Auteur Topic: PDW versie 3.0 (met RS232 support)  (gelezen 114054 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2010, 23:44:05 »
Citaat van: "Hunter"
Jij zult dus niet per definitie voordelen ondervinden van een RS232 interface, aangezien die voordelen gemeten zijn ten opzichte van een goed referentiesysteem en daar is bij jou blijkbaar geen sprake van...

Het voordeel is dat ik nu ten minste een passende poort achteraan de laptop heb om de hardware aan te sluiten  :wink: Niettegenstaande ik op de 14e verdieping woon, bevindt de POCSAG-antenne zich op ongeveer 250° en dan nog eens achter een appartementstoren. Bijzonder vervelend dus omdat ik uitkijk op een TBS, weliswaar zonder POCSAG-antenne uiteraard... Misschien dat de nieuwe antenne van Van Dijken beterschap brengt. Bedankt aan allen voor de hulp.

Een tweede probleem stelt zich bij het vastlopen van pdw. Na ongeveer een uurtje treedt er een 'freeze' op van het pdw-scherm. Heropstarten van pdw (andere programma's draaien probleemloos verder) brengt geen zoden aan de dijk aangezien ie dan al helemaal geen signaal meer detecteert. De enige remedie die succesvol is, is het even stroomloos maken van de interface en na herinschakeling spelen met de compoorten in pdw tot ie opeens wakker schiet en terug vertrekt. Lijkt mij ook interessant om even mee te geven.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #46 Gepost op: 20 oktober 2010, 10:32:13 »
Citaat van: "Asterix900"
Een tweede probleem stelt zich bij het vastlopen van pdw. Na ongeveer een uurtje treedt er een 'freeze' op van het pdw-scherm. Heropstarten van pdw (andere programma's draaien probleemloos verder) brengt geen zoden aan de dijk aangezien ie dan al helemaal geen signaal meer detecteert. De enige remedie die succesvol is, is het even stroomloos maken van de interface en na herinschakeling spelen met de compoorten in pdw tot ie opeens wakker schiet en terug vertrekt. Lijkt mij ook interessant om even mee te geven.

Ik herken dit.
Stopt alleen het decoderen als je het over "vastlopen" hebt? Kun je dan nog wel bij de instellingen?
Geeft de led op de interface nog wel data-activiteit aan?
Als je dat allemaal met "Ja" kunt beantwoorden, dan hielp het bij mij om bij de interface setup de soundcard te kiezen. Venstertje afsluiten met OK (foutmelding negeren) en dan weer de RS232 interface kiezen. Let op de juiste settings (1600-Flex en RS232) die kunnen dan namelijk gewijzigd zijn.
Mogelijk komt PDW dan weer tot leven zonder herstart.

De oorzaak is dan nog niet eenduidig vastgesteld. Bij mij werd het veroorzaakt omdat ik met de interface wat uithaalde waardoor de virtuele COM-poort blijkbaar een probleem kreeg.
Is dat bij jouw niet de oorzaak dan zou ik het zoeken in de energie instellingen van de computer. (omdat je ook zegt dat het na ongeveer een uur optreed)

René van Zon

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #47 Gepost op: 20 oktober 2010, 11:19:21 »
Het decoderen valt stil, het wijzertje blokkeert maar de tabbladen kan je nog wel openen. De interface schijnt nog wel te werken maar de led knippert aan een lagere snelheid dan voorheen. Even overschakelen op de geluidskaart helpt niet, ik moet enkele keren de juiste compoort selecteren en de interface ook even stroomloos maken. Vervolgens opnieuw het protocol veranderen in Pocsag omdat ik in Vlaanderen woon.

Mijn eerste gedachte ging ook meteen uit naar energiebesparende maatregelen van de laptop maar ook nadat ik alle parameters hiervoor had gewijzigd, bleef het probleem zich voordoen. Bij een dekstop-pc gaf dit met oudere versies van pdw geen problemen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #48 Gepost op: 20 oktober 2010, 11:59:23 »
Citaat van: "Asterix900"
Het decoderen valt stil, het wijzertje blokkeert maar de tabbladen kan je nog wel openen. De interface schijnt nog wel te werken maar de led knippert aan een lagere snelheid dan voorheen. Even overschakelen op de geluidskaart helpt niet, ik moet enkele keren de juiste compoort selecteren en de interface ook even stroomloos maken. Vervolgens opnieuw het protocol veranderen in Pocsag omdat ik in Vlaanderen woon.

Mijn eerste gedachte ging ook meteen uit naar energiebesparende maatregelen van de laptop maar ook nadat ik alle parameters hiervoor had gewijzigd, bleef het probleem zich voordoen. Bij een dekstop-pc gaf dit met oudere versies van pdw geen problemen.

OK. Toch al met al wel meer informatie.
Eerst maar een reactie op de lagere snelheid bij het knipperen afwachten. Dat laat ik eerst graag aan Discriminator over.  :)

René van Zon

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #49 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:56:59 »
Citaat van: "RenWvZ"
Eerst maar een reactie op de lagere snelheid bij het knipperen afwachten. Dat laat ik eerst graag aan Discriminator over.  :)

Dat zegt me eigenlijk vrij weinig..  :?  Brandt de LED wel (bijna) constant wanneer een pagingsignaal wordt ontvangen?

De LED geeft een grove kwaliteitsindicatie. Als er geen hersynchronisatie nodig is gedurende 8 bits brandt de LED. Wanneer wel hersynchronisatie heeft plaatsgevonden gedurende 8 bits gaat de LED uit. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij ruis. En ook incidenteel tijdens een uitzending met de juiste bitrate omdat de interfaceklok nooit exact gelijk loopt met die van het pagingnetwerk.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #50 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:42:16 »
Citaat van: "Discriminator"
Brandt de LED wel (bijna) constant wanneer een pagingsignaal wordt ontvangen?

Ja. Bij het vastlopen begon ie wel gelijkmatiger en 'trager' te knipperen. Ik ben herbegonnen met de installatie en nu lijkt ie wel te blijven draaien. Hopelijk blijft dit zo. De RX-quality blijft nu hangen op 75%. Eens zien wat dat geeft met die kwartgolfantenne.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #51 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:31:24 »
Citaat van: "Asterix900"
Ja. Bij het vastlopen begon ie wel gelijkmatiger en 'trager' te knipperen..

Als de klok van het interface en van het pagingnetwerk meer met elkaar in de pas lopen, kan dat inderdaad het geval zijn en is daar niets mis mee. Bij exacte gelijkloop blijft de LED zelfs gedurende de gehele uitzending aan.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:01:08 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "Discriminator"
Brandt de LED wel (bijna) constant wanneer een pagingsignaal wordt ontvangen?

Ja. Bij het vastlopen begon ie wel gelijkmatiger en 'trager' te knipperen. Ik ben herbegonnen met de installatie en nu lijkt ie wel te blijven draaien. Hopelijk blijft dit zo. De RX-quality blijft nu hangen op 75%. Eens zien wat dat geeft met die kwartgolfantenne.

Dat laatste herken ik! Altijd rond 75%. Ik heb het geprobeerd met een flexbox. Op de compoort van de pc 100%, via de weerstandsbrug aan de convertor 75%. Heb ook nog een oude jupiter liggen met discriminatoruitgang. Aan de convertor 75%! Via de geluidskaart altijd boven de 96%.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2010, 19:33:19 »
RS, los van het percentage, is er ook een verschil in kwaliteit van de decodering merkbaar?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2010, 21:56:35 »
Citaat van: "Asterix900"
RS, los van het percentage, is er ook een verschil in kwaliteit van de decodering merkbaar?

Jazeker, die 75% levert bagger. Ik denk dat ongeveer de helft van de berichten gemist wordt, de helft van wat wel op het scherm verschijnt is dan verminkt. Aangesloten op de compoort mis ik ongeveer 1 op 1000 groupcalls en zie zelden verminkte berichten. Wel moet ik zeggen dat een andere computer andere zaken laat zien. M'n vorige desktop miste zelden een melding, 1 op 10.000 of nog minder, terwijl in de ontvangstsetting niets is gewijzigd. De hardware is dus ook wel van invloed, maar mijn indruk is dat via de compoort de boel een stuk minder kritisch gevoelig is dan via USB. Ik heb het ook geprobeert op mijn laptop onder W7 32bits, daar zijn de resultaten overeenkomstig.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:21:48 »
Citaat van: "RS"
........... maar mijn indruk is dat via de compoort de boel een stuk minder kritisch gevoelig is dan via USB. Ik heb het ook geprobeert op mijn laptop onder W7 32bits, daar zijn de resultaten overeenkomstig.

Ik kan dat na uitgebreid testwerk niet bevestigen. Dagen en dagen heeft bij mij de interface in een soort split screen opstelling met een geluidskaart meegelopen. Het signaal uit de scanner werd via een externe soundcard ingevoegd en hetzelfde signaal uit dezelfde scanner ook aan de interface.
Vooral het signaal via de geluidskaart zo optimaal mogelijk via de mixer ingesteld.
Voorts draaide via een andere machine, met een andere ontvanger en geluidskaart of Hamcom modem ook alles.
Die logfiles van die drie zijn regelmatig vergeleken. Daardoor kwamen echt alle missers boven water.
In die situatie won de interface het absoluut van de geluidskaart. Ik bezit -zoals hierboven aangegeven- ook een 4-level Hamcom modem met instelbare gain input en in te schakelen filter. Op een PC met een ouderwetse  RS232 poort presteert die bij een goede ontvangst zeker niet slechter dan de interface. Maar als de ontvangstkwaliteit zakt (atmosferische storingen of een verderaf gelegen mast) dan zag ik de interface beter presteren dan het Hamcom modem.
Als ik het goed interpreteer is de RS232 interface feitelijk een hoogwaardige vervanger voor de "oude" compoort met interface. De nukken van het misbruiken van die poort ontbreken bij de RS232 interface geheel.

Ik heb nu al weken achtereen PDW via de RS232 interface draaien (met dagelijkse herstart) en voor mij is alles op die manier stabieler dan met een goed ingestelde geluidskaart of voorheen het Hamcom modem.
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje en het percentage dat nu direct zichtbaar is maakt de gebruiker ook veel kritischer.
Voorheen vermoedde je pas dat er iets mis was als de letters verminkt waren, er veel missed groupcalls in dat logfile stonden of je het debug venstertje open had staan...

Als je dan nog meeneemt dat de echter RS232 poort uitgefaseerd wordt op de apparatuur ben ik erg tevreden :-)

René van Zon

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #56 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:58:57 »
Citaat van: "RenWvZ"
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje en het percentage dat nu direct zichtbaar is maakt de gebruiker ook veel kritischer.

OOk juist natuurlijk!
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #57 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:55:06 »
Citaat van: "RenWvZ"
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje

Waarschuwingsdriehoekje? Waar vind ik dat?

--
Gerrit.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #58 Gepost op: 25 oktober 2010, 15:57:35 »
Citaat van: "leimpie"
Citaat van: "RenWvZ"
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje

Waarschuwingsdriehoekje? Waar vind ik dat?

--
Gerrit.

Naast het metertje en je RX-quality maar uiteraard enkel als de kwaliteit zakt.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #59 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:15:36 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "leimpie"
Citaat van: "RenWvZ"
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje

Waarschuwingsdriehoekje? Waar vind ik dat?

--
Gerrit.

Naast het metertje en je RX-quality maar uiteraard enkel als de kwaliteit zakt.

Oh..dan heb ik dat driehoekje denk ik nog nooit gezien.   :lol:

--
Gerrit.