Auteur Topic: 137 MHz  (gelezen 20238 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
137 MHz
« Gepost op: 22 december 2016, 16:48:18 »
Iemand enig idee wat ik in Sittard op 137 MHz NFM hoor? Daar zit voice maar ik hoor er niet genoeg om op te kunnen maken waar ze mee bezig zijn. Bovendien is die frequentie wel heel bijzonder. Tussen de luchtvaart en sattelieten in... Aan de fading te merken zijn ze mobiel of portabel. Paar weken geleden dacht ik nog aan mengproducten maar daar begin ik steeds meer aan te twijfelen.
QRO, einde probleem!

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: 137 MHz
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2016, 14:18:07 »
137.00 Mhz precies? In NFN? Vreemd. Hoor je ook wat op 158.4 Mhz?

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2016, 16:11:46 »
137.00 Mhz precies? In NFN? Vreemd.

137 rond ja. NFM Je zou haast aan piraten gaan denken. Maar dan wel zonder enige vorm van verstand! Mgoed, wie ben ik.... Hier gebeuren wel meer vreemde dingen. Heel de security van de octoberfeesten op plain FM PMR446 bijvoorbeeld...

Hoor je ook wat op 158.4 Mhz?

Wat is er op 158.4? Wanneer is daar wat te horen? Ik heb die lijsten niet meer maar vroeger zaten daar taxi's enzo. Normaal als ik daar voorbij kom is het mors dood op wat scheepvaart na. Die krijg ik van Luik tot Maasbracht mee (AIS 12 Watt - Classe A).

Waar zit je ergens?
QRO, einde probleem!

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: 137 MHz
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2016, 17:18:26 »
Die frequentie is mogelijk niet uitgegeven. In ieder geval is er -volgens de scannerlijsten- (nog) geen gebruiker bekend.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: 137 MHz
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2016, 21:24:08 »
is vermoedelijk een spiegel frequentie wat je hoort

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2016, 01:48:05 »
is vermoedelijk een spiegel frequentie wat je hoort

Zie mijn eerste post. Maar waar zou dat vandaan moeten komen? Ik hoor meerdere stations daar. Dat maakt het lastig om nog aan spiegels/harmonischen te denken? Zou het een mangel zijn van mijn ontvanger, is dat de enige frequentie waar ik zoiets aparts aantref. Het klinkt verder ook alsof het zo hoort. Mooie FM. Alleen zwak. Ik versta ze net niet. Lijkt beveiliging ofzo.

Anyway, ik zal zodra ze qrv zijn mijn bearcat eens aan die antenne hangen. Kijken of ik het dan nog hoor. Kan ik dat laatste uitsluiten...
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2016, 01:57:39 »
Die frequentie is mogelijk niet uitgegeven. In ieder geval is er -volgens de scannerlijsten- (nog) geen gebruiker bekend.

Mja, dat is einde burgerluchtvaartband en daar begint weersatteliet gedoe. Dus 137 MHz is uitgegeven.

Daarom dacht ik aan piraten. Maar dat zijn wel echte mafkezen dan. Slechtste plek die je kan uitzoeken als je het mij vraagt  :o. Ik weet zeker dat die band 24/7 gemonitord wordt. En dan blijft het nog vreemd. Die standaard porto's doen AM daar afaik. Het is dat ik het hier zelf zie anders zou ik het niet geloven...
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2016, 01:59:26 »
Als ik het op mijn bearcat nog hoor, zal ik het eens opnemen. Misschien hebben jullie betere oren als ik.
QRO, einde probleem!

Offline 1591

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
  • Maastricht
Re: 137 MHz
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2016, 09:15:38 »
Ik zal deze frequentie hier in Maastricht ook eens monitoren.
Mocht er wat uitkomen hoor je het vanzelf :)

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2017, 16:50:06 »
Heb ze gevonden. Ik zit sinds een paar dagen weer op VHF en hoger bij gebrek aan respectabele condities op HF. Dus die 137.000 eens een dag uitgeluisterd. En opeens kwam het "Waar moet ik die munitie kisten neerzetten" en "Ik kan ze wel allemaal een paar magazijnen geven". Dat is dus https://www.unit13.eu/. Die doen paintball kraam enzo. Zitten hier een km of 2 vandaan.

Nou is mijn vraag nog steeds: wat hebben die daar te zoeken? Ik hoor er daar meerdere en dat gaat niet over een repeater want van sommige zie ik alleen de CTCSS nog net op de waterval. Als ik 137 ga delen, kom ik ook niet in de buurt van vrije frequenties. Weer een berg vraagtekens erbij.

Denk dat ik er morgen eens even langsfiets. Hoewel ik niet echt verwacht dat ik antwoorden ga krijgen.
QRO, einde probleem!

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: 137 MHz
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2017, 08:27:47 »
Lang leve de baofengs en andere china meuk... wat is de eerste frequentie? Juist... 137 MHz

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2017, 08:38:21 »
Kans is groot ja. "Wij zijn clueloos dus we gaan maar helemaal in het begin zitten".

Ik ga er straks even langs. Ga ik ze ettelijke duizenden Euro's aan boetes besparen... Want met een porto of 4 (gok ik) wordt dat een HEEL duur geintje.
QRO, einde probleem!

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: 137 MHz
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2017, 08:45:54 »
Adviseer ze een vergunning aan te vragen. Kost ze €54,00 per jaar. En geen last van oa babyfoons...

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2017, 08:54:18 »
Met CTCSS heb je zowiezo geen last van babyfoons. Maar ik snap wel waarom ze dat doen. Die hebben een paar porto's nodig met een frequentie-bereik waar spelers met hun legale PMR porto's niet kunnen luisteren. Maar dat rechtvaardigt het niet om in de luchtvaartband te gaan zitten. Nou vallen ze daar toevallig niemand lastig maar in Sittard staat een meetnetpaal van het AT. Dat die dat nog niet gehoord hebben, is een wonder! ;) Die moeten inderdaad een vergunning gaan halen en anders op 11 ofzo. Goed genoeg voor in die hal. Het is personeel. Geen spelers die korte antennes nodig hebben.. Ik zie wel. We komen er wel uit voordat het AT eruit komt ;)
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 137 MHz
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2017, 09:45:18 »
Ehhh, die hebben vergunning daar... Nou jij weer....
QRO, einde probleem!