Auteur Topic: waarom meerdere scanners?  (gelezen 3597 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
waarom meerdere scanners?
« Gepost op: 20 augustus 2011, 22:13:21 »
Het valt me op dat veel mensen meerdere scanners en portofoons hebben staan.
Vooral in het topic 'hoe ziet je hobby kamer eruit' is dat wel duidelijk  ;D

Nou vraag ik me alleen waarom...
Je hebt een scanner die scant en een portofoon/mobilofoon die zend.
Verder gaat mijn kennis erover niet haha.

Maargoed, als je 1 scanner hebt, waarom zou je er dan meerdere willen hebben?
Is dat puur omdat men dan leuk vind om een andere type te hebben/sparen zoals iemand die verschillende model autotjes spaart?
of heeft de ene scanner/portofoon een functie dat een andere scanner/portofoon weer niet heeft  ???
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2011, 22:31:14 »
Bij mij is het zo om verschillende dingen toch te kunnen horen..
Want als hij bijv op de ene frequentie stil staat. heb je die frequentie niet in de andere scanner zitten en hoor je daar weer wat anders op.
En het proberen welke de fijnste zijn denk ik,en voor noodgevallen altijd wat reserve
hebben
Jaren terug toen de brandweer en politie te horen was. had ik er denk ik wel een stuk of vijf in de kamer staan. dus vooral ook om lekker naar van alles te kunnen luisteren. maja dit stuk geld dus echt voor mij..weet niet hoe het met de andere forummembers zit.
Nu heb ik er ook twee draaie. een voor het nederlands en de andere voor het overige. :D

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:59:26 »
Inderdaad, in de tijd dat we de hulpdiensten nog mee konden luisteren wilde ik graag zo min mogelijk missen. Ik wil niet over scanners praten maar over 'ontvangers'. Ik had dan een aparte ontvanger voor politie mobilofoon (regio), politie portofoon (lokaal), brandweer en KLPD. Soms zette ik zelfs de CPA even apart bij. Natuurlijk is het lastig om dat allemaal tegelijk te volgen, maar een geoefend luisteraar hoort snel genoeg waar er iets interessants gebeurt, filtert dat eruit en zet de rest even wat zachter :)

Maarja, dat was vroeger  :'(  :'(  :'(

Offline Bartje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 274
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:50:17 »
Ja.. vroeger was alles anders.. Maar je hebt wel gelijk Hunter.
Inderdaad is door het wegvallen de hulpiensten er een gat ontstaan in het luisteren.

Ook nu is het toch wel eens handig om meerdere ontvangers te hebben. Bijvoorbeeld een evenement met veel communicatie, of voor de liefhebbers van luchtvaart verschillende vliegvelden of verkeersleiding in verschillende ontvangers te hebben.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2011, 15:40:54 »
Vroegah was er heel veel te horen op veel verschllende frequenties.
Nu is er nog maar weinig te horen verdeeld over veel verschillende frequenties en banden
Wat je nu nodig hebt om niets te missen is een hele snelle scanner met meerdere banden, of voor elke band een aparte ontvanger met antenne

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2011, 15:59:28 »
hoe zit het met de p2000 en c2000 dan? (wat is eigenlijk verschil tussen de p en c ? )
Is neem ik aan geen legaal ding voor een normale burger ?

Maar toch staat veel info erover op dit forum zoals capcodes enzo.
Zitten er zoveel agenten op dit forum dan?  ;D
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2011, 16:13:36 »
C=communicatie
P=paging (piepen)

Door goed op te letten, vergelijkingen te maken en veel te verzamelen komen de capcodelijsten tot stand. Daarnaast ziet niet elke regio dit als staatsgeheim en hebben sommige regio's de capcodes zelfs op internet staan. Men kan er immers totaal geen kwaad mee doen, dus wat zou het probleem dan ook zijn...

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: waarom meerdere scanners?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2011, 17:12:22 »
Ik heb vier scanners, een UBC3500 voor gewone ontvangsten zoals luchtvaart, Milsat, ISS, amateurs enz. De andere drie zijn oudere en eenvoudigere types waarvan ik er in twee een discriminator uitgang gemaakt heb voor data ontvangst en weersatellietfoto's. Zo kan ik meerdere dingen tegelijk ontvangen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB