Auteur Topic: DMR-luisteraars België  (gelezen 5507 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
DMR-luisteraars België
« Gepost op: 9 mei 2017, 13:07:46 »
Zijn er hier al mensen die zich bezighouden met DMR in België? Ik heb het dan niet over radioamateurs maar over scannerluisteraars. Toch wel enig verschil wetende dat een "luisteraar" geen andere gespreksgroep kan activeren om mee te luisteren.

Scanner Brussels

Offline remco12

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: DMR-luisteraars België
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2017, 17:35:41 »
Hallo , al sje niets instelt qua voorwaarden , bv enkel de frekwentie krijg ik soms wel een andere groep te zien waar er iets te luisteren valt.

Groeten,

Remco 12

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: DMR-luisteraars België
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2017, 20:49:26 »
Zijn er hier al mensen die zich bezighouden met DMR in België? Ik heb het dan niet over radioamateurs maar over scannerluisteraars. Toch wel enig verschil wetende dat een "luisteraar" geen andere gespreksgroep kan activeren om mee te luisteren.

Scanner Brussels

Beste scanner Brussels,

Ja ik heb vorig jaar zo'n RTL-SDR gekocht. En dan met SDS plus luister ik op de PC naar dmr.
Vooral dan naar evenementen. Ik het begin luisterde ik ook naar de dmr repeater van radioamateurs,maar daar wordt niet echt iets interessant gezegd.

Spijtig dat verhuurbedrijven zoals Walkies4E. .. tegenwoordig encryptie gebruiken, zelfs voor evenementen! Ik denk dat over dit en 2 jaar geen enkelektrische commerciële dmr nog zonder encryptie gebruikt zal worden.
Het kost immers niet extra bij bijvoorbeeld Hytera om de 40 bit basisencryptie te gebruiken. Ik heb opYouTube een filmpje gezien van iemand die dat kon kraken. Maar zo'n software schrijven kan ik toch niet.

En dat is nog meer illegaal om genecrypteerde data te beluisteren.

Spijtig genoeg denk ik dat scannen over enkele jaren op commerciële frequenties niet meer mogelijk gaat zijn.
Zelf op de digitale pmr446 gebruiken ze al encryptie.

Groeten,
Jeff

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: DMR-luisteraars België
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2017, 06:58:31 »
Bedankt voor de feedback, SDR voor luisteren via de PC heb ik nog niet getest, zal daar eens werk van moeten maken maar aangezien ik 100 procent iMac ben en geen winddoos meer wil zijn de mogelijkheden beperkt. Programmeren van de scanners is dan ook volledig met de hand.
Wat betreft de amateur radio kan ik hun humor en gesprekken wel appreciëren. Het is eens iets anders dan een taxi voor de zoveelste keer een adres horen doorgeven of een baby te horen huilen op de PMR446. Gelukkig mogen de radioamateurs hun gesprekken niet versleutelen waardoor er binnen enkele jaren toch nog wel wat te luisteren zal zijn.

Greetz,
Scanner Brussels

Offline vpkaa

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: DMR-luisteraars België
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:03:30 »
Is het mogelijk om met een DMR toestel de DPMR toestellen zoals bv de Kenwook TK-3401-D te beluisteren?

Online 1591

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
  • Maastricht
Re: DMR-luisteraars België
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:26:21 »
Is het mogelijk om met een DMR toestel de DPMR toestellen zoals bv de Kenwook TK-3401-D te beluisteren?

Om een lang verhaal kort te maken : Nee