Auteur Topic: re  (gelezen 4922 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
re
« Gepost op: 26 juli 2007, 14:16:01 »
bericht

exLid057

  • Gast
Re: antenne en onweer ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2007, 18:13:31 »
Citaat van: "jopey"
Hallo,

Ik zag ergens in een topic hier iets over het plaatsen van de antenne, en rekening houdend met bliksem.

Wat wordt hier mee bedoeld ?
Ik ga een antenne plaatsen, maar de bliksem kan er toch altijd op inslaan, of mis ik nu iets ??


bedankt

Ja bliksem kan er in slaan, daarom bij naarder onweer stekker er uit en leg die een meter van je aparatuur af, en trek ook de stekker van de 220 er uit als je geen spaning beveileging hebt.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: re
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2007, 20:12:39 »

exLid057

  • Gast
Re: re
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2007, 01:41:58 »
Volgens mijn zijn dat de mederwerkers van Hardman & koning die daar op het dak bezig zijn  :P

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: antenne en onweer ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2007, 16:44:28 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Ja bliksem kan er in slaan, daarom bij naarder onweer stekker er uit en leg die een meter van je aparatuur af, en trek ook de stekker van de 220 er uit als je geen spaning beveileging hebt.

Blijft persoonlijk, denk ik. Ik heb nog nooit stekkers tijdens onweer eruit gehaald. Ook nog nooit problemen gehad.

Gert Jan

  • Gast
Re: antenne en onweer ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2007, 16:59:18 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Ja bliksem kan er in slaan, daarom bij naarder onweer stekker er uit en leg die een meter van je aparatuur af, en trek ook de stekker van de 220 er uit als je geen spaning beveileging hebt.

Blijft persoonlijk, denk ik. Ik heb nog nooit stekkers tijdens onweer eruit gehaald. Ook nog nooit problemen gehad.

Ik rij wel eens door rood, nog nooit problemen gehad.

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: antenne en onweer ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2007, 18:51:04 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "jopey"
Hallo,

Ik zag ergens in een topic hier iets over het plaatsen van de antenne, en rekening houdend met bliksem.

Wat wordt hier mee bedoeld ?
Ik ga een antenne plaatsen, maar de bliksem kan er toch altijd op inslaan, of mis ik nu iets ??


bedankt

Ja bliksem kan er in slaan, daarom bij naarder onweer stekker er uit en leg die een meter van je aparatuur af, en trek ook de stekker van de 220 er uit als je geen spaning beveileging hebt.

Al de antwoorden of reakties die na deze bovenstaande komen getuigen niet van enige kennis inzake onweer.
Maak jullie geen zorgen want die heb ik ook niet.
Jopey stelt een eenvoudige vraag die zinvol is en dat moet niet afgedaan worden als "wat maak je je zorgen? Bij mij ......" etc..

Even een verzonnen verhaaltje "bliksem inslag en de verzekering".
Nu een antenne op je dak mag als bijzonder worden bezien.
In de vorige eeuw was dat niets bijzonders om antenne's op je dak te hebben om TV te ontvangen.
Dit werd ook zonder problemen door verzekerings maatschappijen geaccepteerd en in de polis opgenomen.
Nu is dat zo vanzelfsprekend niet meer en moet je, denk ik, dat in de de polis voorwaarden laten opnemen en kan de verzekerings maatschappij eisen dat je de nodige voorzorgs maatregelen moet nemen.

 
De VERON en de VRZA hebben de nodige kennis in huis om elke luister-zend amateur hierin te voorzien.

Gr.; j.d.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: re
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2007, 00:57:16 »
Oh..... :|

Offline tjebbe

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: re
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2007, 16:26:23 »
had ook  alles kapoet hier        zender,  antenne, voeding ,   enz  


  toen uit de verzekering gehaald   onder    inboedel
Realistic pro 2006        ( net begonnen met de hobby )

pe1rdp

  • Gast
Re: re
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2007, 16:25:01 »
Bij onweer, altijd de antennes uittrekken. Is veiliger dan zo'n "bliksemafleider" die je in de feederlijn kunt monteren.
Maar let erop dat je de antennes eruit haalt VOORDAT het de onweer boven je hoofd hangt anders is het levensgevaarlijk.

Oh ja, zou je een rotor hebben, vergeet dan niet ook de rotorstuurkabel eruit te halen anders heb je een ontlading alsnog in de shack en (via de stuurklok) op het lichtnet. Deze wordt vaak vergeten.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: re
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2007, 20:10:02 »
De verzekeringen keren tegenwoordig ook de zgn. inductie niet meer uit.
Werd teveel misbruik van gemaakt, als bij de buren de bliksem insloeg waren er van die sjappies die er ook een slaatje uit wilden slaan en hun "kapotte" TV declareerden!

Offline Da_Kwant

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: re
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2008, 20:15:54 »
Ik ben van plan om mijn antenne te gaan plaatsen op het dak en omdat hij zeer hoog staat maar ik maak me toch veel zorgen over het onweer,

Is de antenne (die afgekoppeld is) stuk als er de bliksem op inslaat?  is er schakelaar in de antenne-kabel voldoende voor bescherming van het toestel?  
Welke manieren en toebehorenen zijn er op de markt voor de bescherming?

Omdat ik maar niet wijzer raak uit het net probeer ik het hier mar eens é :)
-=Yupiteru MVT-7100=-
-=Bearcat BCT15X=-
*Groeten Kristof*

Offline Havik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: re
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2008, 22:03:28 »
Hallo
Kijk is op onderstaande site.
Misschien word je hier iets wijzer.

http://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html

Gr Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Leen Ansems

  • Gast
Re: re
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2008, 07:09:41 »
Citaat van: "Da_Kwant"
Ik ben van plan om mijn antenne te gaan plaatsen op het dak en omdat hij zeer hoog staat maar ik maak me toch veel zorgen over het onweer,

Is de antenne (die afgekoppeld is) stuk als er de bliksem op inslaat?  is er schakelaar in de antenne-kabel voldoende voor bescherming van het toestel?  
Welke manieren en toebehorenen zijn er op de markt voor de bescherming?

Omdat ik maar niet wijzer raak uit het net probeer ik het hier mar eens é :)

Het veiligste werk je door de antenne altijd los te koppelen als je er geen gebruik van maakt.
Een schakelaar volstaat niet. Of de bliksem bij inslag je antenne heel laat kan niemand voorspellen. De coaxbeveiligingen zijn eigenlijk om antenne-installatie`s extra te beveiligen als een installatie altijd stand-by moet zijn. Vaak zijn die masten dan ook van stevige aardleidingen voorzien.
Mvg,
Leen