Auteur Topic: Deadliest catch  (gelezen 8616 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Deadliest catch
« Gepost op: 17 september 2008, 08:29:49 »
Gisteravond zat ik weer vol ontzag te kijken naar de Deadliest catch op Discovery Channel. Voor de mensen die niet weten waar dit programma over gaat: Hierin worden een aantal vissersboten gevolgd op de Bering Sea die in een bepaalde periode op de King Crab vissen. Het betreft hier één van de gevaarlijkste vormen van visserij door de vaak erbarmolijke omstandigheden.

In de afleveringen is vaak te zien en te horen dat men onderling contact heeft, vaak klinkt het signaal als een kortegolf USB signaal , wat naast satelliet verbindingen, heel logisch zou zijn gezien de onderlinge afstanden.

De vraag is natuurlijk of iemand wel eens een frequentie/frequenties zijn tegengekomen die door deze mannen wordt gebruikt. Ik heb zelf al gezocht maar buiten algemene lijsten hier nog niks over kunnen vinden (concrete frequenties).

Alle info is welkom.

Meer info o.a. scheepsnamen: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadliest_Catch

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Deadliest catch
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2008, 09:54:36 »
Als men geen onderling contact heeft op VHF radio, zal men gebruik maken van de midden- of kortegolf maritieme banden.

Een actuele lijst van middengolf frequenties ( 300 kHz tot 3 MHz) voor scheepvaart stations vind je op volgende link als PDF bestand:
http://www.coastalradio.org.uk/freqlists/coastmf.pdf
Zoek in deze lijst naar de onderlinge simplex frequenties.

Voor actuele Amerikaanse scheepvaart frequenties de volgende link:
http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/hig ... efault.htm
Zoek op deze pagina naar de simplex frequenties.

In het algemeen zal men tijdens dit soort visacties op de 2 MHz werken in simplex USB mode. Hoewel de bovengenoemde lijsten enige houvast geven wat frequenties betreft, is het voor dit soort stations erg eenvoudig om zelf een frequentie te kiezen die niet in deze lijsten staan. Hoewel niet onmogelijk, zal het erg onwaarschijnlijk zijn dat je dit soort 2 MHz onderling verkeer hier in Nederland zult ontvangen.

Bubo bubo

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Deadliest catch
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2008, 14:07:47 »
Citaat van: "bubo bubo"
In het algemeen zal men tijdens dit soort visacties op de 2 MHz werken in simplex USB mode. Hoewel de bovengenoemde lijsten enige houvast geven wat frequenties betreft, is het voor dit soort stations erg eenvoudig om zelf een frequentie te kiezen die niet in deze lijsten staan. Hoewel niet onmogelijk, zal het erg onwaarschijnlijk zijn dat je dit soort 2 MHz onderling verkeer hier in Nederland zult ontvangen.

Denk dat de Beringzee inderdaad toch wel erg lastig is te ontvangen op 2-3 Mhz, pad moet in donker/schermerzone zijn. Op de Beringzee zal voornamelijk in de zomerperiode(donkerperiode kort/veel static) worden gevist, dat maakt het allemaal nog veel lastiger.

Amerikaanse/Canadese oostkust kun je wel makkelijk ontvangen, zeker 's-winters in de vroege morgen, heb in het verleden al heel wat kuststations/schepen gelogd, tot Midden Amerika aan toe, b.v. Paramaribo op 2182 kHz.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Deadliest catch
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2008, 20:03:52 »
Allereerst Bubo Bubo bedankt voor de lijsten, ik was eigenlijk op zoek naar concrete frequenties waar ze op waren gehoord, maar alle info is welkom.

Het Red King Crab seizoen begint elk jaar op een vaste datum, namelijk 15 oktober. Daarnaast vist men ook op Opilio Crab, dat seizoen start officieel ook op 15 oktober, maar vanwege ecologische redenen start men hiermee in januari.

Het zal inderdaad niet meevallen om deze signalen hier te ontvangen, maar dat zie ik als een uitdaging.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

exLid057

  • Gast
Re: Deadliest catch
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2008, 22:28:50 »
Ik zal rond de tijd ook eens proberen te luisteren of ik wat aan deze kant wat kan ontvangen, ik had wel eens in een blik een freq gezien in de hut van zo schip, maar het ging me te snel..

 Verder een mooi progamma om naar te kijken, tot nu toe alles gevolgt

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Deadliest catch
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2008, 22:37:13 »
Ik volg de uitzendingen ook al tijden met veel plezier (The Northwestern, met Sig is mijn favoriet  ;)   ) maar heb ook nog nooit een HF frequentie kunnen lezen helaas (1x bijna, maar dat was ook te vaag gefilmd), terwijl ik er toch ook goed op let omdat het me ook interesseert. Wel dat ze met de kustwacht contact hadden op marifoonkanaal 01, maar daar hebben we hier natuurlijk helemaal niets aan. Ik blijf er ook op letten. Ik heb er nog een aantal om te kijken op de dvd-recorder staan dus als zich een gelegenheid voordoet zal ik proberen beeld stil te zetten om naar frequentie te kijken. Maar tot nu toe nada.

vr.gr.
Mars

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: Deadliest catch
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2008, 07:14:52 »
Allereerst bedankt voor de fantastische lijst. Het heeft mij weer wat leuke frequenties opgeleverd.
Is een dergelijke lijst er ook voor frequenties boven de 4000 kHz?

Spoorfan

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Deadliest catch
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2008, 09:56:10 »
Citaat van: "spoorfan"
Is een dergelijke lijst er ook voor frequenties boven de 4000 kHz?Spoorfan

Voor maritieme frequenties in het middengolf gebied (300 kHz tot 3 MHz) is de eerder genoemde lijst de beste lijst die gratis via internet te verkrijgen is. Voor frequenties tussen de 3 en 30 MHz is er voor maritieme frequenties voor zover mij bekend niets gratis en actueel te vinden op internet. Hoor voor zul je moeten uitwijken naar de jaarlijkse publicaties in boekvorm van Joerg Klingenfuss en het VTH Verlag. Voor beide publicaties zul je moeten betalen. Beide publicaties geven een breed overzicht van niet omroep radiostations tussen globaal 100 kHz en 30 MHz.  

Wat betreft maritieme kuststations het volgende:
* Veel maritieme kuststations de laatste jaren zijn verdwenen.
* Veel maritiem radioverkeer loopt via Inmarsat satallieten.
* Maritiem digitaal radioverkeer maakt veelvuldig gebruik van een speciale Pactor mode die voor de gemiddelde luisteraar niet te decoderen is.

Nog even de links:
http://www.klingenfuss.org/homepage.htm
Klik links op 'Utility Radio Stations' . Prijs 50 Euro.

http://www.vth.de/shop
Typ links in het zoekveld 'Spezial Frequenzliste'. Kies dan band 2. Prijs 18.90 Euro.

Bubo bubo

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Deadliest catch
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2008, 11:41:57 »
Heb even in mijn Admiralty List of Radio Signals, Vol. 1, part 2 van 1989 gekeken.
Daarin worden ong. 8 kuststations genoemd in Alaska die op middengolf (1x ook op 8mHz kortegolf)
uitzenden; zondermeer grootste radio station is Kodiak USCG.

Natuurlijk is de info al oud, dus er kunnen wel stations gesloten zijn, wellicht dat iemand hier een recentere versie heeft van de ALRS.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: Deadliest catch
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2008, 08:46:20 »
Misschein een domme vraag, maar wat betekenen Sitor, pactor en rtty in dat mooie overzicht.

Vast dank.

Spoorfan

Leen Ansems

  • Gast
Re: Deadliest catch
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2008, 09:44:07 »
Citaat van: "spoorfan"
Misschein een domme vraag, maar wat betekenen Sitor, pactor en rtty in dat mooie overzicht.

Vast dank.

Spoorfan

Dat zijn manieren om een bericht via de radio te versturen. RTTY ken je nog wel onder de naam telex. Dat toestel werd gebruikt toen er nog geen fax en email bestond. Om die cijfers en letters via de radio te versturen moest je een modem hebben en tegenwoordig doet je geluidskaart met een stukje software dat voor je.
Leen

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Deadliest catch
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2008, 09:51:59 »
SITOR = simplex teletype over radio een radio telex protocol met foutcorrectie, weer op te splitsen in SITOR-A ook wel AMTOR en SITOR-B of te wel NAVTEX.
SITOR-A werkt met auto repeat requesting, "ik weet niet of het goed is, zendt het maar opnieuw", en SITOR-B stuurt "reparatie packets" mee waarmee binnen grenzen fouten kunnen worden hersteld.

PACTOR is een fout corrigerende mode/protocol voor het overdragen van digitale informatie, zoiets als packet radio maar dan beter.

RTTY tot besluit is "good old" RadioTeleTYpe de oudste vorm van telex signalen over de radio.

Leuk detail is dat heden ten dage in de ASCII nog steeds de oude telex termen als BELL, Carriage Return, en LineFeed terug komen.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Deadliest catch
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2008, 11:40:53 »
Citaat van: "spoorfan"
Misschein een domme vraag, maar wat betekenen Sitor, pactor en rtty in dat mooie overzicht.

Vast dank.

Spoorfan

Dat zijn digitale uitzendmodes.

Veel van deze modes kunnen worden gedecodeerd m.b.v. de geluidskaart op de PC. Een leuk gratis programma om hier eens mee te spelen is Multipsk. Hier een download http://f6cte.free.fr/index_anglais.htm

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: Deadliest catch
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2008, 16:06:31 »
Hartelijk dank voor deze uitgebreide antwoorden. Weer wat geleerd.

Spoorfan

exLid057

  • Gast
Re: Deadliest catch
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2008, 23:45:02 »
Net op een van de zenders CH 450 gezien, zal dit HF wezen of VHF ??