Auteur Topic: Gpa Antenne voor 27 mc!  (gelezen 5701 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Remont

  • Gast
Gpa Antenne voor 27 mc!
« Gepost op: 15 april 2003, 20:32:47 »
ik had een paar vraagie's

ik heb een gpa van 5.5 meter bij huis staan, als ik hem 1 op 1 ga zetten met de SWR meter dan komt hij met een 7 op een afsand van 5 km,
en als ik hem helemaal uit schuif zodat ik iets van 6 meter heb, )maar de SWR staad dan helemaal in het rood) dan kom ik met een 9 binnen?
hoe kan dat dan?, omdat hij iets hoger zit?
hij staad op een paal vanaf de grond die 5 meter hoog is.

en wat voor een soort kabel zou ik moeten gebruiken?, ik had er eerst een RG 58 op.
alleen zijden de meeste op de 27 mc dat je een RG 213 kon gebruiken,
ik werk nu met een groene antenne kabel, :?  die werkt ook wel goed.
maar is een RG 213 goed? (zal wel omdat hij al bijna een diameter van 1 cm heeft)

 :)  :D

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Gpa Antenne voor 27 mc!
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2003, 21:57:41 »
Remont,

Vreemd verhaal. Zowel die lengte als de kleur van die kabel.
Ik zou die kabel vervangen door RG213, wat echt perfecte kabel is, en vervolgens de SWR opnieuw meten. Misschien is de SWR-meter niet helemaal goed, misschien kun je er 1 van iemand anders lenen, ter vergelijking...

Groeten, Peter.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Gpa Antenne voor 27 mc!
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2003, 23:15:39 »
Groene kabel?

Is dat geen 75 Ohm kabel die gebruikt wordt door de kabelexploitant, vanaf het straatverdeelkastje, naar de huizen toe?

75 Ohm kabel is ongeschikt voor jouw toepassing, dus toch maar 50 Ohm RG 213 nemen..

Met vriendelijke groet,

Remon-Vianen

J

  • Gast
Re: Gpa Antenne voor 27 mc!
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2003, 14:36:41 »
Jaja

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Gpa Antenne voor 27 mc!
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2003, 17:01:31 »
Johan,

Enige kennis van zaken zou handig zijn...

Coaxiale kabel is een transportmedium en niet frequentie gebonden, het is echter wel impedantie gebonden.

Het knippen van de coax zoals jij beschrijft is een misvatting van heel veel mensen. Als jouw antenneinstallatie een misaanpassing heeft, hetzij een verkeerde impedantie, slechte SWR, slechte kabel, dan kun je deze misaanpassing vaak compenseren door net zo lang te knippen tot de SWR iets acceptabeler is. Bij een wel goed aangepaste antenne situatie maakt het knippen van de coax 0,0 uit.

Het probleem bij 27MC antennes is dat er ontzettend veel goedkope rommel op de markt is, wat op zich niet slecht werkt, maar waarbij de impendatie niet altijd ideaal is, waardoor je ineens een verschil in SWR gaat merken als je de kabel knipt...

De logica van het T-stuk met dummyload ontgaat mij volledig. Als de antenne niet optimaal is afgesteld en het radiosignaal "ziet" een dummyload die qua impedantie ideaal is, dan zal het overgrote deel van het vermogen verdwijnen in de dummyload en niet richting de antenne, hetgeen zal resulteren in een onbetrouwbare meting, de meting zal namelijk ook goed zijn indien je de antenne loskoppelt van het T-stuk.

Verder is kanaal 20 niet helemaal het midden van de MARC kanalen, maar dat is muggenziften  :wink:

Groeten, Peter.

Remont

  • Gast
Re: Gpa Antenne voor 27 mc!
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2003, 19:23:50 »
hee, jongens bedank, ik zal wel ff zo'n rg 213 kope :D
ja het is zo'n kabel die ze bij die kabeltv gebruiken 8)