Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386311 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #570 Gepost op: 21 januari 2018, 12:59:53 »
Ik bedoel zoiets als dit: https://www.reddit.com/r/amateurradio/comments/40oetz/is_it_illegal_to_listen_to_airband_in_germany/

Het is stom, omdat het in de lucht is, en iedereen het kan ontvangen. Maar niemand wil een boete krijgen vanwege het publiceren van een screenshot met frequentie of gegevens :)
Ik ben trouwens niet zeker over de wetten in Nederland.

De mogelijkheid tot encryptie is tegenwoordig alom aanwezig, bij DMR is deze optie tegenwoordig zelfs standaard, bij Tetra is het nog een optie. Bij dat grote Tetra netwerk is de optie binnen het netwerk al geïmplementeerd maar nog niet alle randapparatuur maakt daar gebruik van (er zijn wel al groepen gebruikers die zijn omgezet).
Hoe meer wij hier netwerk info (mnc/issi/gssi/...) openbaar delen hoe eerder de gebruikers om encryptie zullen gaan vragen. Dat kunnen wij dan wel 'stom' vinden maar dat is nu eenmaal de realiteit van het heden. Dus het is niet zo zeer de vraag of het wettelijk is toegestaan maar meer van de technische mogelijkheden en de vraag van de gebruikers.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: TETRA decoderen
« Reactie #571 Gepost op: 21 januari 2018, 13:59:25 »
Ik ben trouwens niet zeker over de wetten in Nederland.

Artikel 441 Wetboek van Strafrecht -
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: TETRA decoderen
« Reactie #572 Gepost op: 21 januari 2018, 14:59:41 »
Ik denk niet dat het illegaal is, maar info publiceren zorgt er vroeg of laat voor dat er meer encryptie toegepast gaat worden. De Entropia encryptie is ook deels te danken aan dit forum - staat ergens een stukje over.

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=26254.msg269950#msg269950  ;)

Zelf ben ik overigens erg voor een open discussie en ben meer van het zoeken naar nieuwe mogelijkheden wanneer zaken versleuteld worden dan "we zeggen lekker niks want anders oei oei oei". Zie de discussie eerder in dit topic: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=26254.msg263314#msg263314

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: TETRA decoderen
« Reactie #573 Gepost op: 21 januari 2018, 17:44:11 »
...data uitwisseling tussen sdr# en de demodulator loopt via UPD (vandaar de firewall melding bij sommige mensen)...

Dat zou niet mogen gebeuren. Intern gaat het vrijwel zeker via 127.0.0.1 en dat wordt niet gerouteerd.
Vanuit het MSYS venster wordt de eerste keer "pacman -S socat" gedraaid en dat gaat wel naar buiten. Kijkt op een site of er updates zijn. Je geeft pacman dus toestemming om naar buiten te gaan.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: TETRA decoderen
« Reactie #574 Gepost op: 22 januari 2018, 09:28:40 »
Net voor de eerste keer iets via Entropia gehoord op 423.80625. Kortom, hij draait!

Als ik naar Net info kijk zie ik ook dat er een reeks frequenties worden aangegeven. Horen die dan specifiek bij Entropia of alleen bij die gebruiker die ik net hoorde? Is het trunking overigens?

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: TETRA decoderen
« Reactie #575 Gepost op: 22 januari 2018, 10:59:53 »
Bij mij werkt de Tetra decoder op één computer niet en daar snap ik niets van.
Ik krijg de plugin eenvoudig niet te zien en bij het afsluiten van SDRsharp verschijnt de foutmelding:
"Object reference not set to an instance of an object." en crasht het programma.

De computer waarop het fout gaat is een notebook (HP Compaq 6710b) en die gebruikt de SoundMax driver.
Registry geeft geen fouten in Tune-Up, en Windows (Windows 7 Professional EN/64bit) is up-to-date.
De machine waarop het wèl werkt is een Dell met dezelfde Windows versie maar met een Soundblaster Xfi als geluidskaart.

Een zoektocht op Internet geeft iets over een geluidskaart die niet correct zou zijn maar PDW werkt keurig netjes met dezelfde installatie.
Alle runtime distributables zijn geinstalleerd, XML parsers ook.
Laat ik de decoder weg in de plugins.xml dan kan ik afsluiten zonder foutmelding/crash.
Ik heb het geprobeerd met SDRsharp v1630 en v1635 en beiden geven hetzelfde resultaat.
Ook de verschillende versies van de Tetra decoder leveren dezelfde fout op.
Ik heb geen flauw idee wat dit zou kunnen zijn, iemand misschien een idee?

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
Re: TETRA decoderen
« Reactie #576 Gepost op: 22 januari 2018, 12:14:27 »
Je kunt "crash.txt" lezen in de SDR# map, misschien helpt daar iets.
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: TETRA decoderen
« Reactie #577 Gepost op: 22 januari 2018, 12:30:26 »
Helaas, het crashen van SDR# (plugin) komt niet terug in crash.txt
Het blijft voor mij een compleet mysterie.

Offline DVE

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Embedded/Python/DSP developer
Re: TETRA decoderen
« Reactie #578 Gepost op: 22 januari 2018, 12:39:05 »
Heb je Visual Studio bibliotheken geïnstalleerd? https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=48145
SDRPlay, USRP, ICR-8600

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: TETRA decoderen
« Reactie #579 Gepost op: 22 januari 2018, 13:48:51 »
Die bibliotheken heb ik geinstalleerd staan, zowel de x86 als de x64 uitvoering.
Versie is 14.0.23026. De nieuwste versie daarvan (14.12.25810) doet het ook niet.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: TETRA decoderen
« Reactie #580 Gepost op: 23 januari 2018, 16:54:52 »
Het is mij inmiddels ook gelukt om er audio uit te krijgen maar je moet exact tot in de kHz op de juiste frequentie staan, anders zie je wel de data maar hoor je geen geluid.

Dus frequentie lijsten aanhouden mensen.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: TETRA decoderen
« Reactie #581 Gepost op: 23 januari 2018, 18:22:17 »
Trouwens ik hoor op sommige netwerken digitaal door elkaar gehutseld geluid, weet iemand wat voor soort algo voor dit soort netwerken in gebruik is ?
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #582 Gepost op: 23 januari 2018, 19:25:17 »
Trouwens ik hoor op sommige netwerken digitaal door elkaar gehutseld geluid, weet iemand wat voor soort algo voor dit soort netwerken in gebruik is ?

Ligt er aan in welk gebied je luistert. Tussen de 420-430 zitten de commerciële netwerken met TEA1 een stukje lager in de frequentie band zitten onze hulpverleners met TEA2.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: TETRA decoderen
« Reactie #583 Gepost op: 29 januari 2018, 13:53:53 »
Als ik bij Network info kijk dan staan er wat getallen\codes. Zou ik aan de MNC moeten kunnen zien wie de gebruiker is? In de database staan de frequentie en de MNC niet in ieder geval. Heeft elk bedrijf wat Entropia gebruikt een eigen MNC code?

Het is voor nu dus puur uitluisteren en proberen te begrijpen wat ik nu eigenlijk hoor.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: TETRA decoderen
« Reactie #584 Gepost op: 29 januari 2018, 14:58:59 »
Eerder werkte bij mij de Tetra plugin (V3) van DVE niet, die werd niet getoond in SDR# en bij het afsluiten crashte het programma met de foutmelding "Object reference not set to an instance of an object.".
Met de laatste versie van SDR# (v1637) en een herinstallatie van MSYS2 werkt het prima!
Ik verheug me er op om nu met de notebook er op uit om een aantal Tetra netwerken te gaan bekijken.