Auteur Topic: Heli PH-PXA  (gelezen 16275 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2009, 14:55:58 »
Het bleek, kennelijk, voor de crews op de nieuwe politie-heli's moeilijk om de regi's te onthouden en uit te spreken   ;);)  , sinds 18 september is de Identifier ZXP toegekend aan de heli's van de luchtvaartpolitie met roepnaam "POLICE", bijv "POLICE02"

EC135:
PH-PXA - ZXP01
PH-PXB - ZXP02
PH-PXC - ZXP03
PH-PXD - ZXP04
PH-PXE - ZXP05
PH-PXF - ZXP06

A139:
PH-PXY - ZXP25
PH-PXZ - ZXP26

Nog niet alle bovenstaande helicopter zijn afgeleverd, rond 1 januari 2010 zullen alle Bo-105's vervangen zijn door bovenstaande helis.
Vluchten met de huidige Bo-105's en C-182s zullen met de registratie als roepnaam blijven worden uitgevoerd.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2009, 18:23:01 »
Citaat van: "fopneus"
Het bleek, kennelijk, voor de crews op de nieuwe politie-heli's moeilijk om de regi's te onthouden en uit te spreken   ;);)  , sinds 18 september is de Identifier ZXP toegekend aan de heli's van de luchtvaartpolitie met roepnaam "POLICE", bijv "POLICE02"

Leuke info, bedankt voor het delen.
Luisterspulletjes :)

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2009, 20:17:45 »
Citaat van: "fopneus"
Het bleek, kennelijk, voor de crews op de nieuwe politie-heli's moeilijk om de regi's te onthouden en uit te spreken   ;);)  , sinds 18 september is de Identifier ZXP toegekend aan de heli's van de luchtvaartpolitie met roepnaam "POLICE", bijv "POLICE02".

Mis ik iets, identifier? Wat bedoel je precies?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline MarcelHdt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 754
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #18 Gepost op: 23 september 2009, 20:30:47 »
Citaat van: "BlackBox"
Citaat van: "fopneus"
Het bleek, kennelijk, voor de crews op de nieuwe politie-heli's moeilijk om de regi's te onthouden en uit te spreken   ;);)  , sinds 18 september is de Identifier ZXP toegekend aan de heli's van de luchtvaartpolitie met roepnaam "POLICE", bijv "POLICE02".

Mis ik iets, identifier? Wat bedoel je precies?

Hiermee wordt waarschijnlijk de ICAO-code bedoelt, zoals BAW en DLH.
Groeten, Marcel Hodiamont.

Scanners:
Uniden UBC72XLT, UBC3500XLT(primair) & GRE PSR-239.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2009, 20:32:34 »
Ah ok, in het flight plan, thx  ;)
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2009, 22:21:53 »
Citaat van: "lightning"
Mis ik iets, identifier? Wat bedoel je precies?

Citaat
Hiermee wordt waarschijnlijk de ICAO-code bedoelt, zoals BAW en DLH.

Correct, de Company (of Operator) Identifier, de 3-letter ICAO code.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2009, 16:17:23 »
Ik vroeg me af of je de politie helicopters nou ook via MODE S op de radar ziet? Ik neem aan van wel, maar ik vroeg me af waarom ze niet zichtbaar zijn op de radars van ATCbox. Zijn deze dan gefilterd?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4920
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2009, 16:22:20 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ik vroeg me af of je de politie helicopters nou ook via MODE S op de radar ziet? Ik neem aan van wel, maar ik vroeg me af waarom ze niet zichtbaar zijn op de radars van ATCbox. Zijn deze dan gefilterd?

Nee, ze zenden geen positie-informatie uit. Niet alle Mode S-transponders hebben ADS-B / Extended Squitter, die dit mogelijk maakt.

Mode A: een 4-cijferige code, maximaal 4096 combinaties
Mode C: Mode A plus hoogteinformatie
Mode S: Mode C plus vliegtuigidentificatie
Mode S + ADS-B: Mode S + additionele informatie (o.a. positie, koers, snelheid)

-Rene

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2009, 16:41:30 »
Ahh, maar als Mode S dus geen positie uitzend, dan moet hij wel een A (hoogte) + ID (S) uitzenden. Wat heeft een luchtverkeersleider alleen aan een hoogte meter?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4920
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2009, 16:43:40 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ahh, maar als Mode S dus geen positie uitzend, dan moet hij wel een A (hoogte) + ID (S) uitzenden. Wat heeft een luchtverkeersleider alleen aan een hoogte meter?

Een luchtverkeersleider heeft beschikking over radar. Hij/zij weet dus wel de positie.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2009, 16:53:01 »
Ja, 'radar' in welke zin. Een MODE S + ADS-B noem ik ook 'radar'. In het geval dat ze een radar gebruiken met pulsen (echo's), hoe weten ze welk vliegtuig bij welk MODE S ID hoort?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4920
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2009, 17:02:09 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ja, 'radar' in welke zin. Een MODE S + ADS-B noem ik ook 'radar'. In het geval dat ze een radar gebruiken met pulsen (echo's), hoe weten ze welk vliegtuig bij welk MODE S ID hoort?

Bovenop de pimaire radar (echo tegen metaal) zit de antenne voor secundaire radar (Mode A/C/S). Deze zendt een ondervragingspuls uit. Uit de tijd die het duurt voordat een Mode A/C/S-antwoord wordt ontvangen, kan de afstand tot het radarstation worden bepaald. Samen met de richting waarin de antenne staat, heb je een positie.

Dit werkte al zo toen er alleen Mode A/C was.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2009, 17:08:57 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Ja, 'radar' in welke zin. Een MODE S + ADS-B noem ik ook 'radar'. In het geval dat ze een radar gebruiken met pulsen (echo's), hoe weten ze welk vliegtuig bij welk MODE S ID hoort?

Bovenop de pimaire radar (echo tegen metaal) zit de antenne voor secundaire radar (Mode A/C/S). Deze zendt een ondervragingspuls uit. Uit de tijd die het duurt voordat een Mode A/C/S-antwoord wordt ontvangen, kan de afstand tot het radarstation worden bepaald. Samen met de richting waarin de antenne staat, heb je een positie.

Dit werkte al zo toen er alleen Mode A/C was.

Sorry als je het niet goed hebt begrepen. Dat begrijp ik, maar wanneer zo'n puls wordt verzonden door de primaire radar, hoe kan een politie helikopter worden gekoppeld aan die secundaire radar ( MODE S ID+Hoogte ). Je zegt ze sturen geen positie informatie uit via MODE S, dus hoe kan een luchtverkeersleider onderscheid maken tussen de verschillende vliegtuigen op het scherm die geen positie uitsturen.

Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4920
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2009, 17:22:02 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Sorry als je het niet goed hebt begrepen. Dat begrijp ik, maar wanneer zo'n puls wordt verzonden door de primaire radar, hoe kan een politie helikopter worden gekoppeld aan die secundaire radar ( MODE S ID+Hoogte ). Je zegt ze sturen geen positie informatie uit via MODE S, dus hoe kan een luchtverkeersleider onderscheid maken tussen de verschillende vliegtuigen op het scherm die geen positie uitsturen.

Door de echo van de primaire radar (richting en tijdsduur, dus afstand) en de response van de secundaire radar (richting en tijdsduur, dus afstand) aan elkaar te koppelen. Die transponder aan boord van een vliegtuig zendt niet zomaar willekeurig uit zichzelf, maar geeft een antwoord als hij ondervraagd wordt door de secundaire radar van de verkeersleiding.

http://wapedia.mobi/nl/Radar?t=8.

"Secundaire radars worden in het algemeen in de luchtvaart gebruikt, meer specifiek in de luchtverkeersleiding. Secundaire radarsystemen worden vaak gecombineerd met primaire radarsystemen. Vliegtuigen die een transponder aan boord hebben worden dan door beide radarsystemen "gezien", en de luchtverkeersleider krijgt automatisch de door de transponder gestuurde informatie bij de track (echo) op zijn scherm. "

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Heli PH-PXA
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2009, 17:34:15 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Sorry als je het niet goed hebt begrepen. Dat begrijp ik, maar wanneer zo'n puls wordt verzonden door de primaire radar, hoe kan een politie helikopter worden gekoppeld aan die secundaire radar ( MODE S ID+Hoogte ). Je zegt ze sturen geen positie informatie uit via MODE S, dus hoe kan een luchtverkeersleider onderscheid maken tussen de verschillende vliegtuigen op het scherm die geen positie uitsturen.

Door de echo van de primaire radar (richting en tijdsduur, dus afstand) en de response van de secundaire radar (richting en tijdsduur, dus afstand) aan elkaar te koppelen.

http://wapedia.mobi/nl/Radar?t=8.

Die link maakt alles duidelijk. Bedankt.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur