Auteur Topic: Filter tegen sterke FM zender  (gelezen 1697 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Filter tegen sterke FM zender
« Gepost op: 26 september 2015, 10:15:31 »
ik heb een vraagje ik zoek een filter tegen sterke omroep zenders . ik heb er ooit een gehad maar ik weet niet waar dat ding is gebleven .
ik heb namelijk het probleem dat de zender van Radio 10 op 104.1 mijn ontvangst in de lucht vaart verstoord . dat wil zeggen signaal onttrekking . alles wat bij mij binnen komt hoe sterk ook er zit veel ruis bij . met een andere antenne die niet geschikt is voor de luchtvaart komt die ruis niet mee . het signaal is dan wel wat zwakker maar beter om naar te luisteren .  ik heb al wat rond gekeken maar niet gevonden .

groetjes Peter

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21682
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Filter tegen sterke FM zender
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2015, 17:02:21 »

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Filter tegen sterke FM zender
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2015, 20:35:11 »
Johan al vast bedankt . ik zal eerst is kijken of hij in Nederland te koop is . want van uit het buitenland bestellen heb ik nog nooit gedaan en ben ook een beetje huiverig voor. groetjes Peter

Offline dicky61

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Filter tegen sterke FM zender
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2015, 10:54:52 »
Gewoon een T-stuk in je kabel. Aan de aftakking een stuk coax van een kwart golflengte, uiteinde open. Je moet dan wel rekening houden met de verkortingsfactor van de betreffende coax. Begin met een stuk wat iets te lang is en knip elke keer een stukje af tot je op de juiste frequentie (van het storende signaal) zit.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Filter tegen sterke FM zender
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2015, 17:03:33 »
Hoi Dicky ik heb het net even geprobeerd maar ik merk geen verschil . het betreft de frequentie 104.1 de zender radio 10 en die zit namelijk met 50 KW zend  vermogen .
aan de ontvanger zal het niet liggen denk ik . aangezien het een AOR AR 5000 is . maar goed bedankt al vast voor de tip

groetjes Peter

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Filter tegen sterke FM zender
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2015, 20:32:33 »
104.1 Arnhem is zelfs 102.3 kW ERP