Auteur Topic: AOR DV10 - eerste indruk  (gelezen 27209 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
AOR DV10 - eerste indruk
« Gepost op: 20 juni 2018, 16:48:15 »
Hoi Allemaal,

Ik heb nu al de nodige weken de DV10 in mijn bezit, en ben er niet heel erg over te spreken. Zo ondervind het volgende:

- De meegeleverde antenne is een airband antenne, na lang zeuren heeft AOR dit toegegeven en gaan ze met de 2e batch een telescope antenne toevoegen.
- Scanner is redelijk doof op UHF in vergelijking met de Unidens en Whistlers.
- Scanner is extreem gevoelig op de VHF band, met een andere antenne moet ik ATT aanzetten om de audio goed hoorbaar te krijgen.
- Remote control is pas onlangs aan de scanner toegoevoegd, maar blijkt zeer slecht te werken, scanner loopt vast, accu moet los om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is wel 1 van de features waarmee de scanner aangeprezen is, maar tijdens levering er nog niet in zat. (dit is ook door AOR erkent, en zou gefixt gaan worden.. wanneer weten ze alleen nog niet)
- Andere scanners pikken de DV10 op, zet hem maar eens op FM 108.0 en een andere scanner op  465.7500 dan hoor je elke button click op de andere scanner.
- Shielding, niet zo heel best maar dit zou volgens AOR ook heel lastig zijn in zo'n klein apparaat en wellicht is dat ook de rede dat andere scanners hem ontvangen tot een afstand van 2 meter.

Verder zijn er de nodige bevindingen te vinden op youtube betreffende een driftende oscillator waneer die warmer word, dit zou mede kunnen verklaren waarom hij moeite heeft met DMR, op analoog is dit niet zo heel groot probleem.

Hier is 1 van de filmpjes(hij heeft er nog meer als je onder zijn account kijkt):


Buiten dit alles is het een mooi apparaat om te zien en goed te bedienen, hij doet het alleen een stuk minder dan dat ik ervan verwacht had.

Nou ben ik reuze benieuwd wat andere eigenaren van het apparaat vinden.

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2018, 17:32:22 »
erg interessant, zal de andere filmpjes ook eens bekijken.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2018, 20:24:14 »
Hier nog 2 van me eigen filmpjes omtrent de shielding



Er staan ook wat signaal vergelijkings video betreffende DMR, niet echt wetenschappelijk ofzo maar die waren nodig om AOR te overtuigen dat de antenne behoorlijk gelimiteerd was. Later bleek dit een airband antenne. De shielding is volgens AOR gewoon binnen de norm...

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2018, 17:27:22 »
jee, dat schiet echt niet op. en dat voor AOR  :'( :'( :'(

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2018, 14:39:04 »
Ok wat heeft zo'n frequentie drift nou voor effect? De specs zeggen dat de DV10 een 5PPM frequentie stabiliteit heeft, en eigenlijk is dat best ruim voor een radio die een digitaal signaal moet decoden.

Je kan het zelf testen wat voor een effect dit heeft, door twee discriminator opnames te maken van bv. een PAGER signaal, ik nam 456.4500, dat is een landelijke POCSAG pager die elke 30 seconden het zelfde bericht stuurt.

De sterkte van het signaal speelt hierbij wel een rol, ik gebruik een externe 10db attenuator dat het PAGER signaal terug brengt van een volle bak naar een dikke S4.5/5, maar ik denk dat je ook de ATT optie kan gebruiken.

De eerste opname van 3-5 minuten maak je wanneer de DV10 net opgestart en koud is, ik had hem een paar uur uitgezet en naast ze cradle gelegt.
Vervolgens zet ik de radio in zijn cradle en ik zet ze backlight op "CONT", en laat hem een uur staan op het PAGER signaal. Na dat uur is hij al lekker handwarm en maak ik nog een opname van 3-5 minuten.

Waneer je daarna bijde opnames door PDW heen haalt, zal je zien dat de eerste opname prima decode maar de tweede helemaal niet, althans dat was mijn uitkomst.

Dit laat in mijn optiek zien wat er dus misgaat met de zwakkere signalen en de frequentie drift..

Ps. voor de discriminator recording moet je het volgende doen:
de DV10 moet op FM15 staan en SQL.SKIP moet op OFF in het CONF menu. Om de discriminator optie aan te zetten moet je een DISC.txt met daarin het woord DISC op de SDCARD plaatsen(staat ook vermeld bij de laatste firmware info op de AOR site)

Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2018, 13:11:57 »
AOR heeft een nieuwe firmware uitgebracht welk oa. DMR zou moeten verbeteren:

1807A 2018/07/13
Feature improvements:
- Better frequency accuracy through additional automatic temperature compensation by FPGA/CPU
- Better P25 and DMR decoding
- Better SSB audio quality
- Better SD card compatibility for recordings.
- CTCSS, DCS, reverse tone, voice scramble user settings now displayed during reception.

Bug fixes:
- Head of digital signals sometimes cut
- D-STAR only working in AUTO mode
- SI command behaved erratically.
- LCD contrast sometimes turned dark during charging.
- Dial selector knob sometimes irresponsive in MemCHEDIT and SearchBankEDIT.
- Other minor fixes

Ik heb gelijk maar even een DMR test gedaan:
Spoiler alert, zelfde nog steeds. hij ziet duidelijk dat het DMR is hij kan het alleen niet decoden net als voorheen. De decoded audio die je hoort komt van de Uniden.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2018, 13:19:23 »
Vallen deze problemen niet onder de garantie?
Belofte maakt schuld tenslotte  :'(

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2018, 13:39:37 »
Vallen deze problemen niet onder de garantie?
Belofte maakt schuld tenslotte  :'(

Goede vraag, Ik vrees van niet. Nergens word namelijk gegarandeerd hoe goed hij zou moeten werken. En het enige wat hier telt is verwachtingen. Het ontbreken van werkende remote control zou je wel kunnen beschouwen als een defect. Maar dan moet je in discussie met de verkoper waar je hem vandaan heb.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2018, 16:20:09 »
De frequentie drift lijkt inmiddels aardig binnen de specs, een simpele POCSAG pager discriminator recording werkt nu ook wanneer hij warm is. Dit was voorheen niet het geval, ook NXDN48 lijkt iets beter te werken door de aanpassing.

Danny

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2018, 19:34:47 »
Ik ben wel weer benieuwd naar een ''ervarings-update''?

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:33:03 »
Hi All,

Is er al wat bekend over de ontvangst van TETRA van de AR-DV10?
Volgens de PDF zou hij dit moeten kunnen ontvangen.

En is het bekend of de 3600XLT ook TETRA aan kan, eventueel met een firmware update?

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:12:48 »
Voor de 3600 is er geen tetra mogelijkheid. Alleen 'n firmware update naar nxdn voor 50 euro.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:56:23 »
Hoi Ruud helaas kan deze TETRA niet ontvangen wel T-DMO ik heb er nog nooit wat op gehoord dat is meer onderling porto naar porto

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2018, 09:13:36 »
Voor de 3600 is er geen tetra mogelijkheid. Alleen 'n firmware update naar nxdn voor 50 euro.

Hoe kom je eventueel aan die update, moet hij dan terug naar de winkel, of koop je die op Internet?

Groet,
Ruud.

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2018, 09:15:59 »
Hoi Ruud helaas kan deze TETRA niet ontvangen wel T-DMO ik heb er nog nooit wat op gehoord dat is meer onderling porto naar porto

Dus de F-teling kunnen we vergeten bijvoorbeeld?

Groet,
Ruud.