Auteur Topic: Antenne vragen.  (gelezen 2937 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pager

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 302
Antenne vragen.
« Gepost op: 30 mei 2003, 17:13:06 »
Op dit momnet heb ik een UBC 780 met een telescoopantenne. Dit levert een goed resultaat op, ontvang in zaanstad alle wijkteams en actie kanalen van Amsterdam. Maar je wil meer........ Daarom ben ik aan het stoeien met antenne`s en heb een aantal vragen.

-   Als ik een actieve antenne aansluit op mijn UBC 780 wordt de  ontvangst ten opzichte van een telescoop antenne slechter ( behoorlijk ). Hoe kan dit ???
   
-   Als ik deze antenne op een handscanner ( UBC 220 ) aansluit is het ontvangst van vhf-l en vhf-h goed  ( ontv. Pol. Haaglanden, Rotterdam enz. )en ontvangst uhf zéér slecht. Iemand een idee hoe dat kan ??
   
-   Is de ontvangst van een discone beter dan een actieve antenne ??
   
-    als ik een discone aanschaf moet ik hem op zolder ( +/- 2 meter hoger ) hangen of buiten ( +/- 1 meter hoger, en niet boven de daken uit ). Levert dit een behoorlijke verbetering op te opzichten van een telescoopantenne ( ontvang nu goed ).  Wat is de beste optie??
   
-   Iemand een andere antenne of optie in gedachte ??

Groeten,
André

The Scanman

  • Gast
Re: Antenne vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2003, 22:28:47 »
Hallo Andre,

Actieve antenne's hebben als groot nadeel dat behalve het signaal dat je wilt ontvangen ook de storing meeversterkt word.
Als er bij jou in de buurt sterke zenders staan heb je ook kans dat het signaal met versterking zo hard word dat het de rest van de ontvangst wegdrukt in de ruis.
De beste optie voor goede ontvangst is eigenlijk voor iedere band 1 antenne,dus 1 voor VHF laag,1 voor VHF hoog en 1 voor UHF.
Dit is samen met een logaritmisch-periodieke (logper) richt antenne de beste maar ook duurste oplossing.
In de meeste gevallen is een discone de beste/goedkoopste oplossing.
Simpele regel voor alle antennes,hoe hoger hoe beter.
Ook is gebruik van goede coaxkabel aan te raden,vooral op hogere frequenties en bij grotere lengtes kun je beter Aircell of H1000 nemen dan RG58(u),het verschil is hier duidelijk te merken.

Hopelijk helpt dit een beetje in de keuze.

Jim