Auteur Topic: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?  (gelezen 12990 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Hallo nu de missie een feit is die André Kuipers vandaag maakt en een half jaar in de ruimte blijft in de ISS is mij vraag is dat ook ergers te volgen, en welke freq. worden er gebruikt?

Het lijkt me super gaf om alles een beetje te volgen het is tenslotte wel een landgenoot die op een grote hoogte boven ons vliegt.

Wie meer info hierover kan melden dan graag een berichtje plaatsen zodat een ieder het kan ontvangen.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1737
    • 24 December 1944
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2011, 16:08:20 »
ISS heb ik menig keer gehoord op de 143.625 (FM)

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2011, 19:53:32 »
Hallo nu de missie een feit is die André Kuipers vandaag maakt en een half jaar in de ruimte blijft in de ISS is mij vraag is dat ook ergers te volgen, en welke freq. worden er gebruikt?

Het lijkt me super gaf om alles een beetje te volgen het is tenslotte wel een landgenoot die op een grote hoogte boven ons vliegt.

Wie meer info hierover kan melden dan graag een berichtje plaatsen zodat een ieder het kan ontvangen.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Hier is veel op te lezen en ook frequentie`s: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=20844.msg200426;topicseen#new

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2011, 19:53:41 »
Ja oke maar ISS is waar hij nu heen gaat sinds de start daar zal hij vrijdag aankoppelen en dan als alles goed gaat overstappen van de Raket naar de ISS en hij gaat er een klein half jaar verblijven, maar mij vraag was welke freq. zouden we ISS en de Raket en basis station op aarde kunnen ontvangen. Ik denk niet dat ze met 1 freq. werken denk zelf wel met meer.
Wie aanvullende info heeft mag het hier onder plaatsen des ter meer mensen kunnen er van mee genieten. Hoop op freq. voor de kortegolf mij kortegolf loop van 0.100 mhz - 30.000 mhz hoop maar dat die daar tussen in valt ik blijf hopen op zoveel mogelijk freq. een ieder alvast dank voor de eventuele melding die binnen komen.

met vriendelijke,
Scannerfan

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2011, 10:09:56 »
Misschien kan iemand een twitter bericht plaatsen op Andre Kuipers zijn eigen Twitter en dan hem vragen om welke freq. wij hem hierin Nederland kunnen beluisteren.

Aangezien ik zelf geen twitter bezit en dus niet kan twitteren.

In de hoop dat iemand dit bericht lees en het eventueel zou willen doen zou hebben te gek wezen en het hier dan terug plaatsen zodat een ieder het ook weet.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Leen Ansems

  • Gast
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2011, 12:46:52 »
Ik las op een ander forum dat er een frequentie rond 121 MHz is waarop contact met de astronauten is.. Alle com`s zijn in de taal van de Russen, dus als je dat verstaat/spreekt zit je goed ;)

hamsatman

  • Gast
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2012, 12:38:59 »
Ik las op een ander forum dat er een frequentie rond 121 MHz is waarop contact met de astronauten is.. Alle com`s zijn in de taal van de Russen, dus als je dat verstaat/spreekt zit je goed ;)

Het lijkt mij niet echt logisch om midden in de luchtvaartband ruimtecommunicatie te doen?
Ik denk eerder dat hiervoor de frequentie's worden gebruikt waar milsat ook op werkt?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4898
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2012, 14:12:20 »
Het lijkt mij niet echt logisch om midden in de luchtvaartband ruimtecommunicatie te doen?

Toch is het zo. 121.750 MHz, FM. http://www.issfanclub.com/frequencies

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: André Kuipers audio live beluisteren welke freq....is dat live te volgen?
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2012, 18:09:15 »
Ik ontdek dit topic nu pas maar ik wil er toch nog even op reageren.
121.7500 is gebruikt tijdens de vlucht van de Soyuz naar de ISS voor communicatie
met Moskou en wordt nu dus niet meer gebruikt.
Op 143.6250 kan je af en toe communicatie horen tussen de ISS en Moskou in het Russisch.
Voor voice communicatie tussen ISS en aarde bij o.a. schoolcontacten wordt 145.8000 gebruikt.
Ook worden hier soms SSTV foto's op uitgezonden.
Tijdens de vlucht met Andre Kuipers zal Andre nog een aantal schoolcontacten met Nederlandse
en Belgische scholen verzorgen. Hou hiervoor de site's van de ISS Fanclub en ARISS in de gaten.
Verder kan je vrijwel elke dag (natuurlijk alleen als de ISS binnen bereik is) APRS Packet signalen
ontvangen op 145.8250.  Op dit moment zal je weinig van de ISS ontvangen in verband met de
overkomst tijden in de nacht. Met behulpvan het programma Orbitron kan je zien wanneer de ISS
en andere satellieten in de buurt zijn.
Ik heb zelf al heel veel van de ISS ontvangen, soms zelfs zo duidelijk dat het lijkt of ze naast me
op de bank zitten. Ik gebruik een Uniden UBC3500xlt en een zelfgemaakte 137 MHz QFH antenne.
Een rondom gevoelige antenne werkt het makkelijkst, anders moet je de satelliet met je antenne volgen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB