Auteur Topic: geen plaats voor een buiten antenne  (gelezen 5349 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

marcel33

  • Gast
geen plaats voor een buiten antenne
« Gepost op: 14 mei 2003, 14:15:41 »
:roll: Ik heb bij mijn woning geen ruimte voor een buiten antenne een zolder bezitten we ook niet(snik) maar nu komt de vraag zijn er mensen met tips om toch een betere ontvangst te kunnen krijgen? Ik heb een gre psr 214(50 kanaals basis scanner met telescoop antenne. Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ook ik lekker kan luisteren.
ps Ik heb rekening te houden met m'n vrouw(je weet wel het mag niet storend zijn in de kamer)

Henk1979

  • Gast
Re: geen plaats voor een buiten antenne
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2003, 10:09:39 »
Afhankelijk van hoe hoog je zit met je woning, moet je altijd proberen de hoogste lokatie te vinden. Op de eerste verdieping ontvang je altijd beter dan op de grond en op de zolder ontvang je altijd beter dan op de 1e verdieping. Heb je maar 1 niveau (bijv flat) dan moet je aldaar experimenteren met de plaats van de antenne/scanner. Een meter links of rechts, maakt soms nogal verschil.

maak je gebruik van een telescoopantenne, dan moet je nooit braaf de antenne helemaal uitschuiven !!! Ik heb jarenlang met een telescoopantenne gewerkt en het ontvangstresultaat is bijzonder goed te noemen. Zeker in vergelijking met een rubber antenne EN met een discone BINNENSHUIS....

afhankelijk van de luisterinteresses moet je dus gaan schuiven met de telescoopantenne. Zo schuif ik mijn antenne uit rond de 30 cm uit voor een ideale ontvangst op de militaire UHF. Het is een kwestie van uitproberen.

Mocht je nou niet tevreden zijn met de resultaten, dan kun je misschien een actieve antenne kopen. Deze zijn relatief klein en binnenshuis te plaatsen. Tevens zijn ze geschikt om te plaatsen aan het raam of balkon.

Afhankelijk van de plek waar je wilt kunnen luisteren en de plek waar de antenne hangt moet je eventueel een kabel ertussen plaatsen. Neem altijd kwalitatieve coaxkabel (aircell7 of aircomm+). Anders gaat er teveel verloren.

succes

marcel33

  • Gast
antenne binnen
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2003, 10:40:16 »
Ik zal eens met de antenne gaan spelen en m'n scanner gaan verplaatsen.
Mijn scanner ontvangt volgens mij alleen fm frequenties.

Henk1979

  • Gast
Re: geen plaats voor een buiten antenne
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2003, 10:43:06 »
wat zijn je luisterinteresses precies????

marcel33

  • Gast
binnen antene
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2003, 14:54:43 »
mijn luister intresses zijn op dit moment beperkt tot wat ik en beetje kan ontvangen maar ik zou het leuk vinden om ook wat van de binnenvaart,beveiliging en rijkspolitie te kunnen ontvangen.luchtvaart ontvangt deze scanner zo ie zo niet want de frequenties moet ie niet.

Henk1979

  • Gast
Re: geen plaats voor een buiten antenne
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2003, 15:14:52 »
voor luchtvaart is AM-mode een vereiste.. dus als je dat niet hebt, gaat het niet.....

Binnenvaart, beveiliging en Brandweer, ambulance zitten allemaal in de VHF band tussen 137 en 174 Mhz...............

Met Rijkspolitie bedoel je waarschijnlijk klpd; die zitten tussen de 468 en 470 Mhz....

politie zit op 86-88 mhz en de porto's op 466 - 468

veel succes met je luisterhobby

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: geen plaats voor een buiten antenne
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2003, 10:28:54 »
Ik zit met hetzelfde probleem als marcel. Ook geen plaats. Ik zoek dus ook nog naar een goed antenne voor binnenshuis. Ik heb dit wel een geprobeert met zo'n lange antenne die je aan de gordijnen hangt, maar dat verbeterd niet veel. Misschien dat je wat types of merken kunt noemen?

emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Henk1979

  • Gast
antenne
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2003, 13:59:17 »
Het merk antenne doet er op zich niet zo toe. Ik heb ook wel eens binnenshuis geexperimenteerd met een discone antenne. De resultaten zijn dan niet echt denderend te noemen. Nu heb ik hem op zolder en dat gaat stukken beter. De hoogte van de antenne is van veel groter belang !! Het was bij zelfs zo erg dat ik binnen met de discone antenne niet beter ontving dan met mijn telescoopantenne.

Hieronder een aantal tips:

- plaats de antenne zo hoog mogelijk; liefst buiten
- heb je geen plek buiten, zoek dan binnen de hoogste plaats
- koop eens een telescoopantenne en schuif de antenne niet helemaal uit. Ik kan met een telescoopantenne enorm goede resultaten bereiken !! Politie tot op meer dan 40 km bijvoorbeeld. Je moet wel experimenteren met de plaats in huis. Bij mij thuis is er maar 1 plek waar ik optimaal ontvangst weet te bereiken !!