Auteur Topic: Heli PH-PXA  (gelezen 16272 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2009, 17:55:50 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Die link maakt alles duidelijk. Bedankt.

Mooi zo. Dan nog wat huiswerk voor jou: de verkeersleider ziet met primaire en secundaire radar (Mode S) waar een toestel zich bevindt, wat de hoogte is en wat het ID van het toestel is. noem 3 redenen waarin ADS-B meerwaarde heeft.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2009, 19:58:00 »
Citaat van: "Discriminator"
noem 3 redenen waarin ADS-B meerwaarde heeft.

1. Atco's die niet overal (betrouwbare) radar dekking hebben. Bepaalde delen van Canada bv. Afrika biedt mogelijkheden  ;)
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2009, 20:02:37 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Die link maakt alles duidelijk. Bedankt.

Mooi zo. Dan nog wat huiswerk voor jou: de verkeersleider ziet met primaire en secundaire radar (Mode S) waar een toestel zich bevindt, wat de hoogte is en wat het ID van het toestel is. noem 3 redenen waarin ADS-B meerwaarde heeft.

Ja, meneer.

1. Broadcast (continue uitzenden)
2. Accuraat snelheid, hoogte en richting
3. Werkt op lage hoogte (en op de grond)

Krijg ik nog huiswerk mee meneer?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2009, 21:17:10 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Citaat van: "Discriminator"
1. Atco's die niet overal (betrouwbare) radar dekking hebben. Bepaalde delen van Canada bv. Afrika biedt mogelijkheden  ;)

Wat denk je van het Continentaal Plat?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2009, 21:20:31 »
Citaat van: "jeffrey1200"
1. Broadcast (continue uitzenden)
2. Accuraat snelheid, hoogte en richting
3. Werkt op lage hoogte (en op de grond)

4. Vliegtuigen ontvangen elkaars uitzendingen. Daar waar geen radardekking is, is ADS-B een welkome aanvulling op TCAS.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2009, 10:39:14 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Die link maakt alles duidelijk. Bedankt.

Mooi zo. Dan nog wat huiswerk voor jou: de verkeersleider ziet met primaire en secundaire radar (Mode S) waar een toestel zich bevindt, wat de hoogte is en wat het ID van het toestel is. noem 3 redenen waarin ADS-B meerwaarde heeft.

Ja, meneer.

1. Broadcast (continue uitzenden)
2. Accuraat snelheid, hoogte en richting
3. Werkt op lage hoogte (en op de grond)

Krijg ik nog huiswerk mee meneer?

Bij 2 en 3 zou je nog wat kanttekeningen kunnen maken. De huidige samenstelling van de radarbeelden (i.i.g. in Europa) maakt het dat deze toch al erg nauwkeurig werken. De dekking is boven land toch tot op zeer lage hoogte goed te noemen, zeker als je kijkt voor welk soort verkeer radardekking cruciaal is. De mrva voor ifr verkeer ligt daar bv. ruim boven. Boven de zee is de dekking misschien minder goed, maar daar geldt dan het probleem als je geen radardekking hebt hoe ga je het ads-b signaal dan oppakken?

Ander probleem dat speelt, hoe stel je de betrouwbaarheid van de ontvangen ads-b data vast? Die zou je dan moeten correleren met de mode-s data, maar wat doe je in geval van verschillen? Waar ga je op vertrouwen?
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2009, 15:17:00 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Bij 2 en 3 zou je nog wat kanttekeningen kunnen maken. De huidige samenstelling van de radarbeelden (i.i.g. in Europa) maakt het dat deze toch al erg nauwkeurig werken. De dekking is boven land toch tot op zeer lage hoogte goed te noemen, zeker als je kijkt voor welk soort verkeer radardekking cruciaal is. De mrva voor ifr verkeer ligt daar bv. ruim boven. Boven de zee is de dekking misschien minder goed, maar daar geldt dan het probleem als je geen radardekking hebt hoe ga je het ads-b signaal dan oppakken?

Ander probleem dat speelt, hoe stel je de betrouwbaarheid van de ontvangen ads-b data vast? Die zou je dan moeten correleren met de mode-s data, maar wat doe je in geval van verschillen? Waar ga je op vertrouwen?

Nee, de radar data kan dan vergeleken worden met de ADS-B data. Ik heb even in ADS-B zitten duiken om wat meer informatie op te halen, maar als je dit leest snap je misschien wel hoe dat redelijk betrouwbaar gedaan kan worden.

High-integrity ADS-B

As stated above, one of the disadvantages of ADS-B is the reliance on the aircraft navigation system. Using pure ADS-B, there is no way to verify the position or even presence of an aircraft. However, modern ADS-B receivers often include a highly stable system clock, kept synchronized via GPS.

Thus, they are able to generate highly precise time stamps. If at least two spatially separated ADS-B sensors receive a given extended squitter message and can deliver it with a sufficiently precise time stamp to a central high integrity ADS-B controller, the central controller can use simple time difference of arrival (TDOA) techniques to perform a plausibility check on the announced position.

For this purpose it computes the distances from the announced ADS-B position to both sensors. Since the Mode-S signal is travelling at the known speed of light, any difference in the distances between the target and the two sensors should result in a corresponding difference in the time of arrival of the signal at the involved sensors. The high-integrity ADS-B controller verifies if this delay is observed within the limits of accuracy.

While for the case of two sensors, all the points on a known hyperboloid yield the same TDOA, the chance that the announced position is on this hyperboloid by accident is negligible. Moreover, if observations for a moving target remain consistent over time, a very high confidence can be placed in the correctness of the announced position.

A high-integrity ADS-B solution has a number of advantages. While still using a small number of sensors and rather simple central equipment, it can distinguish verified, unverified, and known invalid ADS-B plots. Moreover, if a sensor fails, the system gracefully degrades to a normal ADS-B solution. It still requires targets with ADS-B-OUT capability, though.

Bron: airport-int.com

De ADS-B gegevens kunnen eigenlijk niet anders dan de manier hierboven betrouwbaar worden vastgesteld, of iemand anders moet het weten.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #37 Gepost op: 15 november 2009, 15:35:09 »
ADS-B  is alleen géén daadwerkelijke radarreturn van de daadwerkelijk aangestraalde metalen homp met vleugels in de lucht. Waarborgen dat ADS-B dan ook absoluut accuraat is (inclusief kruispeilingen) gekoppeld aan de diverse vliegtuigsystemen is een must, Amsterdam Flight Information zal als eerste Nederlands ATC-unit testen gaan doen met het ontvangen van ADS-B data in combinatie met de diverse radarsignalen die we tot onze beschikking hebben. Niet alleen Nederlandse radars maar ook diverse buitenlandse radarstations zitten in ons "kabel-pakketje"
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2009, 19:38:25 »
Nu we het over de betrouwbaarheid van ADS-B hebben. Als je naar die VLG8322 kijkt, dan zie je dat hij aan het zakken is voor 18R. ATC vroeg bij de 800FTof hij de localizer had, hij gaf ja als antwoord. Hij is verder gezakt en zag hem verder niet meer op het kaartje van EHAM ground. Kan ik hierbij zeggen dat zijn ADS-B/Navigatie gegevens niet goed/betrouwbaar zijn? In ieder geval hij is niet gecrasht.. :P

Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2009, 20:04:13 »
Het gebruikte plaatje is van ATCBOX zo te zien ;)

Hoe lager een toestel komt, hoe minder correcte kruispeilingen en ontvangsten er zijn om die correcte positie ook te weergeven. Als we rondom Schiphol een HELEBOEL ontvangers zouden zetten zou het wel nauwkeuriger kunnen  zijn  :)  De gebruikte map is voor zover ik weet zo correct mogelijk qua geo en data.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2009, 20:11:17 »
Citaat van: "fopneus"
Het gebruikte plaatje is van ATCBOX zo te zien ;)

Hoe lager een toestel komt, hoe minder correcte kruispeilingen en ontvangsten er zijn om die correcte positie ook te weergeven. Als we rondom Schiphol een HELEBOEL ontvangers zouden zetten zou het wel nauwkeuriger kunnen  zijn  :)  De gebruikte map is voor zover ik weet zo correct mogelijk qua geo en data.

Ja, ATCbox. :) Hoe lager zou niks uit moeten maken. GPS positie -> ADS-B GPS positie transmitter -> ADS-B ontvanger ATCbox -> RealVNC bij mij thuis.

Wat heeft kruispeilingen te maken met een GPS positie?

Dat is ook het argument wat ik hier eerder had gegeven  "3. Werkt op lage hoogte (en op de grond)", omdat het dus GPS informatie is en vliegtuigen dus op lage hoogtes ook nog zichtbaar zijn met ADS-B. Kijk als het nou een radar is die dmv. 'echo'/'pulsen' de positie van een vliegtuig probeert te peilen, dan heb je gelijk, maar deze 'radar' van ATCBOX word ontvangen via ADS-B.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2009, 20:30:54 »
Yep, en zoals ik het me herinner staat die in Amsterdam op een flat met een paar flats in zijn "gezichtsveld" richting de Polderbaan.
Een paar kromme volts en scheve Watt's en de weergave is niet correct. Maar voor vragen over specifieke ATCBOX aangelegenheden kun je ook daar een topic erover openen of opnieuw vragen over stellen.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #42 Gepost op: 15 november 2009, 20:46:43 »
Citaat van: "fopneus"
Yep, en zoals ik het me herinner staat die in Amsterdam op een flat met een paar flats in zijn "gezichtsveld" richting de Polderbaan.
Een paar kromme volts en scheve Watt's en de weergave is niet correct. Maar voor vragen over specifieke ATCBOX aangelegenheden kun je ook daar een topic erover openen of opnieuw vragen over stellen.

Het vliegtuig was constant in een verkeerde positie op het beeld. Een paar kromme volts (biterror oid) zou juist geen constante verkeerde positie moeten geven. Hij vloog na zijn turn, linear naar 18R toe. Als er nou toevallig "voltage spikes" voorkomen (waar jij het over hebt) dan zou hij niet linear naar beneden vliegen.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #43 Gepost op: 15 november 2009, 20:50:26 »
Ik weet niet of je de term "kromme volt" in de volksmond kent  :)  hij was in ieder geval NIET als daadwerkelijke "voltage spike" bedoeld  :)
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #44 Gepost op: 15 november 2009, 21:04:15 »
Nee, nog nooit eerder gehoord. Dan de vraag of de ADS-B van ATCbox wel de parity checking van die ADS-B broadcasts controleert. Alsnog heb ik dit nog nooit eerder gezien bij ATCbox dan vandaag.

http://elearning.eurocontrol.int/ATMTraining/PreCourse/SUR/ADS/Taste%20the%20Course/32501.10.32657.85.28722/Default.html

PS net op Amst. Info 124.30 een vliegtuig die werd beschenen door een groene laser
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur