustwacht.
-
De marifoonkanalen 24 en 27 (Oostende Radio / Kustwacht) zijn met hun locaties toegevoegd aan de database.
Oostende Radio geeft op o.a. vaste tijden berichten aan de schipperij en waterstanden op marifoonkanaal 24 (binnenscheepvaart).
Oostende Radio geeft op o.a. vaste tijden berichten over navigatie en weerberichten op marifoonkanaal 27 (zeevaart).
Onderstaand enige informatie wanneer Oostende Radio haar berichten doet uitzenden.
Berichten aan schipperij en waterstanden
Oostende Radio verzorgt de uitzending van berichten aan de schipperij en waterstanden, zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië. Deze uitzendingen gebeuren op marifoonkanaal 24, dringende berichten worden eerst uitgezonden op marifoonkanaal 10.
Er is vanuit Oostende Radio ook een permanente luisterwacht op marifoonkanaal 24.
Berichten aan de schipperij voor Vlaanderen (in het Nederlands) gebeuren op de oneven uren (lokale tijd).
Waterstanden worden uitgezonden om 0900 uur en 1100 uur.
Uitzendingen voor Wallonië (Avis à la Batellerie) gebeuren op de even uren, van 0800 uur tot en met 1800 uur (lokale tijd).
"Etat des eaux" worden uitgezonden om 1000 uur en 1200 uur.
Maritieme veiligheidsberichten en weerberichten
Uitzending van maritieme veiligheidsberichten op 2761 kHz en marifoonkanaal 27 (eerst in het Engels, daarna in het Nederlands), onmiddellijk na ontvangst op het kuststation, daarna nog 2 x na de eerstvolgende H+03 en H+33. Vervolgens uitzending om de 4 uur, op 0233 uur, 0633 uur, 1033 uur, 1433 uur, 1833 uur en 2233 uur utc !!
Uitzending weerbericht op 2761 kHz en marifoonkanaal 27 (eerst in het Engels, daarna in het Nederlands), om 0720 uur (lokale tijd), en tevens om 0820 uur en 1720 uur utc !!
Kustwacht & Search and Rescue (SAR)
De kustwachtcentrale bestaat uit twee complementaire onderdelen: het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende en het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) in Zeebrugge.
Oostende Radio is vanuit het MRCC ook te horen als kustwacht station op marifoonkanaal 16 en marifoonkanaal 67.
Zij coördineren langs de Vlaamse kust de hulpverlening op de Noordzee
Voor frequenties en locaties kijk op http://www.frequentiedatabase.tk/ en zoek op Oostende Radio
-
De marifoonkanalen van onderstaande vaarwegen zijn toegevoegd:
Bruggen haven Antwerpen, Zeekanaal Brussel-Schelde, Kanaal van Charleroi - Brussel, Kanaal Plassendale - Nieuwpoort, Kanaal Duinkerken - Nieuwpoort, Kanaal Oostende - Gent, Kanaal Bossuit - Kortrijk, Kanaal Ieper naar de IJzer, Kanaal Roeselare - Leie, Kanaal Leuven - Dijle, Kanaal Bocholt - Herentals, Kanaal Briegden - Neerharen, Kanaal Dessel - Turnhout - Schoten, Netekanaal, Beneden-Dijle, Kanaal van Lo, Boven Schelde, Albertkanaal, Boudewijnkanaal, Ringvaart om Gent, Zuid-Willemsvaart, Dender, IJzer, Leie, Rupel.
Aanvullingen zijn welkom ;)
-
Toegevoegd;
156,62500 Marifoon Kanaal 72, Lobith Expediteurs Lobith
161,55000 156,95000 Marifoon kanaal 19, Verkeerspost Nijmegen, CBS Lobith
-
Johan, VOS team in Hoogvliet kun je schrappen uit de database.
vr.gr..John R
-
161.87500 157.27500 Marifoon kanaal 85, Sluis Maasbracht
Was marifoon kanaal 20, aangepast in database
-
Het marifoonkanaal van de Frisiabrug te Franeker is per 19/2/2019 gewijzigd in VHF 80 (schip: 157.025, wal: 161.625). Dit kanaal staat overigens nog beschreven als bestemd voor 'verkeersbegeleiding'.
-
Het marifoonkanaal van de Frisiabrug te Franeker is per 19/2/2019 gewijzigd in VHF 80 (schip: 157.025, wal: 161.625). Dit kanaal staat overigens nog beschreven als bestemd voor 'verkeersbegeleiding'.
Ook de (vernieuwde) brug bij Dronryp maakt nu gebruik van VHF 80.
-
Dank je wel, ik heb deze toegevoegd.
-
Mooi. Laatste is trouwens vers van de pers.
-
de kanalen van Ems Traffic kunnen uit de database. Ze zijn vervangen door kanaal 74.
bron (https://www.groningen-seaports.com/wp-content/uploads/Informatieblad-Eems-mei-2020.pdf)
-
Dank u.
-
Toegevoegd:
VHF 31 162.1500 MHz / 157.5500 MHz
VHF 31 Havenmeester KDR & ZV Nieuwe Haven Dordrecht
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Cadzand Bad
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Brouwershaven
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Wemeldinge
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Sint-Annaland
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Hellevoetsluis
VHF 31 Havenkantoor jachthaven Biesbosch Drimmelen
VHF 31 Tholense watersportvereniging De Kogge
VHF 31 Stadshaven en jachthaven Willemstad
VHF 31 Havenkantoor Marina Stellendam
VHF 31 Havenkantoor Marina Kamperland
VHF 74 156.7250 MHz
VHF 74 Centrale brugbediening gemeente Dordrecht
-
NAV de jachthavens, hier nog een paar correcties in Friesland:
Uitwellingerga VHF 81
Ald Skou VHF 81
Ik denk dat VHF 81 het centrale kanaal wordt voor het PM kanaal.
en idem VHF 80 voor het vanHarinxmakanaal
Kiesterzijl VHF 80
Frisiabrug VHF 80
Stationsbrug VHF 80
Dronrijp VHF 80
Ritsumazijl VHF 80
-
Klasse Harold, dank!
-
Voor de liefhebbers van het monitoren van de scheepvaart in de omgeving van de Zaanstreek: per heden is de Wilhelminasluis in Zaandam over op kanaal 81 (161,675 MHz). Alle bruggen over de Zaan en Voorzaan blijven op kanaal 20 (161,600 MHz). Dit geldt ook voor de Julianabrug in Zaandijk, die in de frequentie database nog op kanaal 18 staat.
-
Dank je wel Hans, aangepast in de database.
-
Toegevoegd:
161.50000 156.90000 Marifoon kanaal 18 Prins Bernardsluis Tiel
161.50000 156.90000 Marifoon kanaal 18 Henriettesluis Den Bosch
161.60000 157.00000 Marifoon kanaal 20 Sluis Sint Andries
161.70000 157.10000 Marifoon kanaal 22 Prinses Maximasluizen Lith
161.87500 157.27500 Marifoon kanaal 85 Sluis Empel Den Bosch
161.87500 157.27500 Marifoon kanaal 85 Sluis Hintham Den Bosch
-
Voor de liefhebbers van het monitoren van de scheepvaart in de omgeving van de Zaanstreek: per heden is de Wilhelminasluis in Zaandam over op kanaal 81 (161,675 MHz). Alle bruggen over de Zaan en Voorzaan blijven op kanaal 20 (161,600 MHz). Dit geldt ook voor de Julianabrug in Zaandijk, die in de frequentie database nog op kanaal 18 staat.
I confirm (uiteraard). Hoorde zelf deze week er voor het eerst over (wist er nog niet van) en zag het in allerhande oude lijsten verder nergens genoemd. Ter hoogte van de loswal (Prins Hendrikkade) staat ook het blauwe VHF 81 bord. Even gechecked nog ;-)
Semi-duplex trouwens, zoals ook gebruikelijk op 18 en 20.
-
Ik zag in de database de Driebondsbrug in Groningen op kanaal 69 staan.
Dit moet zijn kanaal 64 (160.825 - 156.225).
-
Dank je wel, aangepast.
Zie ook; https://waterkaart.net/gids/brug.php?naam=Driebondsbrug
-
2 Aanvullingen van bruggen in Winschoten die niet over het Winschoterdiep liggen:
Renselbrug: kanaal 22 (vaarweg rensel)
Winschoterhoogebrug: kanaal 22 (vaarweg Pekel Aa)
-
Jachthaven Termunterzijl: kanaal 31
-
2 Aanvullingen van bruggen in Winschoten die niet over het Winschoterdiep liggen:
Renselbrug: kanaal 22 (vaarweg rensel)
Winschoterhoogebrug: kanaal 22 (vaarweg Pekel Aa)
Jachthaven Termunterzijl: kanaal 31
Dank je wel, aangepast.
-
in de database staat marifoon kanaal 39 als Rijkswaterstaat ijsselmeergebied.
ik denk dat dit beter naar rijkswaterstaat landelijk kan.
-
Bij deze. Heeft iemand deze trouwens recent nog gehoord?
-
Pilot IJmuiden (marifoon kanaal 19) kan denk ik wel uit de database.
Gaat via Traffic Centre IJmuiden op kanaal 7 (arrival) of Amsterdam Port Control op kanaal 68 (Departure).
bron (https://ijmond.loodswezen.nl/Loods%20bestellen/Ordering%20a%20pilot%20at%20IJmuiden-Amsterdam.aspx)
-
Weet iemand waar kanaal 85 (161.8750/157.2750) van Lauwersoog voor wordt gebruikt?
https://ibb.co/QrnGsMN
-
Weet iemand waar kanaal 85 (161.8750/157.2750) van Lauwersoog voor wordt gebruikt?
https://ibb.co/QrnGsMN
http://www.watersportalmanak.nl/artikel/staande-mastroute-groningen-lauwersmeer
Vragen over de bediening kunt u stellen aan: Centrale bedieningspost Lauwersoog via VHF kan. 84/85 of tel. 0519 349043
Diverse bruggen.
-
Zie:
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=32630.msg318938#msg318938
VHF 85 is voor de bediening vd bruggen in het Reitdiep. Bediening vanaf CP Lauwersoog.
Ik vermoed dat de foto is gemaakt als je van Lauwersmeer het Reitdiep op vaart en je dan bij Zoutkamp komt.
Daar zijn 3 objecten (sluizen en bruggen) naast elkaar.
-
Heren beide bedankt.
-
in de database staat marifoon kanaal 39 als Rijkswaterstaat ijsselmeergebied.
ik denk dat dit beter naar rijkswaterstaat landelijk kan.
Jahoor op 39 hoor RWS nog regelmatig (IJsselmeer gebied en Friesland)
-
162.0500. MHz, Marifoon 29, is sinds za. j.l. constant in gebruik, 24/7 als simplex. Communicatiegedrag lijkt het meest op schip/wal verkeer maar is sommige gevallen duidelijk schip/schip. Het probleem is dat de heren die spreken Japanners lijken te zijn. althans, ik hoor regelmatig woorden als 'san' 'hai' en 'takimas', vandaar mijn vermoeden dat het Japans is. Iemand een idee?
-
Wellicht is het handig om er bij te vermelden waar je dit hoort.
-
Sorry Johan je hebt gelijk, ik zit in Rotterdam, ca. 3 km verwijderd van 16-hoven. Uiteraard heeft dit niets met de freq. te maken maar dan heeft men een idee van de locatie.
-
Oke dank je wel. Ik zit er niet al te ver vandaan en heb alle marifoonkanalen meelopen.
Op 162.0500 blijft het bij mij stil.
-
Oke dank je wel. Ik zit er niet al te ver vandaan en heb alle marifoonkanalen meelopen.
Op 162.0500 blijft het bij mij stil.
ik geef morgen even nader bericht, op dit moment is het hier ook stil.
-
162.0500 simplex (mar 29) komt vandaag weer met een hard signaal binnen.
-
Wat hoor je en waar?
-
Omg. 16-hoven blijf ik onverminderd de "japanners" ontvangen. Lijkt er niet op dat dit een schip is die in de haven ligt gezien het tijdsbestek van ontvangst.
-
157.7250 Marifoonkanaal 94L, Offshore Tug/Supply Ship Seraya (Onboard porto)
https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:733180/mmsi:248942000/imo:9662368/vessel:SERAYA
-
Op 157.5250 (kanaal 90L) hoor ik al een tijdje schepen een eindje weg die voornamelijk in het Engels communiceren, ook Nederlandse schepen. Gezien de drukte op zee bij het windmolenpark hier voor de kust van Scheveningen heb ik het vermoeden dat het daarmee te maken heeft.
-
Olie bestrijdings oefening van RWS en NL Kustwacht
https://www.facebook.com/search/top?q=rijkswaterstaat
-
Deze pagina is niet beschikbaar
De link waarop je hebt geklikt, is mogelijk buiten werking of de pagina is verwijderd.
Maar het zou heel goed kunnen, kanaal 90L is namelijk wel voor oliebestrijding.
-
https://www.facebook.com/Rijkswaterstaat/posts/251357820359211
-
Is dat 90L of 90 Duplex?
Ik heb hem als Duplex staan, maar dat lijkt mij onlogisch.
-
Simplex op 90L.
En ik zie nu waar die oefening is geweest en dat zal voor mij te ver weg zijn. Overigens hoor ik het al een tijdje en nu nog steeds.
-
NAV de jachthavens, hier nog een paar correcties in Friesland:
Uitwellingerga VHF 81
Ald Skou VHF 81
Ik denk dat VHF 81 het centrale kanaal wordt voor het PM kanaal.
en idem VHF 80 voor het vanHarinxmakanaal
Kiesterzijl VHF 80
Frisiabrug VHF 80
Stationsbrug VHF 80
Dronrijp VHF 80
Ritsumazijl VHF 80
Ik las laatst in een publikatie van RWS, dat ze de bediening van de PMsluis in Lemmer al "Post Lemmer", noemden.
-
Vandaag in Delfzijl vlakbij het kantoor van Groningen Seaports een close call op de scanner, 161.0250, een luide constante hoge toon. Kan dit niet terug vinden in de database. Iemand een idee wat de bedoeling van deze toon is?
-
Op 157.4750 hoor ik dagelijks ook de nodige communicatie, helaas is het te ver weg om goed te kunnen verstaan.
-
Behalve de Frisiabrug in Franeker, staan deze nog niet in je database, Johan Beck.. 🙂
NAV de jachthavens, hier nog een paar correcties in Friesland:
Uitwellingerga VHF 81
Ald Skou VHF 81
Ik denk dat VHF 81 het centrale kanaal wordt voor het PM kanaal.
en idem VHF 80 voor het vanHarinxmakanaal
Kiesterzijl VHF 80
Frisiabrug VHF 80
Stationsbrug VHF 80
Dronrijp VHF 80
Ritsumazijl VHF 80
-
Iets meer info zoals een plaatsnaam zou mij enorm helpen.
En als het gaat om de stationsbrug in Franeker, die zou ook nog op kanaal 20 zitten.
https://waterkaart.net/gids/brug.php?naam=Stationsbrug,-Franeker
-
ZO die waterkaart.nl loopt behoorlijk achter!
Hele van Harinxmakanaal is VHF 80
Koningsbrug Harlingen is VHF 18
En Tjerk Hiddessluis VHF 22
-
ZO die waterkaart.nl loopt behoorlijk achter!
Daarom vertrouw ik nou eerder op persoonlijke waarneming.
Of info uit zeer betrouwbare bron ;)
-
Je weet me te vinden ;)
-
Toegevoegd:
156,87500 156,87500 Marifoonkanaal 77, De Egmonder Pinck (wal/schip)
-
Kanaal 77 mag door alle marifoongebruikers voor sociaal verkeer gebruikt worden.
-
Kanaal 77 mag door alle marifoongebruikers voor sociaal verkeer gebruikt worden.
Maar toch alleen ship/ship?
-
De Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht (https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18) vermeldt alleen 'sociaal verkeer', zonder beperkingen.
-
Ik zie daar een kruisje staan in de kolom; Intership.
Vandaar dat ik dan denk aan ship/ship.
-
Je hebt gelijk Johan. Was me niet opgevallen.
-
Marifoon wal stations zijn inderdaad zeldzaam en worden speciaal vergund!
Meestal slechts kunstwerken en verkeersposten etc.
-
Marifoon wal stations zijn inderdaad zeldzaam en worden speciaal vergund!
Meestal slechts kunstwerken en verkeersposten etc.
En (jacht-)havens.
-
2 Aanvullingen van bruggen in Winschoten die niet over het Winschoterdiep liggen:
Renselbrug: kanaal 22 (vaarweg rensel)
Winschoterhoogebrug: kanaal 22 (vaarweg Pekel Aa)
De Industriebrug in Winschoten wordt nu ook op afstand bediend: kanaal 22 (vaarweg Rensel)
persbericht (https://www.oldambtnu.nl/2022/06/22/gemeente-maakt-industriebrug-in-winschoten-op-afstand-bedienbaar/)
-
https://www.vaarweginformatie.nl/frp/main/#/geo/detail/BRIDGE/41934
-
Omdat de beroepsvaart op het Heerenveense kanaal tussen Terherne en Heerenveen elkaar niet meer mag ‘ontmoeten en voorbijlopen’ is VHF20 ingesteld als ‘blokkanaal’. Beroepsvaart is verplicht de marifoon te gebruiken en tijdens de hele vaart op het kanaal uit te luisteren op VHF20, aldus een officiële publicatie van Provinciale Waterstaat.
-
Heb je een linkje van dat bericht?
-
Heb je een linkje van dat bericht?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-8803.html?utm_campaign=20220723&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_leeuwarden&utm_content=over_uw_buurt
-
Interessant:
- Niet opgenomen in de scheepvaart berichten (fryslan.nl en vaarweginformatie.nl)
- hopelijk zetten ze het realis van VHF20 van de Zandslootbrug Terhorne dan open
en hopelijk is het lokale bereik groot genoeg!
-
Interessant:
- Niet opgenomen in de scheepvaart berichten (fryslan.nl en vaarweginformatie.nl)
- hopelijk zetten ze het realis van VHF20 van de Zandslootbrug Terhorne dan open
en hopelijk is het lokale bereik groot genoeg!
Ja, ik vroeg me al af of de dekking van dit duplexkanaal wel voldoende is. Ik heb zo het idee dat het scheepvaartverkeer e.e.a. onderling moet regelen. Een simplexkanaal was mss. beter geweest..
-
Toch nog maar even melden: marifoon 88 is op dit moment in gebruik als evenementenkanaal voor het Scouting Nawaka waterkamp in Zeewolde.
-
Toch nog maar even melden: marifoon 88 is op dit moment in gebruik als evenementenkanaal voor het Scouting Nawaka waterkamp in Zeewolde.
Netjes Robert!
Ook iets gemerkt van gebruik van dit kanaal door de binnenvaart? Als sociaal verkeerskanaal?
-
In de regio Vianen wordt dit kanaal veelvuldig als social verkeer-kanaal gebruikt. Ik heb hem permanent op lock-out staan.
-
Toch nog maar even melden: marifoon 88 is op dit moment in gebruik als evenementenkanaal voor het Scouting Nawaka waterkamp in Zeewolde.
Netjes Robert!
Ook iets gemerkt van gebruik van dit kanaal door de binnenvaart? Als sociaal verkeerskanaal?
Nee, er nog geen non-Nawaka verkeer op gehoord. En dat met een antenne op 20m hoogte. Maar ga het even in de gaten houden. Met 55W moet ik die gebruikers vast verwijzen naar 77. 8)
-
In mijn database staat nog de 156.6250 (Kanaal 72) van Multraship Towage Terneuzen.
Wie weet of die nog actueel is?
-
Toch nog maar even melden: marifoon 88 is op dit moment in gebruik als evenementenkanaal voor het Scouting Nawaka waterkamp in Zeewolde.
Netjes Robert!
Ook iets gemerkt van gebruik van dit kanaal door de binnenvaart? Als sociaal verkeerskanaal?
Kanaal 88 heb ik hier op lockout staan. Wordt al jaren voor sociaal verkeer gebruikt.
-
Ik hoor er hier nog weleens zeilwedstrijden op.
-
Ik hoor er hier nog weleens zeilwedstrijden op.
Ja, daar is het kanaal ook voor: Maritieme evenementen.. 🙂
-
In mijn database staat nog de 156.6250 (Kanaal 72) van Multraship Towage Terneuzen.
Wie weet of die nog actueel is?
Volgens mij wordt 72, door meerdere 'sleepdiensten' gebruikt
-
In het verleden zat Wijsmuller/Svitzer in IJmuiden/Amsterdam er ook op. Maar daar wordt die al jaren niet meer gebruikt.
-
In mijn database staat nog de 156.6250 (Kanaal 72) van Multraship Towage Terneuzen.
Wie weet of die nog actueel is?
Jazeker. Ik hoor hier regelmatig de sleepboten onderling op overleggen e.d.
-
Heel fijn, bedankt voor de bevestiging.
Gebruiken ze de 151.4375 ook nog voor contact met kantoor?
-
Heel fijn, bedankt voor de bevestiging.
Gebruiken ze de 151.4375 ook nog voor contact met kantoor?
Daar heb ik nog nooit wat op ontvangen.
-
Oke dank je wel.
-
Kanaal 88 heb ik hier op lockout staan. Wordt al jaren voor sociaal verkeer gebruikt.
Volgens https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18 zijn kanaal 77 en 72 beschikbaar voor sociaal verkeer.
-
88 is voor maritieme evenementen en voor gebruik moet je in elk geval iets regelen met de RDI. Zomaar je zeilwedstrijd er op begeleiden mag niet, maar ik kan me ook voorstellen dat handhaving daarop zeer matig is.
72 en 77 inderdaad voor sociaal verkeer, waarbij 72 gedeeld wordt met sleepdiensten en 77 met proviandering.
-
Op 88 hoor ik vaak laat in de avond gesprekken van het "27-MC niveau". Ik hoor wel meer dingen die niet mogen, zoals sluizen aanroepen met Chinese portofoons zonder ATIS.
-
In het verleden werd 88 ook gebruikt door de Spido in Rotterdam.
Nu gebruiken ze 87. Op de halve uren hoor ik (afhankelijk van de condities) post Ouddorp.
Helaas wordt er in de Rotterdamse haven ook veel gebruik gemaakt door Poolse bemanningen en vaak ook door een havenbedrijf bij afmeren.
Spoorfan
-
In het verleden werd 88 ook gebruikt door de Spido in Rotterdam.
Nu dus niet meer begrijp ik?
-
In het verleden werd 88 ook gebruikt door de Spido in Rotterdam.
Nu gebruiken ze 87. Op de halve uren hoor ik (afhankelijk van de condities) post Ouddorp.
Helaas wordt er in de Rotterdamse haven ook veel gebruik gemaakt door Poolse bemanningen en vaak ook door een havenbedrijf bij afmeren.
Spoorfan
Post Ouddorp gaat per 2024 geheel dicht, waaronder (aldaar) ook het gebruik van VHF 87 (L).