Auteur Topic: Uniden SDS100 bruikbaar?  (gelezen 4659 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Uniden SDS100 bruikbaar?
« Gepost op: 21 december 2018, 11:45:58 »
Hallo,

Ik ben niet echt vreemd met scanners over de jaren, maar heb de laatste 10 jaren weinig affiniteit gehad met scanners in de pure vorm.
Wel ben ik veel en reeds lang bedrijvig met SDR radio (2004) en heb menige zwarte doosjes in gebruik. Daar ik veel digitaal gemoduleerde UHF frekwenties tegen kom leek het me opportuun om eens een nieuwe scanner aan te kopen die deze signalen kan "decoderen" terwijl ik mobiel ben.

Bij deze dacht ik aan de nieuwe Uniden SDS100. Mijn specifieke vraag is nu of dit toestel wel bruikbaar is in Nederland en België? Welke netwerken zijn er te ontvangen die deze radio kan verwerken en waar vind ik meer details? Gezien het een vrij dure radio is wil ik eerst wel weten of het loont om deze aan te kopen. Heeft er soms iemand al echte ervaringen met dit toestel opgedaan?

Beste groet,
SDRnerd
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Uniden SDS100 bruikbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2018, 16:02:04 »
Tenzij men besluit TETRA-functionaliteit toe te voegen, zie ik totaal geen meerwaarde in dit model over de UBCD3600.
Zoals de meeste digitale scanners is hij om P25-netwerken heen ontworpen en afgestemd op de Amerikaanse en Canadese markt. Je kan daar via een SD-kaartje je huidige county zo in de scanner laden uit de database van RadioReference; hier gaat dat 'm niet worden.
Als je twee upgrades à $50 koopt kan hij DMR en NXDN aan, maar ik zou dan eerder voor de 3600 of Whistler TRX-1 gaan. P25 wordt hier nagenoeg niet gebruikt.


De SDS100 is trouwens SDR-based en beschikt over de Rafael Micro R836 TV-tuner (wat ik voor zo'n duur apparaat vrij apart vind). Het frequentiebereik van deze tuner komt ook niet overeen met hetgeen dat Uniden claimt. Hoewel ik niet weet hoe hij presteert, doet de tuner me denken aan de R820T2 tuners die je in de meeste goedkope RTL-dongels kan vinden.


Kortom, in Europa is het mijns inziens geen goede deal voor de prijs. Zoals gezegd zou ik dan eerder naar 'normale' digitale scanners kijken.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Uniden SDS100 bruikbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2018, 16:57:00 »
Bedankt voor de reactie. Het is ook mijn vrees dat er geen P25 netwerken voor de Europese markt gaan te vinden zijn. Beetje een kortbij visie van de fabrikant, die zich daar weinig van zal aantrekken vermoed ik. De SDR functionaliteit zal ook vrij beperkt zijn daar er maar ongeveer 30 tot 40 kHz passband zal worden aangeboden via de USB poort.

Het is een beetje koffiedik kijken. Ben dus wel naar een portable op zoek die goed werkt met zo'n digitale signalen en denk hier ook aan een Icom ic-r30, doch die heeft enkel D-star aan boord Icom kennende zal daar niet veel meer aan toegevoegd worden qua functionaliteit. Zijn er nog mogelijkheden qua bruikbare portable modellen en die ook nog een goede community hebben?
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Uniden SDS100 bruikbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2018, 12:45:10 »
De laatste AOR ontvangers decoderen standaard de meest gangbare digitale signalen. DMR in gebruik bij oa. bedrijven en andere instanties en eveneens bij radio amateurs in heel Belgie, idem voor nexedge in gebruik bij oa. bedrijven, D-Star en C4FM in gebruik bij radio amateurs en ook Tetradoet ie (niet versleutelde signalen).
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Uniden SDS100 bruikbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2018, 15:06:28 »
Heb ondertussen een Icom IC-R30 besteld. Ik heb al DMR, dus dat was geen punt. C4FM is hier in België bijna niet te bespeuren en het Tetra netwerk geniet mijn interesse niet. Mijn conclusie was dan vrij snel gemaakt. Had vroeger een R20 en bleek een degelijke en veelzijdige radio te zijn welke ik zeer gewaardeerd heb. De R30 heeft nu een aantal digimodes en een verbeterde HF ontvangst. Een all-rounder voor de auto, waar hij word voor aangekocht. Had het genoegen om een R30 eergisteren aan de tand te kunnen voelen en hij beviel me. Nu nog wachten op de levering.

SDRnerd
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Uniden SDS100 bruikbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 16:39:54 »
De AOR AR-DV1 heeft sinds Kerstmis een update gekregen en doet nu naast Tetra DMO ook Tetra T-TC-modus (T etra T raffic C hannel) en dit werkt uitstekend.
En natuurlijk ook de andere digitale modes zoals NXDN waarop activiteit is naast DMR tier1 en tier 2, P25 (geen gebruik in EU) , D-Star , C4FM enz.
Tot dusver de meest uitgebreide ontvanger qua modes.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's