Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen  (gelezen 5289 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Gepost op: 2 september 2009, 19:24:32 »
ROTTERDAM -  C2000, het communicatiesysteem van de hulpverleners werkte niet optimaal. Dat blijkt uit een intern onderzoek van de politie naar de gang van zaken tijdens het strandfeest in Hoek van Holland.

In een brief van korpschef Dick Schouten van Midden- en West-Brabant aan de Rotterdamse korpschef Aad Meijboom schrijft Schouten: „Vanaf het moment dat er wordt geschoten op het terrein is het verbindingssysteem C2000 gedurende korte tijd overbelast geweest. Ook is er tijdelijk geen mobiel telefoonverkeer mogelijk geweest tussen collega's. Dit zorgt voor een fors gebrek aan informatie en overzicht bij zowel de uitvoerende politiemedewerkers op en rond het evenemententerrein als bij de commandanten in de commandowagen. Ook eerder op de dag werkte C2000 niet optimaal.”

C2000 ligt al langer onder vuur. Zo werkte het systeem ook niet goed na de crash van een vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol op 25 februari. Ook bleek onlangs uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding dat de portofoons van C2000 niet altijd goed werken. Zestien van de 25 brandweerregio's meldden problemen met de digitale portofoons als brandweerlieden die in brandende gebouwen moeten gebruiken

bron Telegraaf

Kom we pompen er nog meer miljoenen er in

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2009, 22:00:53 »
Wanneer houdt het is op pff...
Moet je zeggen dat wij in Utrecht het werken met c2000 ook aardig zat zijn en dat er echt de neiging weer is om de oude
analoge porto's weer te gaan gebruiken.

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2009, 22:06:26 »
Was nog een stukje over in Knefel en van de brink, en echt het lag niet aan de mensen maar gewoon aan het systeem.

 En nu moet er iemand rollen met een bruto inkomen van 3000 euro pfff

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2009, 22:30:26 »
Ik heb het gezien, ze hadden gezegt dat het niet aan het systeem lag maar aan de mensen die het systeem gebruikten.
Moet niet gekker worden in dit land hier, iedereen schuift zijn verandwoordelijkheid maar af.

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2009, 22:34:03 »
Wat me ook nog ff te binnen schiet, hoe zou het gaan straks in Duitsland pfff leren ze nog wat van oms of laten ze alles heerlijk over zicht heen lopen.

 Daar werken straks 500.000 mensen er mee pfff geef maar eten maar aan de hond, ik steek me hand er niet voor in het vuur meer..

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2009, 22:38:43 »
Citaat van: "sebastiaan"
Ik heb het gezien, ze hadden gezegt dat het niet aan het systeem lag maar aan de mensen die het systeem gebruikten.
Moet niet gekker worden in dit land hier, iedereen schuift zijn verandwoordelijkheid maar af.

Kreeg het toch echt te horen dat het aan het systeem lag, in de middag waren er ook al problemen volgens de politie bond

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2009, 17:22:43 »
Net weer in het nieuws bij editie nl op rtl4.
Het liefst zou men terug willen naar het analoge, alleen is dit bijna overal al weggehaald.
Weet niet meer wie het zij maar er werd gezegt dat er nu maar weer flink wat geld in gepompt moet worden zodat het systeem eindelijk is goed gaat werken. En anders de stekker er maar helemaal uithalen..

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2009, 17:32:39 »
De stekker eruit halen? Dat zie ik nooit gebeuren, heeft teveel geld gekocht om nog terug te gaan. Ik denk dat ze er nog wel een paar euro's tegenaan gaan gooien om het beter te maken.

Offline ZwarteZee

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2009, 18:13:47 »
Het blijft een zaak van geld en politieke keuzes. De politiek heeft eisen gesteld ten aanzien van de dekking, maar het is inmiddels duidelijk dat dit een verkeerde keus was. Het bijplaatsen van basisstations is onvermijdelijk.
De problemen bij de crash bij Schiphol waren o.a. te wijten aan een tekort gesprekscapaciteit, mede veroorzaakt door een niet erg effici nte communicatie. Het bijplaatsen van basisstations of de huidige capaciteit van de basisstations vergroten, verkleint de kans op congestie.
De dekkingsproblemen bij de brandweer zijn voor een groot deel weg te nemen door in elke brandweerauto een C2000 gateway te installeren, zeg maar een repeater.

Dus meer geld er in steken = minder problemen

Iedereen die enige realiteitszin heeft snapt dat er geen weg meer terug is naar de analoge tijd.....
Een dag geen techniek, is een dag niet geleefd.....

Jupiter Pro V8.6
Nikon D80
18-70mm ED-IF AF-S DX Zoom
70-300mm AF-S VR Zoom
Speedlight SB-600

Offline freaky33

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2009, 10:50:47 »
Weer terug naar analoog graag. Dat werkt altijd nog beter is en 100% meer te vertrouwen dan dat overschatte C2000. Hebben de scannerluisteraars ook weer wat om naar te luisteren.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: C2000 werkte niet optimaal tijdens rellen
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2009, 14:47:51 »
Ach, C2000 heeft z'n voordelen en nadelen. Diegene die er tegen zijn noemen alleen de nadelen, de voorstanders de voordelen.

Wat betreft communicatie tussen voertuigen en meldkamer is het een goed systeem. Voor binnen in complexe gebouwen e.d. is het bagger.
Maar in dit geval (Hoek van Holland) lag het echt niet aan het systeem. Op het moment van schieten zaten de meeste agenten op 1 gespreksgroep.
Als dan 1 iemand de knop indrukt van de microfoon, krijgen anderen een geluidje te horen dat ze geen contact kunnen krijgen.
In dit geval durf ik voorzichtig te beweren dat het min of meer goed gewerkt heeft; als iedereen door elkaar praat (analoog) wordt de spraak zo vervormd dat voor de meldkamer het niet duidelijk wordt wat er nou aan de hand is. Dan kan je beter (zoals in dit geval) beter iedereen 1 voor 1 spreken, zodat het sneller duidelijk is (wordt).
Als agent aan de andere kant, in paniek zijnde, kan ik me voorstellen dat je dan roept dat het niet werkt; je krijgt tenslotte geen contact met de meldkamer.
Objectief gezien werkte het dus wel...

Nou... Laat het commentaar maar komen nu...  ;)
Met vriendelijke groet,
Arl