Auteur Topic: Frequentietoewijzingen pagersystemen  (gelezen 3276 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Frequentietoewijzingen pagersystemen
« Gepost op: 14 januari 2016, 18:57:59 »
Beste allemaal,


Bij een aantal bedrijven waar ik werkzaamheden verricht wordt gebruik gemaakt van pagersystemen. Bij tenminste 1 bedrijf staat een pagingsdesk van Phillips en de pagers zelf lijken van Atus/Bosch te zijn.
De pagingdesk wordt vandaag de dag nog steeds geproduceerd en verkocht, maar dan door Atus/Bosch. De pagingsdesk is gekoppeld aan een zendmodule, met een antenne die ergens zou moeten zijn. Ik heb deze nog niet ontdekt
Volgens de datasheets/handleidingen kan dit systeem werken op 25-50MHz of 410-470MHz. Echter bezit ik geen scanner met CloseCall functie, ik heb wel een normale scanner die tenminste die UHF frequenties kan opvangen en een SDR-stick die 25-50 MHz kan ontvangen.

Waarop/waartussen worden deze systemen vaak toegewezen? Ik weet dat er op 26,5 tot 26,9 MHz ruimte vrij voor oproepsystemen met een vermogen tot 500mW, zouden deze systemen hier gebruik van maken of hebben ze een vergunning voor een frequentie in de UHF band?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Frequentietoewijzingen pagersystemen
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2016, 21:01:17 »
Er zijn systemen op 26 & 27 MHz, 40 MHz, 433 en 460-465 MHz.
Allemaal verschillende protocollen, pocsag, 2-toon etc.
Een oproep duurt vaak maar 2 seconden of zelfs korter.
Meeluisteren / kijken is dus ook niet zo heel eenvoudig.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Frequentietoewijzingen pagersystemen
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2016, 21:30:27 »
Het protocol van de pagerterminal en pager werkt volgens de datasheets met het DP6000 protocol. Ik zal eens kijken op de frequenties die je hebt aangegeven...

Ik heb toevallig al wel de kans gehad om even te kijken met de SDR in het 433MHz gebied, daar ging mijn eerste vermoeden naar uit.
Er zit een signaal op 433.8 dat elke 1,5-2 seconden een korte datapuls stuurt, maar dat lijkt vooral op aan-uit-modulatie (on-off-keying, of amplitude-shift-keying). Deze modellen pagers kunnen, afhankelijk van hun type, uitgerust zijn met een buiten-bereik melding. Misschien dat dat het is en dus die 433.8 de frequentie is.

Ps. 433MHz is toch met name dat 'knullige' Omikron systeem? Wordt heftig van geadverteerd door de producent dat het vergunningsvrij is, ten opzichte van "de andere systemen"... Dat van Atus/Bosch ziet er nogal professioneel uit

Charles-98

  • Gast
Re: Frequentietoewijzingen pagersystemen
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2016, 08:49:20 »
Citaat van: baymax
De pagingsdesk is gekoppeld aan een zendmodule, met een antenne die ergens zou moeten zijn. Ik heb deze nog niet ontdekt

Als het pagersysteem ergens in de 26MHz-band werkt, dan had je de antenne wellicht reeds opgemerkt. Want dan moet het een beste spriet zijn.
Als het pagersysteem in de UHF-band werkt dan zal de antenne een kleintje zijn en dan wordt het zoeken.

Citaat van: baymax
Misschien dat dat het is en dus die 433.8 de frequentie is.

Ps. 433MHz is toch met name dat 'knullige' Omikron systeem? Wordt heftig van geadverteerd door de producent dat het vergunningsvrij is, ten opzichte van "de andere systemen"...

433.8MHz is een veelgebruikte frequentie voor vele huishoudelijke toepassingen. Zoals, deurbellen, deuropeners, poortbediening op afstand, weerstations etc. Het kan goed zijn dat je iets oppikte wat daarvan afkomstig was.