Auteur Topic: Dalende RX-Q waarde  (gelezen 9183 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bodeke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Dalende RX-Q waarde
« Gepost op: 20 februari 2012, 18:11:47 »
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik gelukkige eigenaar van een USB-blackbox en maak gebruik van PDW v3.1. Bij de opstart van het programma is de RX-Q waarde +/- 95%. Bij elk nieuw bericht daalt de waarde. Na verloop van tijd blijft deze waarde schommelen aan +/- 35%.
Ik heb al geprobeerd de waarde te verhogen door gebruik te maken van een buiten antenne maar helaas heeft dit geen effect gehad. In vogelvlucht staat hier op +/- 800m een astrid-antenne.
Het programma PDW heb ik ondertussen op een W7 64bit en XP 32 bit systeem uitgetest met hetzelfde resultaat qua RX-Q waarde.

Zijn er hier mensen die dit probleem ook hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

exLid057

  • Gast
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 19:07:11 »
Even een tip,zet de ontvangen eens verder weg van jou pc/laptop/monitor, en kijk dan eens hoe jou RQ-waarder dan blijft..

Leen Ansems

  • Gast
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 05:13:12 »
Even een tip,zet de ontvangen eens verder weg van jou pc/laptop/monitor, en kijk dan eens hoe jou RQ-waarder dan blijft..

Inderdaad een goede tip. Kon laatst de ontvangerprint van een pager maar niet goedkeuren. Laptop stond in de buurt en eigenlijk gewoon niks te doen. Die uitgezet en en de ontvangst was weer zoals het moest zijn.

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 09:24:55 »
Hetzelfde probleem heb ik ook gehad met de Flexbox Usb. Vlakbij de laptop zakte het signaal behoorlijk weg! Nu heb ik de flexbox een eind bij de laptop vandaan en om het hoekje staan en blijft de rx constant op 100%!

Mvg,

Alwin
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline bodeke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2012, 17:34:06 »
Voor het opvolgen van jullie tips heb ik mij een USB-verlengkabeltje van 5m aangekocht. Ontvanger staat nu verder weg van het systeem maar denk niet op een gunstige locatie (er staan luidsprekers in de buurt). De laatste 24 uur heb ik een gemiddelde RX-Q waarde van 60%. Is in elk geval al beter dan de voorgaande waarde. PDW heeft toch nog redelijk wat verminkte berichten. Hopelijk krijg ik de RX-Q waarde beter.

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2012, 19:42:20 »
Sommige 5 meter usb (verleng)kabels werken slecht of gingen helemaal niet werken.
Dit heb ik zelf ondervonden met diverse hardware (geen usb blackbox, die is hier niet aanwezig).

Je kunt dus juist daardoor problemen krijgen, of je moet gebruikmaken van een zgn usb 2.0 extender.
Deze zijn in de handel met 5, 10 en 20 meter kabel. Speciaal om langere afstanden te overbruggen.

Offline bodeke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2012, 22:05:33 »
Een beetje opzoek werk gedaan en volgende informatie gevonden op wikipedia:

Citaat
The data cables for USB 1.x and USB 2.x use a twisted pair to reduce noise and crosstalk. USB 3.0 cables contain twice as many wires as USB 2.x to support SuperSpeed data transmission, and are thus larger in diameter.[37]

The USB 1.1 Standard specifies that a standard cable can have a maximum length of 3 meters with devices operating at Low Speed (1.5 Mb/s), and a maximum length of 5 meters with devices operating at Full Speed (12 Mb/s).[citation needed]

USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mb/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[38] The USB 2.0 specification requires cable delay to be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper wire).

The USB 3.0 standard does not directly specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires the maximum practical length is 3 meters (9.8 ft).[39]

Theoretisch gezien zit ik over de 5m lengte omdat ik gebruik maak van een 5m verlengkabel + 1,8m connectiekabel. Weliswaar werkt PDW aangezien ik over de theoretische max. lengte zit van een USB-kabel.
Zonder enige wijzigingen aan te brengen is de RX-Q waarde gestegen. Nu schommelt de waarde tussen 65 en 80%. We gaan de goeie richting uit  ;)

Morgen eens enkele contacten aanspreken om eventueel een USB-extender te kunnen gebruiken van hun.

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2012, 08:45:38 »
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik gelukkige eigenaar van een USB-blackbox en maak gebruik van PDW v3.1. Bij de opstart van het programma is de RX-Q waarde +/- 95%. Bij elk nieuw bericht daalt de waarde. Na verloop van tijd blijft deze waarde schommelen aan +/- 35%.
Ik heb al geprobeerd de waarde te verhogen door gebruik te maken van een buiten antenne maar helaas heeft dit geen effect gehad. In vogelvlucht staat hier op +/- 800m een astrid-antenne.
Het programma PDW heb ik ondertussen op een W7 64bit en XP 32 bit systeem uitgetest met hetzelfde resultaat qua RX-Q waarde.

Zijn er hier mensen die dit probleem ook hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik draai de USB-Blackbox onder Vista en had een dergelijk probleem(box ligt tegen de laptop aan!). Op een gegeven moment heb ik een schuifje in geluid naar 100% gebracht en de ontvangst is nu ook 100%.
Windows 7 ken ik niet maar mogelijk wel een gelijk waardige  instelling;
Configuratiescherm>geluid>opnemen>eigenschappen>Niveaus>schuifje naar 100%.
Ik hoop dat het iets oplevert maar mogelijk staat het e.a al correct.

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2012, 10:36:14 »
bodeke: ik heb hier 5 meter usb verlengkabels en die werken niet met mijn usb wifi sticks en webcam.
Oké, er is een verschil in usb kabels en kwaliteit. En misschien werkt het wel weer met andere hardware...
Hier spreken ze van usb repeaters.
Persoonlijk zou ik een korte kabel proberen, voordat ik kosten ga maken.

Zelf wil ik nog extenders/repeaters aanschaffen voor experimenten.

Probeer die tip van Bert eens.

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2012, 12:00:15 »
bodeke: ik heb hier 5 meter usb verlengkabels en die werken niet met mijn usb wifi sticks en webcam.
Oké, er is een verschil in usb kabels en kwaliteit. En misschien werkt het wel weer met andere hardware...
Hier spreken ze van usb repeaters.
Persoonlijk zou ik een korte kabel proberen, voordat ik kosten ga maken.

Zelf wil ik nog extenders/repeaters aanschaffen voor experimenten.

Probeer die tip van Bert eens.

Ik zie nu pas dat het een usb uitvoering is! Ik draai het met geluidskaart uitvoering!
Goed lezen is weer het halve werk :-\

Gr. Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline bodeke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2012, 12:23:26 »
Ik heb dus ondertussen een adderlink X50 KVM-USB extender in gebruik dat ik mag gebruiken voor testen. Raar maar waar is mijn ontvangst niet verbeterd, de ontvangst is erop achteruit gaan. Misschien omdat in de directe omgeving van de ontvanger de voeding van de extender ligt?

exLid057

  • Gast
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2012, 12:44:51 »
Ik heb dus ondertussen een adderlink X50 KVM-USB extender in gebruik dat ik mag gebruiken voor testen. Raar maar waar is mijn ontvangst niet verbeterd, de ontvangst is erop achteruit gaan. Misschien omdat in de directe omgeving van de ontvanger de voeding van de extender ligt?

Hoe veel volt geef jou voeding ?

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2012, 13:48:47 »
bodeke: probeer eens met je Blackbox en PDW software bij je kennissen/vrienden uit, die niet direct in je naaste omgeving wonen.
Desnoods met je eigen laptop of op hun pc/laptop en neem ook je usb kabels mee.
Om alles uit te sluiten gebruik eerst hun computer, met een korte usbkabel, al is het om de rx waarde te checken...

Offline bodeke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2012, 15:02:52 »
Ik heb dus ondertussen een adderlink X50 KVM-USB extender in gebruik dat ik mag gebruiken voor testen. Raar maar waar is mijn ontvangst niet verbeterd, de ontvangst is erop achteruit gaan. Misschien omdat in de directe omgeving van de ontvanger de voeding van de extender ligt?

Hoe veel volt geef jou voeding ?

De Voeding geeft 5VDC.

exLid057

  • Gast
Re: Dalende RX-Q waarde
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2012, 22:26:40 »
Ik heb dus ondertussen een adderlink X50 KVM-USB extender in gebruik dat ik mag gebruiken voor testen. Raar maar waar is mijn ontvangst niet verbeterd, de ontvangst is erop achteruit gaan. Misschien omdat in de directe omgeving van de ontvanger de voeding van de extender ligt?

Hoe veel volt geef jou voeding ?

De Voeding geeft 5VDC.

En dat moet hij hebben 5volt ?