Auteur Topic: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?  (gelezen 3142 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Gepost op: 20 augustus 2019, 07:14:49 »
Nu staat de hf draad antenne op Noord en de cb antenne staat op Zuid en deze twee hf antenne wil ik nu samen met een PL-T-stuk aansluiten op mijn hf ontvanger!

Vraag : Kan mijn hf ontvanger stuk gaan als ik die twee hf-antenne samen met een PL-T-stuk aansluit aan de achterkant van mijn hf ontvanger ?
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2019, 07:25:43 »
Ja, dan blaas je de ontvanger op.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2019, 08:56:51 »
Hoeft niet ik heb een actieve antenne op 2 HF ontvangers met een RF systems spitter en nooit enige vorm van problemen of zelfs iets kapot gegaan.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2019, 10:11:26 »
Als je alleen ontvangt is dat geen probleem. Als je op CB gaat zenden wel.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2019, 18:24:25 »
Als je alleen ontvangt is dat geen probleem. Als je op CB gaat zenden wel.

:-[ Mijn excuses daarvoor dat ik het niet goed heb uitgelegd.



Ik ga het proberen beter uit te leggen.
Mijn hf ontvanger is een Alinco DX-R8E en ik heb hier een hf draad antenne staan en een verticale gpa cb antenne staan. En die twee hf antenne gebruik ik alleen voor te luisteren en niet voor te zenden!

Waarom ik deze twee hf antenne wil samen brengen met een PL-T-stuk aan de achterkant van mijn hf ontvanger zonder een hf antenne schakelaar ( Coax schakelaar ) te gebruiken!
Omdat ik soms op de draad antenne dezelfde cb stations beter hoor op de cb antenne en soms is hetzelfde verhaal andersom. En toen dacht ik, als ik nu deze twee hf antenne samen aansluit op mijn hf ontvanger, dan heb ik altijd goed ontvangst op de draad antenne en op de verticale cb antenne voor dezelfde cb station.

Maar ik wou dat niet doen voor ik 100% zeker was dat ik mijn hf ontvanger niet ga stuk maken en daarom deze vraag hier stelde... en omdat jullie scanner forum leden veel ervaringen hebben.  ;)
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2019, 18:38:51 »
Hoeft niet ik heb een actieve antenne op 2 HF ontvangers met een RF systems spitter en nooit enige vorm van problemen of zelfs iets kapot gegaan.

Dank je wel mystic star81 voor je antwoord.


Maar ik wil geen RF systems splitter gebruiken! Maar alleen een PL-T-stuk die ik aan de achterkant van mijn hf ontvanger aansluit. En wat is jouw ervaring hiermee?  
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2019, 09:36:54 »
Beetje late reactie  ;)

Mijn ervaring is dat geen kwaad kan, ik heb dit in het verleden ook wel is gedaan 2 antennes op een ontvanger. Maar met een HF zender kan deze je hier mee ernstig beschadigen
dus verstandig om dat niet te doen.

Je zou een antenne switch kunnen gebruiken heb je toch 2 antennes op 1 ontvanger.
Zelf heb ik ook wel is een PL stuk gebruikt op mijn DX 394 als soort van test heb nooit schade gehad aan deze ontvanger een PL-T kan je prima gebruiken.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2019, 07:38:52 »
Dank je wel allemaal voor jullie informatie antwoorden.


Ik heb het geprobeerd twee hf antenne aan te sluiten op mijn hf ontvanger met een PL-T-stuk voor alleen te ontvangen! zonder een hf antenne schakelaar ( Coax schakelaar ) te gebruiken. Wat een verschil in signaalkwaliteit/signaalsterkte ontvangt mijn hf ontvanger nu met twee hf antenne dan met één hf antenne. ???



Want ik denk dat mijn hf draad antenne en mijn verticale gpa cb antenne een dode zone hadden en nu die twee hf antenne samen zijn met een pl-t-stuk is dat voor 75% opgelost denk ik en daarom deze beter signaalkwaliteit/signaalsterkte ontvangst nu ?
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2019, 12:23:12 »
Een antenneschakelaar is altijd beter, zeker als het om de winst (lees: minimaal verlies) gaat. Ga je doodeenvoudig en rechtstreeks koppelen dan klopt je impedantie niet meer en dat resulteert in verlies. Je kunt het gewoon proberen, misschien is het acceptabel. Praktisch gezien het makkelijkst, technisch niet het meest ideaal ;)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2019, 14:14:05 »
Een antenneschakelaar is altijd beter, zeker als het om de winst (lees: minimaal verlies) gaat. Ga je doodeenvoudig en rechtstreeks koppelen dan klopt je impedantie niet meer en dat resulteert in verlies. Je kunt het gewoon proberen, misschien is het acceptabel. Praktisch gezien het makkelijkst, technisch niet het meest ideaal ;)

Behalve dat de impedantie niet klopt, stuur je ook nog een gedeelte van het signaal naar de andere antenne.
Of het een verbetering is, zal experimenteel bepaald moeten worden, mogelijk scheelt het van station tot station.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2019, 14:39:44 »
Een antenneschakelaar is altijd beter, zeker als het om de winst (lees: minimaal verlies) gaat. Ga je doodeenvoudig en rechtstreeks koppelen dan klopt je impedantie niet meer en dat resulteert in verlies. Je kunt het gewoon proberen, misschien is het acceptabel. Praktisch gezien het makkelijkst, technisch niet het meest ideaal ;)

Dank je wel Hunter voor je tip informatie.


Het probleem is dat ik geen antenneschakelaar wil gebruiken, omdat ik heel veel de scankanalen ( frequentie ) gebruik en dan vind ik dat een beetje onhandig zo een hand antenneschakelaar voor mijn hf-ontvanger ontvangst probleem. Oké, dan moet ik het een beetje winst verlies erbij nemen waar ik totaal geen verstand ( impedantie ) van heb en ook niets van heb gemerkt aan de ontvangst? Integendeel, de kwaliteit is beter geworden door twee hf antenne...!

 :-[ Als mijn rookmelder niet afgaat in mijn hobbykamer door de twee hf antenne rechtstreeks aan te sluiten aan mijn hf-ontvanger die in rook is opgegaan dan ben ik een tevreden mens.
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: HF ontvanger defect door twee hf antenne... ?
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2019, 14:57:35 »
Een antenneschakelaar is altijd beter, zeker als het om de winst (lees: minimaal verlies) gaat. Ga je doodeenvoudig en rechtstreeks koppelen dan klopt je impedantie niet meer en dat resulteert in verlies. Je kunt het gewoon proberen, misschien is het acceptabel. Praktisch gezien het makkelijkst, technisch niet het meest ideaal ;)

Behalve dat de impedantie niet klopt, stuur je ook nog een gedeelte van het signaal naar de andere antenne.
Of het een verbetering is, zal experimenteel bepaald moeten worden, mogelijk scheelt het van station tot station.

Leuk voor je antwoord en informatie r0n. Dank je wel daarvoor.


 :-\ Ik heb totaal geen verstand van impedantie niet klopt enzovoort?  En heel juist wat je zeg van station tot station.

Mijn ontvangst kwaliteit probleem is opgelost dankzij jullie informatie... en zoals ik eerder heb aangegeven, als mijn hf-ontvanger maar niet stuk gaat op lange termijn.
De wereld is klein maar luisteren is groot.