Auteur Topic: Ontvangstprestatie van een antenne meten  (gelezen 650 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
Ontvangstprestatie van een antenne meten
« Gepost op: 5 augustus 2024, 19:16:17 »
Bij het vergelijken van een aantal antennes in een youtube-video wordt ook een 42" unfolded antenne gebruikt.
Voor het zenden zou die op 2 meter een stuk beter presteren dan op 70 cm.
https://youtu.be/KDBC0azUa50?t=358
Voor het ontvangen zou die op 70 cm een stuk beter presteren dan op 2 m.
https://youtu.be/KDBC0azUa50?t=514

Als je die antenne aan een analyzer zou hangen zou je op 2 meter een lagere SWR meten dan op 70 cm. Right?
Zo ja, meet je met een analyzer dan de zendprestatie van een antenne en weet je dan niet hoe hij voor ontvangst presteert?

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: Ontvangstprestatie van een antenne meten
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2024, 19:43:07 »
De theorie is nogal weggezakt, maar volgens mij meet je met een SWR-meter de energie die de antenne ingestuurd wordt en wat er aan energie door de antenne gereflecteerd wordt. En dat bepaalt de "SWR". 10 watt in en 0,0001 watt is een perfecte SWR.

Dat zegt nog niet veel over hoe goed een antenne werkt. En ik weet ook niet goed of dat echt meetbaar is? Een perfect werkende X50 doet het fantastisch 30 meter hoog in een mast met volledig vrij zicht. Maar zet je dezelfde X50 in een kelder 2 meter onder het maaiveld dan is het ineens een hele slechte antenne.

Vroeguh, toen wifi nog vrij nieuw was, volgde ik een site die veldsterkte-metingen met wifi-antenne's  deed. In een groot weiland signaal op de antenne zetten en dan op verschillende vaste punten meten hoe goed de ontvangst was. Dat gaf een redelijk beeld van de prestaties van dat soort antennes.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
Re: Ontvangstprestatie van een antenne meten
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2024, 20:16:50 »
volgens mij meet je met een SWR-meter de energie die de antenne ingestuurd wordt en wat er aan energie door de antenne gereflecteerd wordt.

Klopt

Een perfect werkende X50 doet het fantastisch 30 meter hoog in een mast met volledig vrij zicht. Maar zet je dezelfde X50 in een kelder 2 meter onder het maaiveld dan is het ineens een hele slechte antenne.

Vandaar dat de antennes, die in de video worden vergeleken, vanaf dezelfde locatie worden gebruikt.

Vroeguh, toen wifi nog vrij nieuw was, volgde ik een site die veldsterkte-metingen met wifi-antenne's  deed. In een groot weiland signaal op de antenne zetten en dan op verschillende vaste punten meten hoe goed de ontvangst was. Dat gaf een redelijk beeld van de prestaties van dat soort antennes.

Ik mag niet zenden op bijvoorbeeld 419.1125 MHz. Ik zou de ontvangstprestaties van verschillende antennes op die frequentie willen nagaan. Het zou handig zijn als ik daarbij niet afhankelijk ben van een heli die op die frequentie uitzendt. Dan moet ik immers snel antennes gaan wisselen tijdens zo'n uitzending. Daar komt bij dat de heli dan van me af of naar me toe vliegt tijdens het meten.
Daarom vraag ik me af of je met een analyzer iets kunt bepalen over de ontvangstprestaties van een antenne, of dat er voor mij een andere manier is om de prestaties te bepalen.