Auteur Topic: 1090Mhz DIY  (gelezen 28739 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #60 Gepost op: 4 januari 2019, 16:00:27 »
Die zwarte "soort van discone" ziet er gaaf uit. Voor welke freqs heb je die gemaakt?

Ik heb ergens een spectrum foto van de dicone, moet deze opzoeken. maar ik was er niet super enthousiast over. hij zit rond de 700-800 dat bij dipt. zou hem nog korter moet maken. Ik dacht.. zet er paar sprieten op ...kijken of ik hem meer in de band zou kunnen krijgen, maar daar mee ben ik even gestopt. Zal even kijken waar de foto is.

opabert

  • Gast
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #61 Gepost op: 4 januari 2019, 18:42:30 »
Vraag over LP DUO antenne,
De uit koppeling van de duo LP gebruik je 75ohm?  En is de lengte van de duofeet line de aanpassing ? Of gebruik je koppel netwerkje in de zwarte krimpkous?

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #62 Gepost op: 5 januari 2019, 13:40:37 »
Vraag over LP DUO antenne,
De uit koppeling van de duo LP gebruik je 75ohm?  En is de lengte van de duofeet line de aanpassing ? Of gebruik je koppel netwerkje in de zwarte krimpkous?

De koppeling heb ik nu door middel van coax kabel aan elkaar gemaakt en ik gebruik idd 75 ohm . heb nu wel wat Combiners liggen maar niet de pluggen. Dan zal ik eens kijken wat dat opleverd OpaBert.
Bijdewee.....heb weer iets leuks gemaakt. !!

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #63 Gepost op: 5 januari 2019, 13:55:17 »
Leuke topic, zie je te weinig.
Vraag antenne,
De uit koppeling van de duo LP gebruik je 75ohm?  En is de lengte van de duofeet line de aanpassing ? Of gebruik je koppel netwerkje in de zwarte krimpkous?

Heb hier een aantal RSP3B+ lopen en heb piaware geinstalleerd en als een antenne horizontaal zet ontvang andere / verder afstanden uit noordoost en zuidwest. Zodra de antenne weer verticaal zet, vallen de  planes uit beide richting vd kaart.  Verder merk dat de opstraal hoek  niet heel veel uitmaakt en richtantenne lijkt niet heel veel verschil ten opzichte van een vertikaal rondstraler dipool, moet nog even over langere periode testen.

Ik heb twee antennes op het dak, 1 ervan is een COCO deze had ik eerst langs een mast geplaatst (10cm) met tiewraps. de eerste 20cm van de CoCO is niet gelijk de antenne maar ik kreeg toen 500 berichten per sec binnen. daarna heb ik er een pvcpijp er tussen gezet van pus- 30cm dit paste mooi in de mast en de COCO. dit schelden mijn 200 berichten persec meer. zit nu op 700 berichten per sec. (natuurlijk licht het eraan de aantal vluchten op dat moment)  Wil er mee zeggen dat een antenne best vrij moet staan.


tussen de twee zwarte tape is er tussen gekomen.

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #64 Gepost op: 5 januari 2019, 21:39:26 »
Nou ik dacht eigenlijk een mooie antenne te kopen....eentje besteld 6db !!! dus hoge verwachtingen. bij de website stond allemaal mooie reacties die deze antenne hebben aangeschaft, en een top ontvangst hebben. Dus besteld... uitpakken... mooi.....10min laten draaien...snel weer ingepakt en gaat zsm retour.  
 

Zelfbouw COCO en veul beter.


SSSSSSSt ik heb nog iets leuks gemaakt. zal volgende bericht wat fotos plaatsen .
En aan jullie de vraag werkt dit of werkt dit niet?????

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #65 Gepost op: 5 januari 2019, 22:00:04 »
Staat niet eens op me eigen site en me fB-pagina en QRZ
Hier wat fotos van laatste ADSB-ant ontwerp.......

Wat is het?? 4 yagi's  1dipool zonder reflector !!!!










Er mag wel wat meer gereageerd worden, heeft anders geen zin om dingen te delen.  :)
Vraag!! werkt deze antenne wel of niet.??

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #66 Gepost op: 5 januari 2019, 22:38:20 »
eerste keer dat ik deze antenne zie, verder nog nooit eerder.
heel apart moet zeggen .

En hoe zitten de antennes aangesloten met de coax?
foto"s als dat kan.

Hoe doet hij het met de ontvangst?

ger .

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #67 Gepost op: 5 januari 2019, 23:00:42 »
eerste keer dat ik deze antenne zie, verder nog nooit eerder.
heel apart moet zeggen .

En hoe zitten de antennes aangesloten met de coax?
foto"s als dat kan.

Hoe doet hij het met de ontvangst?

ger .

Had net 200 foto's in fotoboek gezet.
https://photos.app.goo.gl/7ErO3vRbXFtk9fWa2

Zal binnenkort een Reciever Range plaatsen.

opabert

  • Gast
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #68 Gepost op: 5 januari 2019, 23:42:34 »
Haha dat is strik vraag, maar daar komt mijn visie.
Zoals nu naar uit ziet, vin de afstand tot elkaar te dichtbij en wat bedoel te zeggen:
Dat de opstelling met als  V antennes zal werken
Dat de Noord - Zuid  op de achterzijde elkaar kunnen beïnvloeden omdat de afstand te klein is, er onvoldoende afscherming tussen zit en  beïnvloeding van diagram
Dat de West - Oost op de achterzijde elkaar kunnen beïnvloeden omdat de afstand te klein is, er onvoldoende afscherming tussen zit en beïnvloeding van diagram
Daar moet wat tussen dat de antennes elkaar niet meer kunnen zien of de afstand groter ruim 1 Golflengte van 1090 MHz

Vraag blijft nog open, over de uit-koppeling van al die antennes naar 1 coax kabel want daar kunnen ook impedantie verschillen ontstaan en waardoor er demping ontstaat
Offfff
Voor dat  houten blok aan alle 4 de zijde een vierkant print plaat of ALU plaat tegenaan zetten met in het midden dat ronde gat als afscherming tussen de antennes?
Afmetingen vd plaat even berekenen.

Krijg nou de tandjes,   zit de fotos nauwkeuriger  te bekijken  en dan zie  1x centraal element als dipool gebruikt en gevoed wordt  ?
hummmm apart,   zou niet mijn eerste keuze optie zijn  maar dan heb je op dat voeding punt 50 of 75 OHm ?
Ik ben heeeeel nieuwsgierig geworden !

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #69 Gepost op: 6 januari 2019, 08:44:50 »
eerste keer dat ik deze antenne zie, verder nog nooit eerder.
heel apart moet zeggen .

En hoe zitten de antennes aangesloten met de coax?
foto"s als dat kan.

Hoe doet hij het met de ontvangst?

ger .

Had net 200 foto's in fotoboek gezet.
https://photos.app.goo.gl/7ErO3vRbXFtk9fWa2

Zal binnenkort een Reciever Range plaatsen.

Ik ga eens kijken in je boek.

Offline hbt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Afscheidnemer van dit forum
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2019, 10:46:23 »
Nou ik dacht eigenlijk een mooie antenne te kopen....eentje besteld 6db !!! dus hoge verwachtingen. bij de website stond allemaal mooie reacties die deze antenne hebben aangeschaft, en een top ontvangst hebben. Dus besteld... uitpakken... mooi.....10min laten draaien...snel weer ingepakt en gaat zsm retour.

Ik heb dezelfde slechte ervaring met deze antenne. Na een korte tijd was deze ook uit mijn mastje verdwenen. De zelfbouw discone voor 23 cm gaf onder dak betere resultaten.

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #71 Gepost op: 6 januari 2019, 20:35:28 »
Voedings punt is idd 75ohm Opabert en jah je moet het goed bekijken "1 Dipool"  !!

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #72 Gepost op: 7 januari 2019, 12:09:21 »
Hier printscreen  van MMana.






Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #73 Gepost op: 7 januari 2019, 12:22:35 »

opabert

  • Gast
Re: 1090Mhz DIY
« Reactie #74 Gepost op: 7 januari 2019, 13:20:51 »
Heel Netjes !
Heb je op de Zuid zijde van je huis een groot gebouw of afscherming staan ?

Testje met een afscherming aan de achterkant van elke yagi?
Is het zwarte blok van (geperst) lichtgewicht kunststof gemaakt, heb ik goed gezien?

Ik zou zeggen,  hoeveel kan je of wil je er per week vervaardigen in je fabriek?
Zou de eerste bestelling willen plaatsen.