Auteur Topic: DX-10  (gelezen 5139 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chris 61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
DX-10
« Gepost op: 3 februari 2009, 20:35:01 »
Hallo mede luisteraars:

ik ben geinterreseerd in een DX-10 voor de korte golf.Nu is mijn vraag:dit is een actieve antenne en gebruikt spanning.nu heb ik vernomen dat deze antenne bij Abe in rotterdam ongeveer 225 euro kost,wat voor kosten komen daar nog bij,o.a voeding en dergelijke en hoe zit dit gemonteerd.Gaan er b.v twee kabels naar buiten antenne en voeding of werkt dit anders.Graag hier een uitleg over als mogelijk.

Alvast dank.

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: DX-10
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2009, 15:32:52 »
Citaat van: "chris 61"
Hallo mede luisteraars:

ik ben geinterreseerd in een DX-10 voor de korte golf.Nu is mijn vraag:dit is een actieve antenne en gebruikt spanning.nu heb ik vernomen dat deze antenne bij Abe in rotterdam ongeveer 225 euro kost,wat voor kosten komen daar nog bij,o.a voeding en dergelijke en hoe zit dit gemonteerd.Gaan er b.v twee kabels naar buiten antenne en voeding of werkt dit anders.Graag hier een uitleg over als mogelijk.

Alvast dank.

Groet:Chris

Waarom bel je Abe niet, dan heb je alle benodigde info uit de eerste hand
De groeten van Bob.

exLid057

  • Gast
Re: DX-10
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2009, 17:36:30 »
Citaat van: "chris 61"
Hallo mede luisteraars:

ik ben geinterreseerd in een DX-10 voor de korte golf.Nu is mijn vraag:dit is een actieve antenne en gebruikt spanning.nu heb ik vernomen dat deze antenne bij Abe in rotterdam ongeveer 225 euro kost,wat voor kosten komen daar nog bij,o.a voeding en dergelijke en hoe zit dit gemonteerd.Gaan er b.v twee kabels naar buiten antenne en voeding of werkt dit anders.Graag hier een uitleg over als mogelijk.

Alvast dank.

Groet:Chris

http://rf-systems.nl/index.html

 Werkt gewoon via je coax kabel.


Verder is dit ook een goede antenne voor HF gebeuren.

Offline chris 61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Re: DX-10
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2009, 18:16:00 »
Hallo luisteraars:

Alvast bedankt voor de info,maar als ik de foto bekijk van de bijgevoegde link lijkt het toch wel of de antenne niet te hoog op het dak kan staan want als ik de foto zie gaat de voeding toch wel redelijk dicht bij de connector aan de antenne gekoppeld worden.Ik ga binnenkort toch naar Abe in Rotterdam voor de D777 luchtvaart antenne en ga ik daar maar even de antenne en de accesoires live bekijken.

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

skourre

  • Gast
Re: DX-10
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2009, 09:08:51 »
hallo

ik heb hier een dx-10 antenne en ben er zeer tevreden mee.de antenne wordt gevoedt door de coax kabel(voeding zit erbij).en kan hangend of met beugels aan de antennemast bevestigd worden.wel de voeding aanlaten.er schijnt een soort van verwarming in te zitten.dat kun je ook voelen als die een tijdje aanstaat.
ook op de lagere golven zoals 160 en 80 meter doet ie het uitstekend.op tien meter(28 mhz)heb ik nog niet echt wat gehoord omdat de band dicht is maar de 27mhz is prima te ontvangen.ik heb hem hier nog binnen maar in het voorjaar gaat die op de top van de mast.zal ook wel weer een heel verschil wezen.al met al een prima antenne.wel duur vind ik en zou hem voor die prijs niet kopen.maar ik heb hem tweedehands op de kop getikt.rond de 80 euries.
afijn hoop dat je zo wat meer info hebt.

fr

Offline chris 61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Re: DX-10
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2009, 13:06:14 »
hallo,allen bedankt voor de reacties,ik ga de antenne in de shop wel even bekijken over een week of 2-3,misschien in de tussentijd ook zo een mazzeltje als skourre want 80euro voor een dx-10 wil ik ook wel betalen.even de marktplaats en 2e hands net in de gaten houden.


Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

skourre

  • Gast
Re: DX-10
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2009, 06:15:56 »
inmiddels de dx-10 in de mast gezet.op de top ongeveer 8 meter hoog.op 40 meter krijg ik nu zl4ir binnen(9 mei 6.45).lukte eerst niet maar nu wel.hij doet niet onder voor de langdraad met balun van 12.5 meter.het kleine ding doet dus wat die moet doen.ben van plan een hogere mast te plaatsen van ongeveer 15 meter en ben dan erg benieuwd wat hij dan doet.ook op 80 werkt die naar behoren.de langdraad werkt daar beter maar het scheelt niet veel.ook op tien werkt die perfect gezien de condities die er nu en dan zijn.al met al zeer tevreden.
al blijf ik de prijs erg hoog vinden.................hi.

groet

fr

exLid057

  • Gast
Re: DX-10
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2009, 11:57:00 »
Citaat van: "skourre"
inmiddels de dx-10 in de mast gezet.op de top ongeveer 8 meter hoog.op 40 meter krijg ik nu zl4ir binnen(9 mei 6.45).lukte eerst niet maar nu wel.hij doet niet onder voor de langdraad met balun van 12.5 meter.het kleine ding doet dus wat die moet doen.ben van plan een hogere mast te plaatsen van ongeveer 15 meter en ben dan erg benieuwd wat hij dan doet.ook op 80 werkt die naar behoren.de langdraad werkt daar beter maar het scheelt niet veel.ook op tien werkt die perfect gezien de condities die er nu en dan zijn.al met al zeer tevreden.
al blijf ik de prijs erg hoog vinden.................hi.


groet

fr

De dx-10 niet hoger zetten dan 12 meter, als het goed is staat dat ook in je gebruikaanwijzing

skourre

  • Gast
Re: DX-10
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2009, 16:02:24 »
ja ik had het gezien.ik denk dat ik tien meter aanhoudt.
beugel op de mast.
groet

sk

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: DX-10
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2012, 17:00:24 »
Hallo,

Ook ik heb nu een DX-10 op het dak gezet, maar ik vroeg mij af of het verschil maakt of je de power supply zo dicht mogelijk bij de antenne monteerd of bij de ontvanger in de buurt? Ik heb zo'n 15 meter Aicell-7 tussen de ontvanger en antenne zitten.

Groet,

Sebastiaan
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DX-10
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2012, 17:25:49 »
Ook ik heb nu een DX-10 op het dak gezet, maar ik vroeg mij af of het verschil maakt of je de power supply zo dicht mogelijk bij de antenne monteerd of bij de ontvanger in de buurt? Ik heb zo'n 15 meter Aicell-7 tussen de ontvanger en antenne zitten.

Nee hoor, dat is niet kritisch. Het spanningsverlies is te verwaarlozen. Vogens de specs mag je zelfs 30 m RG58 eraan hangen.

Zonde overigens van de Aircell-7: de DX-10 is voor HF, waar je met deze lengte ook met RG58 prima uit de voeten kunt. Daarnaast is het een actieve antenne die een versterkt signaal de kabel in stuurt, zodat de kabelverliezen een veel kleinere rol spelen.

-Rene

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: DX-10
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2012, 08:43:32 »
Bedankt voor je antwoord Rene,

ik ga het de komende dagen even testen. En wat de Aircell-7 betreft: die had ik nog op het dak liggen van een andere antenne, dus die heb k maar voor de DX-10 gebruikt. Wel zo makkelijk!

Groet,

Sebastiaan
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DX-10
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2012, 08:47:11 »
ik ga het de komende dagen even testen. En wat de Aircell-7 betreft: die had ik nog op het dak liggen van een andere antenne, dus die heb k maar voor de DX-10 gebruikt. Wel zo makkelijk!

Dat is natuurlijk een goede reden  ;)

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: DX-10
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2012, 08:36:40 »
ik ga het de komende dagen even testen. En wat de Aircell-7 betreft: die had ik nog op het dak liggen van een andere antenne, dus die heb k maar voor de DX-10 gebruikt. Wel zo makkelijk!

Dat is natuurlijk een goede reden  ;)

Een ander goed argument is dat Aircell7 een betere afscherming heeft dan RG58.

Marc