Auteur Topic: Radioddity GD-77  (gelezen 3629 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Radioddity GD-77
« Gepost op: 24 december 2018, 23:07:39 »
Heeft iemand hier ervaring met het programmeren van de Radioddity GD-77?

Na een avondje stoeien krijg ik best het eea voor elkaar, maar veel toch ook niet.
De 'architectuur' van de programmering heb ik nog niet helemaal scherp.

Analoge frequenties gaat op zich goed, maar digitale kanalen vragen om parameters die ik niet altijd terugzie in de lijsten op internet.

Benieuwd of ik de enige ben die aan het 'klooien' is.

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2018, 10:03:08 »
Heb deze na een paar dagen terug gestuurd. Gaf desondanks een goed werkende codeplug geen audio op ontvangst. Ga beter voor een TYT MD380 of 390. Deze zijn meer verkocht en veel beter ondersteund. Good luck!
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2364
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2018, 16:32:35 »
Niks mis mee, VHF en UHF. Heeft de Tyt niet.
Geen RX is 99,9% een progfout.
Deze is 100% voorgeprogrammeerd.
Heeft meer met DMR kennis te maken. Ik begrijp dat dit soms lastig is.
Rolf, goed kijken naar de voorprogrammering, contacten aanmaken, colorcode, slot kiezen, dan werkt het in DMR 100%.
Anders gewoon vragen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2018, 10:51:33 »
Ik heb een GD-77. Kan mijn codeplug eventueel wel delen en er staan volgens mij ook wel codepluggen op internet. Zie www.hamdigitaal.nl  . Tegen welke problemen loop je aan?

Die GD-77 werkt leuk. Zeker voor een DMR-porto die iets van 65 dollar nieuw inclusief verzendkosten kost.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2018, 12:35:22 »
Hoe is de dmr ontvangst tov een dmr scanner zoals de ubcd3600
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 15:35:45 »
Een portofoon is nooit bedoeld om te scannen. Het is een mooi budget alternatief, maar je zal altijd tegen problemen aanlopen

[...]Ga beter voor een TYT MD380 of 390. Deze zijn meer verkocht en veel beter ondersteund. Good luck!

Wat een ongefundeerde onzin. Van Radioddity krijg je veel sneller bericht dan van een TYT. En ze sturen ook probleemloos een vervangend toestel op als die van jou onverhoopt kapot gaat. Al wordt dat laatste vaak misbruikt helaas, dus dat kan zomaar eens over zijn. Het is de community van gebruikers van de MD390 die het doet leven. De 'gehackte' firmware is de grondlegger voor de in-house verwerking van bv een GD-77.

Ik word altijd een beetje droevig van mensen die iets terugsturen omdat het niet zou werken zonder zich eerst in te leven of het wel is wat men zoekt.

Amateur of beroeps? Prima, koop zo'n portofoon. Maar wil je alleen luisteren, koop een USB stick voor je laptopje of tast wat dieper in de buidel voor een scanner, maar dan heb je wel precies wat je moet hebben.

Merry Kessemus!
Test

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 21:15:21 »
Ik heb de GD77 onlangs aangeschaft via semafoonwinkel.nl

Prima levering en fraaie robuuste portofoon.
Hij is geleverd als brandweer portofoon (alleen objectfrequenties, Rx only). Werkt prima. Brandweer Utrecht werkt vooralsnog analoog, maar is voornemens over te stappen op digitaal.

Inmiddels heb ik de nodige kanalen erbij gezet, zowel UHF als VHF werkt opzich prima.
Om enkele groepen 'scanbaar' te maken, heeft semafoonwinkel ervoor gekozen om met 'zones' te werken. Voor het doel waarvoor deze porto verkocht wordt, werkt dit prima.
Maar het werken met 'zones', heeft bij deze porto ook zijn beperkingen, maximaal 16 kanalen per zone, als ik me niet vergis.
Zo wilde ik een zone maken met bijvoorbeeld 'alle marifoonkanalen', maar dan stuit ik op voornoemde beperking.

Verder heb ik uit de frequentiedatabase enkele kanalen ingeprogrammeerd van gebruikers in de buurt. Kanalen waar ik best wel veel activiteit op had verwacht, maar toch blijft het nagenoeg stil.

Verder merk ik ook dat er weldegelijk activiteit is op enkele kanalen, maar dat dit niet hoorbaar wordt. Lijkt erop dat bv de CC dan niet klopt. Ook staan er analoge kanalen jn de lijst, die (inmiddels) digitaal blijken te zijn.
Al met al de vraag hoe betrouwbaar en actueel deze frequentiedatabase is....

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: Radioddity GD-77
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2018, 21:49:42 »
Je hebt bij dit soort porto 2 dingen die behoorlijk anders zijn  dan bij een scanner.
1- Zone's met kanalen (vaak 16 kan. per zone) deze kun je niet scannen, maar alleen selecteren met de kanaalschakelaar; Je kunt dus meerdere zone's aanmaken met elk 16 kanalen.
2. Scanlists: hier kun je vaak meer dan 16 kanalen in kwijt (analoog en/of digtaal) Je kunt ook meerdere scanlists aanmaken

Wanneer de porto aanstaat is er dus altijd een zone en kanaal geselecteerd.
Je kunt nu een willekeurige scanlist starten, waarbij ook het geselecteerde kanaal uit de zone meeloopt in de scan.

Voor DMR heb je naast de freq. en colorcode ook het talkgroupnr. nodig.
Als er RAS (Restricted Acces to System) op  de repeater zit hoor je niets op een porto ook al heb je de juiste cc en tg. ook bij encryptie wordt vaak geen audio doorgegeven.
Als laatste is de scansnelheid van deze porto's vaak bedroevend laag; 5 ch/sec. Maar als je niet meer dan 32 kanalen kunt scannen is dat nog niet zo''n heel groot probleem.

Veel freq's in de database kunnen inmiddels digitaal of vervallen zijn... dat blijft altijd een een uitzoekerij (en onderdeel van de hobby ::)