Auteur Topic: Moonraker Scan King Multiscan  (gelezen 9501 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2019, 18:49:55 »
Deze antenne bestaat uit niets meer of minder dan een PL chassisdeel met daaraan een stukje installatiedraad in een plastic buis en 3 radialen.

Edit: bij nader inzien was ik in de veronderstelling dat het om de beruchte Scanstick ging. De antenne in dit topic heeft niet eens radialen en lijkt meer op een eveneens beruchte 27MC antenne met een net zo slechte reputatie.. Dat is niet eens een antenne te noemen omdat je hem moet afstemmen met de lengte van de coax. Het zou mij niets verbazen als dit dezelfde antenne is met een ander labeltje erop geplakt..

Je wil deze Sirio Thunder 27 Basis antenne... https://www.radioamateurwinkel.nl/sirio-thunder-27/  Deze basis antenne is 960 mm lang.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2019, 18:56:14 »
::) Elke basis scanner antenne heeft een Gain... en deze ook, maar ik weet niet hoeveel ?

Reken op -10 tot -20 dBi.

;) Als je deze Jim M75 scanner versterker tussen je scanner en antenne plaats zeker. https://www.radioamateurwinkel.nl/jim-m75/
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2019, 19:01:32 »
Als scanner antenne zou ik geen sticks TL buizen achtige dingen aanbevelen, ik heb er nog door de jaren nog wat gehad en allemaal niks.
Zelf een antenne van een stuk draad deed het nog beter dan dit.

De enige antenne waar ik erg over te spreken ben is deze https://www.k-po.com/SIRIO-SD-3000-N.2.html
Vliegtuigen, straaljagers, schepen allemaal goed te ontvangen in een flat zeer zeker.

€ 79,95

Maar die antenne heeft ook maar een Gain: 0 dBd - 2.15 dBi at lowest frequency ? En op hoge frequentie staat niets van Gain dBi vermeld !


Bedankt voor jullie goede raad  :)
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2019, 19:34:32 »
Bedankt voor jullie goede raad  :)

Ik vraag me echt af of het wel allemaal tot je doordringt  :-\

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2019, 19:41:17 »
Bedankt voor jullie goede raad  :)

Ik vraag me echt af of het wel allemaal tot je doordringt  :-\

Ja heel zeker en ben heel blij met jullie goede raad en weet nu dat ik zo een baisis scanner antenne niet moeten kopen. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie goede informatie.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2019, 13:02:47 »
antennes is en blijft een interessant iets, jammer genoeg zijn we afhankelijk van enkelen natuur wetten en kan je niets stellen van we nemen een antenne op een frequentie en die heeft X gain en dan ook nog geneuzel over DBi en DBd  :P :P :P

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2019, 15:03:12 »
Elke basis scanner antenne heeft een Gain...

Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan?

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2019, 16:48:35 »
Elke basis scanner antenne heeft een Gain...

Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan?

:-[ heb ik vroeg eens gelezen in een antenne boek in de bibliotheek.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Online ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 643
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2019, 09:14:11 »
Sorry, maar even geheel offtopic.

Beste supercb,
Het zou fijn zijn als je niet zo vaak woorden benadrukt, dit komt onrustig over.
Ik neem aan dat je in het dagelijks leven, als je met iemand spreekt, ook niet in elke zin een woord beklemtoont?

Edit:
Laat mijn opmerking je er niet van weerhouden om te blijven posten in dit mooie forum.
Het is een tip, geen aanval.

opabert

  • Gast
Re: Hoeveel Gain: dBi heeft deze Moonraker Scan King Multiscan baisis antenne ?
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2019, 11:38:06 »
::) Elke basis scanner antenne heeft een Gain... en deze ook, maar ik weet niet hoeveel ?

Niet om de wijsneus uit te hangen en voor de ouwe rotten hier,  is het ouwe koek wat ik schrijf daarom voor nieuwe lichting

Rondstraler
Binnen de bebouwde kom, of op je balkon, op je zolder dan behaal je geen/nooit ++ dB "gain" maar wordt het -- dB gain
"+ dB gain" haal je alleen als de antenne boven alle omliggende bebouwing uit komt en minimaal 50 meter of verder rondom  geheel vrij zicht heeft.
Om lang verhaal kort en vooral eenvoudig te houden,  
heeft te maken met reflecties en resonanties in omliggende objecten  en welke mee resoneren op de golflengte,
voorbeeld: het hek van je balkon met daarin metalen spijlen van 1 meter lengte = 1/2 Golf voor 144MHz  die metalen spijl gaat mee resoneren op 144MHz en zorgt dan voor reflectie in het straling patroon of de "gain" lobben van je rondstraal antenne.  Zelfde is voor de waslijn op je balkon.
Het is ook logisch want in elke antenne zit ook een stuk metaal welke gaat resoneren op de golflengte wat jij wil ontvangen of uitzenden want anders zou de antenne niet werken / niets ontvangen.  Elk stuk metaal "zend" energie uit op de resonantie frequentie van zijn eigen lengte, ook als er geen zender aan hangt.
Belangrijk is de lengte van de antenne ! Als je een stuk draad spant en op de juiste golf lengte afknipt dan ontvang je veel en ook op VHF of UHF want dit is het basis ontwerp van de rubber duck antenne, wat niet anders is dan een opgerold metaaldraadje :)


Vanaf 10 GHz en boven de 100 GHz dan zijn er weer heel andere invloeden.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Moonraker Scan King Multiscan
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2019, 15:14:25 »
Sorry, maar even geheel offtopic.

Beste supercb,
Het zou fijn zijn als je niet zo vaak woorden benadrukt, dit komt onrustig over.
Ik neem aan dat je in het dagelijks leven, als je met iemand spreekt, ook niet in elke zin een woord beklemtoont?

Edit:
Laat mijn opmerking je er niet van weerhouden om te blijven posten in dit mooie forum.
Het is een tip, geen aanval.

Je heb gelijk over..., en ik zal hier in de toekomst rekening mee houden.

Bedankt voor je opmerking.
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?