Auteur Topic: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?  (gelezen 2119 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Dag iedereen,
Nog volop bezig hier met het voorbereiden van een zend- en luisterstation :) Ik had bij JBE informatie gevraagd voor kabels en antennes (Aircell 7, een DX-50N om te zenden en te luisteren (zelf heb ik een radio-amateurlicentie) en een D-777 om te luisteren naar civiele en militaire luchtband.
Op de site van jbe staat dat het ontvangstbereik van de D-777 120-300MHz is, maar op andere sites staat dat het 108-136 MHz en 230-400Mhz is. Ik heb jbe een mailtje gestuurd om te vragen om het waarom van hun specs, en kreeg volgend antwoord (letterlijk citaat): 'Op de sticker van de antenne staat, freq. 120 – 300 mhz'. Kan dat? Of heeft jbe misschien een ander type (waar ik elders niets van kan vinden)?
Ik wil natuurlijk zeker zijn dat het niet enkel 120-300 MHz is, want dat is niet de bedoeling hier ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2023, 13:14:12 »
Ik begrijp de verwarring die best weleens misleidend kan zijn.
De D777 is gepiekt op 120 en 300 MHz.
Dat is dus wat anders dan het frequentiebereik.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2023, 13:15:30 »
Ontvangst kan ook op een breinaald, maar of dat nog heel effectief zal zijn? Zoals geschreven zullen de frequenties 120 en 300 MHz wel die zijn waar de antenne het meest gevoelig is.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2023, 13:24:47 »
Bedankt, dat was een snelle respons :) Dus dat is dan toch de 'normale' D-777, als ik het goed begrijp... Ik wil geen miskoop doen, alles installeren en dan moeten vaststellen dat het niet de bedoelde antenne is ;)
@elsinga: als jij ook een D-777 zou hebben, wat is dan de afstand met jouw antenne voor 2m/70cm waar je ook op uitzend? De informatie op internet varieert van bron tot bron en je moet natuurlijk instraling beperken zodat je de ingangstrap van je ontvanger (bearcat scannertje) niet opblaast ;)

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2023, 17:56:05 »
Als je die twee antennes vlak bij elkaar zet zou ik vooral niet het scannertje op de antenne aansluiten als je ook wil gaan zenden….  Dan kan het zo maar gebeuren dat hij het niet meer gaat doen.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2023, 07:26:06 »
Ik heb geen D777, maar een X50 op 13m AGL staan. Vanuit Heerenveen krijg ik daarmee de repeaters van Groningen en Assen open (en natuurlijk dichterbij of bovenregionaal). Maar repeaters staan vaak erg hoog (zeker in vergelijking met vliegvelden).

Maar als vuistregel de maritieme berekening van bereik: bereik van VHF communicatie in NM is 2.25 maal de wortel uit de hoogte van de antenne  in meter. Tussen twee stations de optelsom van beide bereiken.

Vliegtuigen hebben door hun hoogte een enorm bereik, voor de vliegvelden zelf hangt het af van de hoogte van hun antennes. Door jouw ontvangstbereik te berekenen, die van het vliegveld te berekenen en te kijken of je tussen jouw locatie en vliegveld geen beperkende bebouwing en zo hebt kun je kijken of het theoretisch wat kan worden.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Effectief ontvangstbereik D-777? Wat staat er bij jullie op het label?
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2023, 17:19:40 »
Dank je wel voor de reacties en de info! Inmiddels heb ik de toelating van de gemeente binnen om een mastje van 3 meter te plaatsen op een plat dak hier, dus ik kan nu echt gaan starten. Nu nog een gat door de buitenmuur (50cm dik, het is een oud huis) zien te boren om de kabels (ik ga voor Aircell 7) door te trekken, dan de kabels en antennes bestellen, afhalen en installeren en dan ben ik écht vertrokken :)