Dus ik begrijp uit je verhaal dat je ook data terug ontvangt van flight aware dan die bijv. in je virtual radar server geplot wordt of hoe gaat dat? Of moet je speciaal online op hun website kijken om alles te zien en zie je dan meer dan een reguliere gebruiker?
Heeft het wel zin om naar die grote websites te feeden als ze dit soort zaken blokkeren? Of kun je beter mee doen met een prive clubje die samen een virtual radar server draaien. Want dan houd ik me aanbevolen... Virtual Radar sites zijn er in overvloed maar als je daar lifeliners ziet is het maar in een heel klein gebied omdat ze maar een paar feeders hebben blijkbaar. Eigenlijk zou iedereen samen moeten werken om volledig Nederlandse MLAT dekking te krijgen.
Ja, dat klopt, van FlightAware krijg je ook MLAT-data terug. Op je eigen piAware zie je dan netjes een kaartje in Dump1090 met alle vliegtuigen die in het bereik van jouw ontvanger vliegen, dus ADS-B *en* MLAT (mits er voldoende ontvangers in de regio zijn, dat kun je op hun website checken), ongefilterd. Ze filteren wel hun eigen website, maar niet het onderliggende MLAT-verkeer. En die data mag je ook weer voor andere doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld voor het feeden naar sites zoals adsbexchange.com.
Ik kan op die manier bijvoorbeeld het militaire verkeer in de buurt zien. maar ook de politie-heli's en lifeliners als ze boven de 300-400 meter vliegen. En het is heel makkelijk te installeren, je kunt een kant-en-klare image downloaden die je alleen maar op een SD-kaartje hoeft te zetten en de software en website doen de rest. Je kunt zelfs via hun website jouw statistieken bekijken, realtime de logs van je Raspberry zien, je software updaten, je Raspberry rebooten etc. etc.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer alle Nederlanse FlightAware-feeders die data ook naar een Nederlandse Virtual Radar site zouden doorsturen, maar adsbexchange.com komt ook al een aardig eind.