Auteur Topic: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R  (gelezen 13386 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Doc NL

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Doc NL
Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Gepost op: 7 mei 2018, 21:09:57 »
Hallo allemaal!

Ik beken... ik ben een leek. Echt een leek.
Ik ben geiinteresserd in de scanner-wereld en heb een BAOFENG UV-5R aangeschaft om mee te beginnen. En om eerlijk te zijn ook vanwege de prijs.
Wat mij meteen opvalt, is dat de nodige frequenties bestaan uit 3 cijfers, een punt en dan 4 cijfers. In mijn UV-5R kan ik echter 3 cijfers, een punt en wederom 3 cijfers invoeren...
Zie ik nu iets (simpels) over het hoofd?

Bedankt voor een eventuele reactie!

Doc, Almere

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Invoeren Frequentie BAOFENG UV-5R
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2018, 21:30:00 »
Laat ik even vooropstellen dat zo'n BAOFENG niet als scanner is bedoeld en het de scannerwereld aardig overhoop kan halen. Je zal dat ding maar in je zak hebben zitten en continu een knop indrukken en een bedrijf op de hoek storen. Heeft niet heel veel met jou te maken (als leek zijnde), maar meer met de veel te makkelijke Chinese porto-wereld waar we in terecht zijn gekomen ;-) Het kan je wel een fikse boete opleveren en inbeslagname van je trouwe 'scanner'

Bovendien is het scannen met zo'n ding niet heel betrouwbaar en niet handig. De betere scanners (afhankelijk wat je wil, maar bijv de UBC125XLT of UBC3500XLT) heb je voor een euro'tje of 100. Is ietsje meer dan deze Baofeng maar je hebt er echt veel meer plezier van.

Om je vraag te beantwoorden: je kan de STEP in het menu aanpassen. Met 12,5 zou je bijvoorbeeld 467.468 (en dan zie je in het klein 75 staan) moeten kunnen intypen. Met oudere firmware van de Baofengs is het even pielen, want hij komt op een frequentie die je niet verwacht. Dat zou je met de pijltjes kunnen fixen.
Test

Offline Doc NL

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Doc NL