Auteur Topic: Beste plaats antennes en keuze coaxkabel?  (gelezen 704 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Beste plaats antennes en keuze coaxkabel?
« Gepost op: 23 november 2023, 10:40:17 »
Hallo iedereen,

Dit bericht staat ook al onderaan een andere topic, maar omdat de titel daarvan niet echt past bij de inhoud, kan ik me voorstellen dat dit ontsnapt aan de aandacht, dus ik post het nu als een nieuwe topic en zal de moderators vragen het andere te wissen.

Ik ben dus bezig met het opstarten van een compleet nieuw luister- en zendstation, in feite te beginnen vanaf nul.

Intussen heb ik al de twee gaten met diameter 5 cm door de gevel geboord. Het was een heel gedoe, want achter 1 van de muren bleek nog een draagbalk te zitten waar ik alleen toegang langs buiten had, dus ik moest door een gat van 28 cm lengte nog door een houten draagbalk om verder naar binnen te boren en dat is geen sinecure, maar met het juiste gereedschap is het toch gelukt :)
De muur van de garage naar binnen bleek 60 cm dik te zijn, bestaande uit verschillende materialen: 2 lagen volle baksteen met luchtisolatie, dan nog een laag isolatie en uiteindelijk snelbouw.

M.a.w. nu kan ik écht van start gaan, eindelijk ;) Vooraleer alles te bestellen en te monteren had ik toch nog graag jullie mening gehad.

Sorry voor de lange topic, maar ik wil het allemaal zo optimaal mogelijk doen om een maximum rendement te behalen.

Ik heb namelijk meerdere alternatieve plaatsen om de antennes te zetten. Het gaat om een Diamond D-777 voor de scanner (airband en militaire airband) en een Diamond X-50N om op de 2 meter en 70 cm banden te kunnen zenden en ontvangen (ik heb een radioamateur-licentie).

Hier het plan dat ik heb opgemaakt met de verschillende mogelijkheden:



Eén van de antennes komt op plaats 1, 2 of 3 (mast van 3 meter op het platte dak) en de andere antenne komt op plaats 4 aan de achterkant van de gevel met muuranker.

Om de juiste lengtes van de coaxkabels te kunnen meten heb ik een draad getrokken langsheen het hele traject en daarvan de lengte opgemeten. De hierna gegeven lengtes gelden voor het punt in de muur van de kamer waar de apparatuur komt tot aan de voet van de antennebasis, dus er moet telkens nog een stukje van pakweg 1 meter (om van de muur naar de apparatuur te geraken) + 3 meter mast bij opgeteld worden.

Dat levert volgende metingen op:

lengte naar plaats 4: 22,40 meter
lengte naar plaats 1: 22 meter
lengte naar plaats 2: 28 meter
lengte naar plaats 3: 28,50 meter

Het grote dak waar ik langs moet is een puntdak zoals je hier kan zien op het plan van de achtergevel:



Nu de concrete vragen:

1. Zou de D-777 best op plaats 1,2,3 staan of beter op plaats 4?

2. Welke van de 3 opties (1,2 of 3) is aan te bevelen? Op plaats 1 is de coaxkabel korter, maar daar staat de antenne wel dichter bij de dakrand dan op plaats 2 of 3.

3. Is het beter van ipv Aircell 7 voor Ecoflex 10 te gaan of zou dit niet zoveel verschil maken? Ecoflex 10 heeft wel een kleinere demping (vooral op UHF) maar is wat stugger. De dikte is niet van groot belang omdat ik nu toch een gat van 5 cm diameter heb ;) En ik lees her en der dat je met lengtes vanaf pakweg 30 meter toch al heel wat verlies hebt op UHF met Aircell 7.

Ik zou het erg op prijs stellen jullie mening te mogen lezen. Alvast bedankt!

Groeten,

Ronny

Offline PA0FBR

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
  • Never a dull moment
Re: Beste plaats antennes en keuze coaxkabel?
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2023, 21:58:55 »
Hallo Ronny,
Het ontloopt elkaar niet zoveel. Bij plek 1 en 3 staan beide antennes zo ver als mogelijk bij elkaar vandaan. Ik zou dan de kortste coax lengte voor voor de hoogste frequentie houden. Dat wordt dan de antenne voor 144MHz en 436MHz (plek 1). Resteert plek 3 voor de andere antenne. Wat ik mis, niet geheel onbelangrijk, is de hoogte van de antennes. Omdat je ook op 2MTR en 70CM zendt zou ik deze zo hoog als mogelijk plaatsen. Geeft het beste resultaat en minder straling binnen. Maar nogmaals andere keuzes zullen van marginale invloed zijn op de uiteindelijke performance. Succes met de bouw verder en good dx.
73, Frans
Equipment:
ICOM IC-R8500 + AOR SA-7000

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Beste plaats antennes en keuze coaxkabel?
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2023, 10:58:10 »
Bedankt Frans, voor de reactie! Mijn excuses dat ik niet eerder reageerde, maar ik maakte de veronderstelling dat ik via mail een bericht zou krijgen dat de topic aangevuld was. Geen probleem, nu weet ik dat voor de toekomst  :)

Je vraagt terecht naar de hoogte van de antennes (beiden voor VHF én UHF), maar zoals ik al vermeldde komen die elk op een aluminium buis van 3 meter lengte, dat valt min of meer binnen de door de gemeente vooropgestelde eisen. Ik maak dan in feite gebruik van een dubbelzinnigheid in de wetgeving die ik dan in mijn voordeel beslecht  ;)

Ik had plaats 4 ook in gedachten omdat de coax dan 6 meter korter is dan i.v.m. plaats 3 en om, zeker bij UHF zoveel mogelijk kabelverlies te beperken. 'Nadeel' van plaats 2 en 3 is dat de antennes dan veel meer zichtbaar zijn vanop de straat en gezien mijn eerdere opmerking wil ik natuurlijk ook geen slapende honden wakker maken. Dus het is, zoals dikwijls, altijd wat dubbel om de uiteindelijke beslissing te nemen.

Op plaats 1 en 4 staan ze inderdaad dichter bij elkaar, maar zijn vanop de straat nauwelijks zichtbaar, enkel de antenne zelf zal dan boven de dakpunt uitkomen (zie 2e figuur).

Wat de coaxkabels betreft heb ik een adres gevonden in België waar ik Hyperflex 10 aan een zeer gunstige prijs kan verkrijgen en die heeft nog wat minder demping dan Aircell 7 en Ecoflex 10. Dus dat lijkt me de meest interessantste keuze. Omdat je normaliter toch maar 1 keer je kabels aanschaft wil op geen euro meerprijs kijken om dan achteraf spijt te hebben en misschien toch alles weer te willen/moeten vervangen ;)

Van zodra alles gemonteerd is (ik heb de antennes e.d. in bestelling) zal ik zeker dit topic aanvullen.

Groeten en 73's,

Ronny