Auteur Topic: Encryptie POCSAG berichten  (gelezen 21753 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline st1mpy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2009, 11:55:08 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "st1mpy"
Iemand al enig idee over deze encryptie?

Want dit lijkt verdacht op mijn "probleem" in het Astrid/Paging subforum...

Dan zou iedereen toch verminkte berichten zien?

ja idd, normaal gezien wel... maar ik heb nog nooit (buiten tone only) iets kunnen ontvangen.

Iemand die in de buurt van Lier/Heist-op-den-Berg/Aarschot al P2000 berichten heeft ontvangen?
UBC 3500XLT - TK350 - TK3101
Laptop DECT powered

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2009, 12:39:33 »
Citaat van: "st1mpy"
Iemand die in de buurt van Lier/Heist-op-den-Berg/Aarschot al P2000 berichten heeft ontvangen?

P2000??

Offline st1mpy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2009, 09:25:30 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "st1mpy"
Iemand die in de buurt van Lier/Heist-op-den-Berg/Aarschot al P2000 berichten heeft ontvangen?

P2000??

Ik bedoel astrid..
UBC 3500XLT - TK350 - TK3101
Laptop DECT powered

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2010, 16:48:52 »
Hier draait alles perfect normaal, hoor.

Zeker dat je instellingen goed staan? Zie topics over PDW en België/ASTRID.
Druk ook eens op F12 in het pdw-scherm. Ik heb al gemerkt dat bij lage ontvangst (30%) er enkel TONE ONLY-berichten doorkomen indien pdw draait via de geluidskaart (problemen geluidskaart).
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2010, 18:08:35 »
Citaat van: "Asterix900"
Druk ook eens op F12 in het pdw-scherm. Ik heb al gemerkt dat bij lage ontvangst (30%) er enkel TONE ONLY-berichten doorkomen indien pdw draait via de geluidskaart (problemen geluidskaart).

Je reageert op een bericht van ruim een jaar oud. De vraag is in hoeverre de vraagsteller er nog iets aan heeft. Bovendien, bij een lage RX-Quality hoeven niet niet zozeer daadwerkelijke Tone-Only berichten te zijn, maar het kan ook een volledige misdetectie zijn, berichten die in feite helemaal niet verzonden zijn. Of wel verzonden, maar niet als Tone-Only. Bij een dergelijke, extreem lage RX-Quality is er geen zinnig woord te zeggen over de juistheid van de berichten. Wel kun je dan stellen dat er iets goed mis zit, zo laag heb ik de RX-Quality nog nooit gezien...

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2010, 20:45:33 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Asterix900"
Druk ook eens op F12 in het pdw-scherm. Ik heb al gemerkt dat bij lage ontvangst (30%) er enkel TONE ONLY-berichten doorkomen indien pdw draait via de geluidskaart (problemen geluidskaart).

Je reageert op een bericht van ruim een jaar oud. De vraag is in hoeverre de vraagsteller er nog iets aan heeft.

Klopt maar toekomstige vraagstellers met hetzelfde probleem misschien wel. Dankzij de zoekfunctie heb ik al heel wat kunnen opsteken en dan doet de tijdspanne tussen opeenvolgende antwoorden mij weinig  ;)

Citaat van: "hunter"
Bovendien, bij een lage RX-Quality hoeven niet niet zozeer daadwerkelijke Tone-Only berichten te zijn, maar het kan ook een volledige misdetectie zijn, berichten die in feite helemaal niet verzonden zijn. Of wel verzonden, maar niet als Tone-Only. Bij een dergelijke, extreem lage RX-Quality is er geen zinnig woord te zeggen over de juistheid van de berichten. Wel kun je dan stellen dat er iets goed mis zit, zo laag heb ik de RX-Quality nog nooit gezien...

Ja, en op dezelfde hard- en software draaide ie even ervoor nog 100% met perfecte decodering.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2010, 16:54:52 »
Nog eens navraag gedaan bij ASTRID vandaag. Blijkbaar heeft er enkele jaren geleden wel het idee bestaan om de paging te encrypteren maar is men daar toen niet mee doorgegaan omdat de gebruikers (brandweerkorpsen) het niet dermate noodzakelijk vonden dat ze er extra voor wilden betalen. Men zou het ook niet hebben gepland voor de nabije toekomst. De POCSAG-standaard zou tot slot nog tot zeker 2020 worden ondersteund.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2011, 12:30:20 »
Uit het ASTRID-magazine Sw!tch:

Citaat
Worden pagingberichten vercijferd?

Nee, in tegenstelling tot de spraak- en datacommunicatie via de ASTRID-radio's, worden pagingberichten niet vercijferd of versleuteld. Ze kunnen dus met andere woorden onderschept worden via scanners.

Bij de start van het ASTRID-pagingsysteem is in overleg met de gebruikersgroepen gekozen voor een technologie zonder versleuteling, om twee grote redenen. Ten eerste zou versleuteling het versturen van de berichten kunnen vertragen en bestaat het risico dat berichten verloren zouden gaan. Ten tweede zijn bij versleuteling meer gesofisticeerde en dus duurdere pagers nodig. Het is dus aangeraden om in de tekstberichten die naar de pagers worden gestuurd zo min mogelijk persoonsgegevens en adressen te vermelden.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2011, 00:03:26 »
Troubles in paradise... Naar aanleiding van DIT artikel, zouden verschillende brandweerkorpsen in Oost-Brabant (Diest, Aarschot, Tienen) de opdracht hebben gekregen hun pagingberichten zonder overbodige franjes te versturen en ook de centralisten het zwijgen op te leggen....  :-\
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2011, 00:13:41 »
Troubles in paradise... Naar aanleiding van DIT artikel, zouden verschillende brandweerkorpsen in Oost-Brabant (Diest, Aarschot, Tienen) de opdracht hebben gekregen hun pagingberichten zonder overbodige franjes te versturen en ook de centralisten het zwijgen op te leggen....  :-\

Artikel gelezen, maar wat is exact het raakvlak met pocsag?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2011, 05:48:02 »
Ik denk dat Asterix wil aangeven dat er in de berichten via de pager mogelijk een reden is meegegeven waarom men moet opkomen. Bij ons worden dit soort oproepen ook niet gedaan. Het bericht zal: "opkomen naar de kazerne" of iets dergelijks zijn en de leidinggevenden wordt gevraagd even met de meldkamer te bellen. Wordt er toch hulp gegeven en het blijft discreet.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Encryptie POCSAG berichten
« Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2011, 10:50:56 »
Artikel gelezen, maar wat is exact het raakvlak met pocsag?

Het is een stok die men heeft gevonden om de hond te slaan, in dit geval het fel inperken van de alarmering via POCSAG. Ik vind het interessant om die evolutie te volgen omdat men de laatste maanden nogal hard inzet op privacy en ik wel eens wil zien tot wat dit gaat leiden op vlak van alarmering.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)