Auteur Topic: portofoon of handscanner  (gelezen 8469 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
portofoon of handscanner
« Gepost op: 27 oktober 2012, 16:17:09 »
Hallo

misschien nog al een noob vraag ik kan ik deze 2 nooit uit elkaar halen.
maar kan je met een handscanner, (bijv een  Uniden UBC3500XLT) alleen maar ontvangen of ook mee zenden zoals met een  portofoon?

Waarom ik het vraag is dat ik eigenlijk 2 portofoons zoek voor in de landbouw om met elkaar op land te kunnen communiceren.
Nou dachten we eerst aan gewoon een mobilofoon in de tractor te plaatsen wat de meeste boeren hebben maar omdat die vast geschroefd zit op 1 plek willen we graag voor een draagbare kiezen.

Ik heb alleen geen idee wat voor types er allemaal in de omloop zijn.
misschien enige tips?

edit: het zou wel handig zijn als er een display opzit zodat je verschillende frequenties kan invoeren.
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2012, 16:22:19 »
Hallo

misschien nog al een noob vraag ik kan ik deze 2 nooit uit elkaar halen.
maar kan je met een handscanner, (bijv een  Uniden UBC3500XLT) alleen maar ontvangen of ook mee zenden zoals met een  portofoon?

Waarom ik het vraag is dat ik eigenlijk 2 portofoons zoek voor in de landbouw om met elkaar op land te kunnen communiceren.
Nou dachten we eerst aan gewoon een mobilofoon in de tractor te plaatsen wat de meeste boeren hebben maar omdat die vast geschroefd zit op 1 plek willen we graag voor een draagbare kiezen.

Ik heb alleen geen idee wat voor types er allemaal in de omloop zijn.
misschien enige tips?

Met een scanner kun je alleen ontvangen. Als je onderling wil praten , kun je misschien beter een 27 MC portofoon gebruiken of via PMR gaan werken , gaat waarschijnlijk niet over grote afstanden. Dit is vrij te gebruiken, anders moet je een vergunning aanvragen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2012, 18:39:11 »
Hallo

misschien nog al een noob vraag ik kan ik deze 2 nooit uit elkaar halen.
maar kan je met een handscanner, (bijv een  Uniden UBC3500XLT) alleen maar ontvangen of ook mee zenden zoals met een  portofoon?

Waarom ik het vraag is dat ik eigenlijk 2 portofoons zoek voor in de landbouw om met elkaar op land te kunnen communiceren.
Nou dachten we eerst aan gewoon een mobilofoon in de tractor te plaatsen wat de meeste boeren hebben maar omdat die vast geschroefd zit op 1 plek willen we graag voor een draagbare kiezen.

Ik heb alleen geen idee wat voor types er allemaal in de omloop zijn.
misschien enige tips?

Met een scanner kun je alleen ontvangen. Als je onderling wil praten , kun je misschien beter een 27 MC portofoon gebruiken of via PMR gaan werken , gaat waarschijnlijk niet over grote afstanden. Dit is vrij te gebruiken, anders moet je een vergunning aanvragen.

hallo
ik heb een Midland alan 42 multi op het oog, zou dat een goeie zijn voor mij?
nou zit ik me af te vragen of daar ook een sigaretten aansteker op aangesloten kan worden?
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2012, 22:49:55 »
Op de Midland alan 42 kan geen sigaretten aansteker plug worden aangesloten.
De Midland alan 42 kan wel op een sigaretten aansteker plug worden aangesloten.
De Midland alan 42 kan ook met een sigaretten aansteker worden aangestoken. ;D
De groeten van Bob.

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2012, 10:30:26 »
Op de Midland alan 42 kan geen sigaretten aansteker plug worden aangesloten.
De Midland alan 42 kan wel op een sigaretten aansteker plug worden aangesloten.
De Midland alan 42 kan ook met een sigaretten aansteker worden aangestoken. ;D

uhh ???
wat is het nou?  :o
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2012, 10:37:49 »
uhh ???
wat is het nou?  :o

Zo te zien een probleem met begrijpend lezen.  :P

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2012, 22:10:54 »
uhh ???
wat is het nou?  :o

Zo te zien een probleem met begrijpend lezen.  :P

haha, nee ik was net wakker ;)

Ik heb trouwens een heel ander vraagje en misschien dat jij daar een antwoord op weet (anders moet ik heel nieuw topic over maken)
een mcbakkie heeft 40 kanalen.
nou de meeste tegenwoordig met frequenties werken vraag ik me af hoe dat werkt met kanalen, is elk kanaal een vaste frequentie?
MIDLAND Alan 42 multi

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2012, 00:50:16 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/27_MC

Meer info over de 27 MC (CB)
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline sfinx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
    • Facebook
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2012, 08:19:58 »
Ja, zo is kanaal 14, 27.125MHz
Realistic PRO 41
Commtel 205
Uniden Bearcat UBC8500XLT
Grundig satellit 2000

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: portofoon of handscanner
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2012, 23:00:11 »
een mcbakkie heeft 40 kanalen.
nou de meeste tegenwoordig met frequenties werken vraag ik me af hoe dat werkt met kanalen, is elk kanaal een vaste frequentie?

De goedgekeurde 40 kanalen CEPT bakken hebben 40 vaste kanalen/frequenties. Begint bij 26,965 MHz en eindigt bij 27,405 MHz in stappen van 10 kHz (met uitzondering van 26.995, 27.045, 27.095, 27.145 en 27.195., die worden overgeslagen Het toegestane vermogen is AM 1 Watt, FM 4 Watt en SSB 4 Watt PEP. Er zijn wel bakkies die zowel het kanaalnummer als de frequentie in het display laten zien.

In de landen om ons heen wordt ook 27 mc gebruikt en daarom zijn sommige bakkies in te stellen op verschillende banden. Zo heeft Duitsland nog 40 kanalen extra in gebruik onder de 40 CEPT kanalen. Polen en Rusland maken gebruik van de "zero" frequenties (de CEPT frequenties - 5 kHz). In de UK gaan de frequenties van 27.60125 t/m 27.99125.

Op de 40 CEPT kanalen wordt nog wel in een gesprek gezegd: "Ga maar even naar kanaal ...". Maar tegenwoordig heb je ook bakken die je zelf kunt programmeren. Die worden gebruikt door de 27 MC'ers die illegaal werken en die proberen verbindingen op afstand te maken. Die vragen dan om naar een bepaalde frequentie te gaan (bijv. er wordt een oproep gedaan op 27.555 MHz en gevraagd om naar 27.630 MHz te gaan).

Er zijn nog genoeg loonbedrijven en vrachtwagenchauffeurs die werken met een 27 MC bak. En er zijn bedrijven die werken met de PMR porto's. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. PMR is behoorlijk beperkt in bereik, maar het zijn compacte portofoons. 27 MC heeft over het algemeen meer bereik, maar is groter en logger. En overdag kun je nog wel eens een Pool, Rus, Italiaan, Spanjaard, Portogees, enz. op de kanalen horen. Op 27.185 kun je af en toe een weerbericht in het Russisch horen ;-)

Er zijn verschillende portofoons (vergunningsvrij) en 27 MC bakken te koop. Wil je een eigen frequentie dan kun je overwegen een portofoon te kopen waarvoor een vergunning nodig is en bij het AT een vergunning aan te vragen. Dat is nogal prijzig. PMR is het goedkoopst.

Hopelijk kun je hier iets mee.