Auteur Topic: Heli = airborne op de monitor  (gelezen 11278 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Heli = airborne op de monitor
« Gepost op: 28 december 2021, 12:10:44 »
Via 112PERS.nl ontvang ik al enige tijd pushmeldingen als een heli airborne is. Dit koppel ik in mijn Telegram P2000bot aan een (recente) melding om zoiets weer te geven;



Sinds kort laat ik het ook op de monitor weergeven. Ik weet niet zeker of het heel mooi is in deze vorm, maar veel mooier dan dit wordt het niet denk ik :



Is dit wat zo? Netjes / foeilelijk / tips ?

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2021, 12:57:48 »
Netjes, mooie toevoeging.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2021, 13:53:02 »
Stomme vraag wellicht,

Is die airborne tijd dan ook de werkelijke tijd dat die Lifeliner opstijgt of het tijdstip van alarmering? Daar zit (denk ik) nog een kleine tijdsvertraging in.
Andere vraag, ik zie ook ETA e.d. vanaf welke positie wordt dat gemeten.. Waar die heli zich op dat moment bevind of wordt ervan uitgegaan dat de heli op de thuisbasis staat?
In het laatste geval kan een alarmering tijdens een vlucht dus een incorrecte ETA e.d. geven.. Of zit dit allemaal nog veel complexer in elkaar?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2021, 15:54:40 »
Ik ontvang via 112pers.nl uitsluitend een airborne melding en dus niet als hij reeds vliegt. Daaraan zitten coördinaten gekoppeld en in combinatie met de incidentlocatie bereken ik de afstand en de expected time of arrival. Laatste komt meestal aardig in de buurt

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2021, 19:12:02 »
Ik kijk meestal op 112 meldingen ,en via de radars  ,zoals volg de lifeline  of via airnav  etc.  Krijg ook een melding ,hiervan  op mijn telefoon.  Of als ik hem toevalig heel laag zie,vliegen in de omgeving.,waar ik ben .en hoor hem dan ook ,via de scanner.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2021, 22:42:45 »
Is die airborne tijd dan ook de werkelijke tijd dat die Lifeliner opstijgt of het tijdstip van alarmering? Daar zit (denk ik) nog een kleine tijdsvertraging in.

Het moment dat hij op de radar verschijnt, dus vrij kort na het daadwerkelijke opstijgen.

Andere vraag, ik zie ook ETA e.d. vanaf welke positie wordt dat gemeten.. Waar die heli zich op dat moment bevind of wordt ervan uitgegaan dat de heli op de thuisbasis staat?

Ik zal kijken of ik de "vanaf locatie" ook weer kan geven, dat verheldert eea misschien. Op de Telegram BOT laat ik veel meer zien, zoals opstijgen vanaf de incidentlocatie (ook weer kwestie van coordinaten vergelijken), en wat handmatige acties door mezelf en andere fanatieke gebruikers: cancels, reeds airborne, airborne vanaf ziekenhuis of vanaf rendez-vous locatie. Ik vrees echter dat dit teveel ruis op de site zelf gaat geven...

Wel ben ik benieuwd of en hoe dit anders kan worden getoond qua opmaak of dat het wel goed is zo? De basis ligt bij de opmaak van P2000 berichten, maar de kleur kan anders, uiteindelijk kan heel veel anders, maar het moet ook weer geen kermis worden. Ik denk en knutsel nog even verder.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2021, 08:35:10 »
Dank voor de antwoorden.

Ik ben bang dat ik niet veel nuttige inbreng kan geven vwb notatie op de monitor. Waren alleen een paar vragen die zo in mij op kwamen.
Succes ermee!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2021, 19:15:04 »
Klopt het dat er geen airborne meldingen meer te zien zijn?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2021, 19:58:01 »
Klopt het dat er geen airborne meldingen meer te zien zijn?

Klopt. Ben bezig met wat aanpassingen maar als er maar 1 teken niet goed staat dan wordt de melding niet verzonden. Hou het per melding in de gaten dus no worries :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2021, 08:31:02 »
09:16:22 30-12-21   112PERS   Lifeliner 2 is airborne naar Vlaardingen vanaf Rotterdam The Hague Airport (afstand: 7km, ETA: 09:21)

Deze klopt niet, ze zijn namelijk met de auto gegaan.

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2021, 10:00:30 »
09:16:22 30-12-21   112PERS   Lifeliner 2 is airborne naar Vlaardingen vanaf Rotterdam The Hague Airport (afstand: 7km, ETA: 09:21)

Deze klopt niet, ze zijn namelijk met de auto gegaan.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=48605c

Hij is toevallig wel op dat tijdstip opgestegen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2021, 12:39:07 »
09:16:22 30-12-21   112PERS   Lifeliner 2 is airborne naar Vlaardingen vanaf Rotterdam The Hague Airport (afstand: 7km, ETA: 09:21)

Deze klopt niet, ze zijn namelijk met de auto gegaan.

Als hij niet airborne gaat dan krijg ik geen melding. Als je op dat moment op de radar kijkt dan zul je hem echt zien vliegen :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2021, 13:04:37 »
Vreemd dat 3 radars hem dan niet laten zien.

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2021, 13:30:06 »
Vreemd dat 3 radars hem dan niet laten zien.

Linkje staat hierboven. even op history van vandaag zetten.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2021, 15:30:03 »
Vreemd dat 3 radars hem dan niet laten zien.

Hij kan natuurlijk, kort na het opstijgen geannuleerd worden. Ik heb ook vaker dat ik na een paar minuten kijk, maar niets op de radar zie. Ik krijg echter alleen maar een signaaltje op het moment dat een heli op de radar verschijnt. Er is niets anders wat dat signaaltje kan triggeren. In het ergste geval mis ik een keer zo'n signaaltje, maar een valse airborne heb ik nog niet meegemaakt, dit komt echt van de radar vandaan.