Auteur Topic: TETRA-netwerken Zuid-Holland  (gelezen 52648 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #135 Gepost op: 8 augustus 2023, 14:14:15 »
Wie weet wat of wie dit is>

421,78125 mcn: 9988 niet zo hard in Pijnacker. Maar wel af en toe verkeer.

Zover ik nu ben gekomen gaat het een een boot, ze hebben restaurant en  parkeerdek bij de boot (8 lagen). Er is niet heel veel verkeer maar het meeste verkeer gaat tussen de "Poort" en "Centrale Post".

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #136 Gepost op: 8 augustus 2023, 16:46:13 »
COA tijdelijke noodopvang (havens Rotterdam o.a. Schiehaven en Maashaven)

Offline verbindelaar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 281
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #137 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:30:25 »
Is er nog een GSSI bekend?

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #138 Gepost op: 8 augustus 2023, 20:31:49 »
9002, 9001

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #139 Gepost op: 9 augustus 2023, 13:15:31 »
Als ik in de frequentiedatabase kijk, zie ik bij sommige TETRA frequenties een 1 of 2 staan.
Weet iemand waarom dit is?

Ik gok zomaar even dat dit de carrier is, vergelijkbaar met GSM-netwerken. Je begint met 1 carrier en die heeft 4 gesprekswegen, waarvan bij de eerste carrier altijd 1 gespreksweg (tijdslot) opgeofferd wordt als controlekanaal, die bestuurt het TETRA netwerk als het ware. Heeft een bedrijf regelmatig meer dan 3 gelijktijdige gesprekken, dan kan er een 2e carrier bijgeplaatst worden. Die geeft dan 4 extra gesprekswegen, ofwel 7 totaal. Zo kunnen er ook 3 of 4 carriers zijn, maar dat gebeurt niet zo heel veel.

Aha, duidelijk, bedankt!

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #140 Gepost op: 9 augustus 2023, 14:13:48 »
Als ik in de frequentiedatabase kijk, zie ik bij sommige TETRA frequenties een 1 of 2 staan.
Weet iemand waarom dit is?

Ik gok zomaar even dat dit de carrier is, vergelijkbaar met GSM-netwerken. Je begint met 1 carrier en die heeft 4 gesprekswegen, waarvan bij de eerste carrier altijd 1 gespreksweg (tijdslot) opgeofferd wordt als controlekanaal, die bestuurt het TETRA netwerk als het ware. Heeft een bedrijf regelmatig meer dan 3 gelijktijdige gesprekken, dan kan er een 2e carrier bijgeplaatst worden. Die geeft dan 4 extra gesprekswegen, ofwel 7 totaal. Zo kunnen er ook 3 of 4 carriers zijn, maar dat gebeurt niet zo heel veel.

]
Aha, duidelijk, bedankt!

Aanvulling: Bij een Tetra netwerk kunnen al vier de kanalen gebruikt worden voor gesprekken, de controle vindt op een andere manier plaats buiten het systeem om. Kom daar zo op terug. Het nummer wat je bij Tetra ziet staan, is eigenlijk niets anders dan de vroegere CTCSS toon die analoge portofoons gebruiken.

Een Tetra netwerk heeft een opbouw van landcode (MCC), netwerkcode (MNC), Regiocode (LA) en ColorCode (CC). Die laatste zie jij staan en is de ColorCode. Alleen portofoons waarvan MCC, MNC, LA en CC overeenkomen zullen met elkaar kunnen communiceren. Het CC kan een nummer tussen 0 en 15 zijn. Bij kleinere netwerken wordt meestal de LA en CC gelijk gehouden maar dit hoeft niet.

Voorbeeld: Een bedrijf heeft een vestiging in Rotterdam Noord en Rotterdam Zuid. MCC en MNC zijn dan gelijk (zelfde netwerk). De LA wijkt af, voor Rotterdam Noord is dit 1 en voor Rotterdam Zuid is dit 2. De CC kan alles zijn tussen de 0 en 15 maar ook hier houden we even aan dat Noord 1 en Zuid 2 krijgt. Het bedrijf heeft twee zendmasten staan, in Zuid en in Noord. Het portofoonnetwerk van het bedrijf is nu zo flexibel in te richten dat binnen een vestiging men met elkaar kan praten bv. Rotterdam Zuid LA2 CC2 maar niet het verkeer van Rotterdam Noord LA1 CC1 hoort. Hiermee belast men dus ook niet de zender van Rotterdam Noord onnodig.

Stel nu dat de BHV van Rotterdam Noord met spoed met Rotterdam Zuid moet praten of algemene noodoproep moet doen, dan regelt een controller het verkeer zodat op beide masten wordt uitgezonden. Overigens wordt deze data gewoon met het spraakkanaal meegestuurd want via Tetra gaat over algemeen meer andere data dan alleen spraak.

Om het niet al te ingewikkeld te maken heb ik Groepen en gebruikers even buiten beschouwing gelaten en alleen het even over het technische deel van de zenders gehad.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #141 Gepost op: 9 augustus 2023, 15:28:07 »
Aanvulling: Bij een Tetra netwerk kunnen al vier de kanalen gebruikt worden voor gesprekken, de controle vindt op een andere manier plaats buiten het systeem om. Kom daar zo op terug. Het nummer wat je bij Tetra ziet staan, is eigenlijk niets anders dan de vroegere CTCSS toon die analoge portofoons gebruiken.

Een Tetra netwerk heeft een opbouw van landcode (MCC), netwerkcode (MNC), Regiocode (LA) en ColorCode (CC). Die laatste zie jij staan en is de ColorCode. Alleen portofoons waarvan MCC, MNC, LA en CC overeenkomen zullen met elkaar kunnen communiceren. Het CC kan een nummer tussen 0 en 15 zijn. Bij kleinere netwerken wordt meestal de LA en CC gelijk gehouden maar dit hoeft niet.

Ondanks dat ik regelmatig met TETRA bezig ben, ben ik zeker geen expert. Ik hen echter in de CPS nog nooit een CC of LA in hoeven voeren, onze klanten werken alleen met MCC en MNC. Je kunt gebruikers van verschillende locaties (op 1 netwerk) natuurlijk prima los van elkaar houden met verschillende gespreksgroepen. Ik snap daarom eerlijk gezegd het nut van CC en LA niet helemaal. Als ik erop Google dan kom ik niet veel verder dan dit soort dingen :

https://github.com/filipsPL/signals/blob/master/ground/TETRA/telive_frequency_report.txt

Maar niets uit officiële bronnen. Kun je daar wellicht naar verwijzen? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd nu...

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #142 Gepost op: 9 augustus 2023, 15:36:35 »
Ben ook geen expert hoor. Maar wat ik vermoed dat bij kleinere netwerken gewoon standaard als LA en CC een 1 wordt gekozen, zelfs Schiphol heeft maar 2 area's in gebruik. Wat betreft de bronnen heb afgelopen jaren zelf notities bijgehouden erover want merk dat via Google je allerlei informatie krijg en soms vooral tegenstrijdig. Bij het zoeken naar info start ik vaak bij https://www.sigidwiki.com/wiki en klik daarna door op bronnen. Ik heb hier echter ook netwerken gezien die alle vier de kanalen gelijkertijd gebruiken met spraak.

Overigens is Nederland maar klein land dus zal LA en CC niet zo belangrijk zijn toch kan een Tetra netwerk al snel 150 km bestrijken. In een land of gebied waar veel netwerken zitten, zal het werken met regio's en een kleurcode wellicht wel interessant kunnen zijn.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #143 Gepost op: 9 augustus 2023, 15:36:59 »
Uhm, weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt, maar tetra heeft ALTIJD een control channel, hierover gaan de SDS berichten, status berichten, aan en af meldingen etc. (en dat er nog een controller (pc) in het systeem zit, dat klopt (vaak))
Hunter had hier zeker gelijk met z'n uitleg over carrier('s)
(En natuurlijk kan een voice channel ook 'opgeofferd' worden voor data, maar dat neemt niet weg dat er dan nog steeds een controlchannel zal zijn!)
https://www.researchgate.net/figure/Spectrum-efficiency-comparison-among-multiple-digital-trunked-radio-technologies_fig1_265908152 Geeft een mooi plaatje hoe het is opgebouwd (en let op, DMR gaat over tier III...)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #144 Gepost op: 9 augustus 2023, 15:39:21 »
Bedankt Marcel voor je update. Zo leren we ook weer wat bij.

Offline cornevd

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #145 Gepost op: 24 augustus 2023, 04:57:48 »
9002, 9001

Welke is het meest in gebruik?

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #146 Gepost op: 27 augustus 2023, 12:23:43 »
Op het tetranetwerk van Shell Pernis wordt veel gecommuniceerd door diverse groepen.
Om meer gericht te kunnen luisteren de vraag of er een overzicht is van de groepen die gebruikt worden bij MNC 7910.

ik vind de veiligheid het interessantst, volgens mij zijn dit o.a. de groepen 211, 213 en 214.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: TETRA-netwerken Zuid-Holland
« Reactie #147 Gepost op: 30 september 2023, 12:03:30 »
Even snel een bandscan gedaan in Katwijk:

421.78125 MNC 9988 LA1 CLR1
422.18125 MNC 3071 LA22 CLR22 = RET Rotterdam
425.33125 MNC 5947 LA1007 CLR7 = GVB Amsterdam
425.55625 MNC 7993 LA 3 CLR3 =
426.83125 MNC 7992 LA1 CLR 1 =   (NB: Main 1081 LA2)
429.35625 MNC 944 LA151 CLR23 =
429.43125 MNC 8050 LA1 CLR 1 =
429.65625 MNC 944 LA 152 CLR 24 =
429.75625 MNC 8050 LA2 CLR 2 =

Iemand een idee bij de onbekende MNC's?