Auteur Topic: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R  (gelezen 13386 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Doc NL

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Doc NL
Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Gepost op: 7 mei 2018, 21:09:57 »
Hallo allemaal!

Ik beken... ik ben een leek. Echt een leek.
Ik ben geiinteresserd in de scanner-wereld en heb een BAOFENG UV-5R aangeschaft om mee te beginnen. En om eerlijk te zijn ook vanwege de prijs.
Wat mij meteen opvalt, is dat de nodige frequenties bestaan uit 3 cijfers, een punt en dan 4 cijfers. In mijn UV-5R kan ik echter 3 cijfers, een punt en wederom 3 cijfers invoeren...
Zie ik nu iets (simpels) over het hoofd?

Bedankt voor een eventuele reactie!

Doc, Almere

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2018, 21:30:00 »
Laat ik even vooropstellen dat zo'n BAOFENG niet als scanner is bedoeld en het de scannerwereld aardig overhoop kan halen. Je zal dat ding maar in je zak hebben zitten en continu een knop indrukken en een bedrijf op de hoek storen. Heeft niet heel veel met jou te maken (als leek zijnde), maar meer met de veel te makkelijke Chinese porto-wereld waar we in terecht zijn gekomen ;-) Het kan je wel een fikse boete opleveren en inbeslagname van je trouwe 'scanner'

Bovendien is het scannen met zo'n ding niet heel betrouwbaar en niet handig. De betere scanners (afhankelijk wat je wil, maar bijv de UBC125XLT of UBC3500XLT) heb je voor een euro'tje of 100. Is ietsje meer dan deze Baofeng maar je hebt er echt veel meer plezier van.

Om je vraag te beantwoorden: je kan de STEP in het menu aanpassen. Met 12,5 zou je bijvoorbeeld 467.468 (en dan zie je in het klein 75 staan) moeten kunnen intypen. Met oudere firmware van de Baofengs is het even pielen, want hij komt op een frequentie die je niet verwacht. Dat zou je met de pijltjes kunnen fixen.
Test

Offline Doc NL

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Doc NL
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2018, 23:28:42 »
Hoi Kevin!

Ik heb genoten van je filmpje... Super!

Het komt er wellicht op neer dat ik meer een walkie-talkie in handen heb?
Kan ik daar dan wel de 27mc mee op gaan?
Ik ben druk aan het zoeken naar frequenties, maar heb de juiste nog niet mogen vinden helaas.

Groetels!

Doc

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2018, 05:49:05 »
Het komt er wellicht op neer dat ik meer een walkie-talkie in handen heb?
Kan ik daar dan wel de 27mc mee op gaan?

Je hebt een portofoon waarmee je niet op de 27MC kan.

hamsatman

  • Gast
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2018, 08:20:32 »
Deze portofoon mag je niet zonder vergunning gebruiken,
ook niet om te luisteren.
Bij constatering overtreding begint de boete bij € 3000,- en kan oplopen tot € 30000,-

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2018, 18:20:10 »
tja ik weet niet wie je deze walkie talkie je aan de kont gesmeerd hebt maar die persoon of winkel had je wel mogen vertellen dat het geen scanner is . maar goed het verbaast mij hoe die dingen te koop aan geboden worden . en ze hebben de bij naam Baokreng en dat is niet voor niets . het is zo goedkoop spul daar mag je ook niet veel van verwachten gaan redelijk snel stuk bij veel gebruik . een scanner is toch wel wat beter om te ontvangen .

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2018, 18:48:19 »
Deze portofoon mag je niet zonder vergunning gebruiken,
ook niet om te luisteren.
Bij constatering overtreding begint de boete bij € 3000,- en kan oplopen tot € 30000,-

Dikke onzin. Je mag gerust met die porto op de LPD / PMR en het Duitse Freenetz (mits wonende in DE ) gebruiken.
Het is wel aan te raden om de porto op low TX te zetten.

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2018, 20:01:17 »
@wicket.... Je zit fout.

In nederland is dit zonder vergunning niet toegestaan.

Alleen al wegens :
1 ) Geen vaste antenne
2 ) Te veel vermogen in Low TX ( 1 Watt )
3 ) Bruikbaar op Zendamateur kanalen buiten Lpd en Pmr bandplan grenzen.

En ga zo maar door.

Maar u weet het beter 🙄
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2018, 20:46:51 »
@wicket.... Je zit fout.

In nederland is dit zonder vergunning niet toegestaan.

Alleen al wegens :
1 ) Geen vaste antenne
2 ) Te veel vermogen in Low TX ( 1 Watt )
3 ) Bruikbaar op Zendamateur kanalen buiten Lpd en Pmr bandplan grenzen.

En ga zo maar door.

Maar u weet het beter 🙄

1 ) Geen vaste antenne
Sinds wanneer hangt er een vaste antenne op een porto?

2 ) Te veel vermogen in Low TX ( 1 Watt )
Ja alsof het nou zoveel verschil uitmaakt tussen 1 watt en 500 mW en wie controleert dat?

3 ) Bruikbaar op Zendamateur kanalen buiten Lpd en Pmr bandplan grenzen.
Ik gebruik de porto niet buiten de LPD en PMR  en Freenetz frequenties.

Trouwens zendamateurs hebben geen vergunning maar een licentie N of F. Dus je slaat de plank hiermee al volledig mis

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2018, 20:57:50 »
1 ) Geen vaste antenne
Sinds wanneer hangt er een vaste antenne op een porto?

De portofoons dienen voorzien te zijn van een vaste antenne  en mogen niet boven het wettelijke maximale zendvermogen van een PMR446 portofoon: 0,5 Watt uitkomen.

https://www.radiohollandmcc.nl/producten-diensten/draadloze-communicatie/portofoons-en-mobilofoons/pmr446/

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2018, 21:01:00 »
1 ) Geen vaste antenne
Sinds wanneer hangt er een vaste antenne op een porto?

2 ) Te veel vermogen in Low TX ( 1 Watt )
Ja alsof het nou zoveel verschil uitmaakt tussen 1 watt en 500 mW en wie controleert dat?

3 ) Bruikbaar op Zendamateur kanalen buiten Lpd en Pmr bandplan grenzen.
Ik gebruik de porto niet buiten de LPD en PMR  en Freenetz frequenties.

Trouwens zendamateurs hebben geen vergunning maar een licentie N of F. Dus je slaat de plank hiermee al volledig mis

Ga je eerst verdiepen in de materie voordat je hier wat gaat lopen blerren.
In de eisen die worden gesteld aan het gebruik van de PMR band staat vermeld dat de porto moet zijn voorzien van een niet afneembare antenne en dat het vermogen maximaal 500mW mag zijn. En dat dat niet of nauwelijks gecontroleerd wordt doet er niet toe, het mag gewoon niet. Mobiel handheld bellen mag ook niet veel mensen nemen de gok, maar daarmee is het niet opeens legaal.

En zendamateurs hebben een registratie geen licentie, dus om het in je eigen woorden te houden je slaat de plank volledig mis.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Poema71

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2018, 08:40:55 »
Ja de UV5R is geen scanner. Is gewoon een illegale portofoon in Nederland als je geen geregistreerde zendamateur bent. Je mag hem alleen in huis hebben als de antenne er af is geschroefd en de batterij er uit is gehaald als niet geregistreerde zendamateur. Dan ligt ie lekker in je huis te liggen.
De scan functie is heel simpel en heeft verder geen opties. Onbetrouwbaar als frequentie scanner.

Naast de xxx.xxx frequentie zie je ook nog daarachter 2 kleine cijfertjes staan. 75 voor 750. xxx.xxx.750 word het dan.


Wat ik wel handig vind, is zowiezo een portofoon, of een paar meer, bijvoorbeeld deze UV5R of een andere bami, in je voorraad kast te hebben liggen. Stel de stroom valt uit (voor lange periode), er is een bom gevallen, etc etc (beetje The walking dead perikelen haha) is het altijd handig om te kunnen communiceren. Maar alleen dan! Heb ik dat? zou goed kunnen :) Er ligt ook een zonnepaneel bij van 10 volt om ze op te laden.
3x SDR Dongle
UBC 760XLT
Diamond X30 (@7m)- X510 (@14m) - Discone (@7m) - GP 70cm band (@8m)

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2018, 11:27:46 »
Ja de UV5R is geen scanner. Is gewoon een illegale portofoon in Nederland als je geen geregistreerde zendamateur bent. Je mag hem alleen in huis hebben als de antenne er af is geschroefd en de batterij er uit is gehaald als niet geregistreerde zendamateur. Dan ligt ie lekker in je huis te liggen.
De scan functie is heel simpel en heeft verder geen opties. Onbetrouwbaar als frequentie scanner.

Naast de xxx.xxx frequentie zie je ook nog daarachter 2 kleine cijfertjes staan. 75 voor 750. xxx.xxx.750 word het dan.


Wat ik wel handig vind, is zowiezo een portofoon, of een paar meer, bijvoorbeeld deze UV5R of een andere bami, in je voorraad kast te hebben liggen. Stel de stroom valt uit (voor lange periode), er is een bom gevallen, etc etc (beetje The walking dead perikelen haha) is het altijd handig om te kunnen communiceren. Maar alleen dan! Heb ik dat? zou goed kunnen :) Er ligt ook een zonnepaneel bij van 10 volt om ze op te laden.

De Baofeng is absoluut niet geschikt als scanner. Vooral omdat hij de kanalen erg traag afgaat en je zo een hoop dingen mist. Tot 5 kanalen is het te doen, maar als je er 80 of zo in hebt staan dan wordt het al een probleem.