Auteur Topic: Welke Antenne?  (gelezen 3016 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Welke Antenne?
« Gepost op: 12 juni 2003, 07:44:20 »
Eerlijk gezegd heb ik geen loot verstand van technische zaken. Daarom hier mijn vraag.
Ik heb nu een handscanner uniden 220xlt. Met een rubberduck. De ontvangst is niet bepaald om over naar huis te schrijven. En grondstations (luchtvaart) zijn niet te ontvangen, vanuit mijn woonplaats vlakbij Winschoten.
Help een andere antenne (buiten antenne) wel? En zoja, wat zou de beste oplossing zijn voor mij.
BVD
Emiel :D
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke Antenne?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2003, 10:00:19 »
Een buitenantenne helpt zeer zeker. Neem een zogenaamde discone en gebruik goeie kabel. neem RG-213 of Aircell7.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Welke Antenne?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2003, 10:23:37 »
Zou het ook mogelijk zijn om een betere ontvangst te krijgen met een rubberduck of met een telescoopantenne, die je gewoon op de scanner zelf bevestigd?

emiel 8)
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Welke Antenne?
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2003, 10:29:49 »
Hoi Emiel,

Uiteraard zal er wel een kwaliteitsverschil zitten tussen verschillende rubberducks, maar het *blijft* een rubberduck. Zo'n klein rubber stokje kan natuurlijk nooit in de richting komen van een basisantenne, die op het dak van de woning staat, daar zit gewoon een wereld van verschil tussen.

Ik heb weleens een van bepaald type rubberduck gehoord die bijzonder goed zou presteren, ik kan zo 1,2,3 helaas niet op het merk komen...

Groeten, Peter.