Auteur Topic: Advies nodig  (gelezen 7208 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lopaz

  • Gast
Advies nodig
« Gepost op: 28 december 2005, 13:42:55 »
Hallo
Ik ben inbezit van een ubc3300 xlt en nu is mijn vraag wat voor bereik heb ik met zo'n ding met een standaard rubberduck antenne stel ik woon in omgeving tilburg en wil vliegveld eindhoven ontvangen of zelfs schiphol wat moet ik hieraan aanpassen en wat moet ik zoal veranderen.

Groet,
Lopaz

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Advies nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2006, 17:09:06 »
Citaat van: "lopaz"
Ik ben inbezit van een ubc3300 xlt en nu is mijn vraag wat voor bereik heb ik met zo'n ding met een standaard rubberduck antenne stel ik woon in omgeving tilburg en wil vliegveld eindhoven ontvangen of zelfs schiphol wat moet ik hieraan aanpassen en wat moet ik zoal veranderen.

Hoi,
in het algemeen hangt het van allerlei factoren af wat je allemaal ontvangt en kun je van bereik wat moeilijk spreken vind ik. Het kan afhangen van het vermogen waar mee uitgezonden wordt wat je ontvangt. Ook waar je jezelf bevind, bebouwing, platteland etc.
Mijn ervaring met de scanner is dat je de luchtvaart m.b.t. de toren binnen een straal wonend van 20 kilometer wel moet ontvangen. Uiteraard is een goede buitenantenne ook een optie.

Groet, Chris

Bally86

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2006, 18:32:53 »
Citaat van: "lopaz"
Hallo
Ik ben inbezit van een ubc3300 xlt en nu is mijn vraag wat voor bereik heb ik met zo'n ding met een standaard rubberduck antenne stel ik woon in omgeving tilburg en wil vliegveld eindhoven ontvangen of zelfs schiphol wat moet ik hieraan aanpassen en wat moet ik zoal veranderen.

Groet,
Lopaz

Ik kan vanaf hier (Dordrecht) gewoon schiphol ontvangen, volgens mij is de Tower gewoon in heel nederland te ontvangen.

lopaz

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2006, 19:20:55 »
En wat heeft u voor materiaal in gebruik dan als u vanaf dordrecht schiphol kan ontvangen
lopaz

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Advies nodig
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2006, 16:14:35 »
Een ontvanger heeft geen "bereik". Het ontvangst wordt bepaalt door kwaliteit antenne, gepiektheid antenne, plaatsing antenne, gevoeligheid ontvanger, bekabeling, pluggen en atmosferische omstandigheden.....kortom een aaneenschakeling van variabelen.

Een zeer goeie antenne voor de luchtvaartband VHF (118-144) en UHF 220-400) is de Diamond D-777. Verder zijn goede bekabeling (aircell7 of RG213, dus geen RG58) en pluggen ook een must. Het ontvangst is net zo goed als de zwakste schakel. In princiepe is het zo, hoe hoger de antenne hoe beter.

Zoek op dit forum ook eens over de UBC3300XLT en de mogelijkheid voor een buitenantenne gebruiken, er zijn ontvangers die volledig over hun nek gaan als ze een buitenantenne aangesloten krijgen........

$ven

Gert Jan

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2006, 22:50:54 »
Citaat van: "Bally86"
volgens mij is de Tower gewoon in heel nederland te ontvangen.

Lijkt me erg sterk.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Bereik TWR zenders
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2006, 23:07:39 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "Bally86"
volgens mij is de Tower gewoon in heel nederland te ontvangen.

Lijkt me erg sterk.

Mij ook. :P
Ik zit hier hemelsbreed ongeveer 45 km van Schiphol af en ontvang met een goede antenne en dito coax de TWR van Schiphol redelijk.
En ik denk dat, als je verder weg woont dit er al snel slechter op wordt.
De zenders van de TWR's zijn in het algemeen niet zo héél sterk.
Simpelweg omdat dit voor de vertrekkende en binnenkomende vliegtuigen niet hoeft., die zitten al snel op APP of DEPT frequenties.
Deze zenders hebben trouwens wel wat meer vermogen.
Greetz.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Gert Jan

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2006, 23:13:30 »
Citaat van: "lopaz"
Hallo
Ik ben inbezit van een ubc3300 xlt en nu is mijn vraag wat voor bereik heb ik met zo'n ding met een standaard rubberduck antenne stel ik woon in omgeving tilburg en wil vliegveld eindhoven ontvangen of zelfs schiphol wat moet ik hieraan aanpassen en wat moet ik zoal veranderen.

Groet,
Lopaz

Je moet in elk geval die 3300xlt niet aan een buitenantenne hangen, dat gaat niet goed.

lopaz

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2006, 17:59:27 »
En waarom is dat voor deze scanner niet geschikt dan?

Groet,

Lopaz

Gert Jan

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2006, 18:12:23 »
Citaat van: "lopaz"
En waarom is dat voor deze scanner niet geschikt dan?

Groet,

Lopaz

Omdat hij een slecht grootsignaalgedrag heeft, maw: de scanner kan niet goed overweg met signalen die (door een buitenantenne) zeer sterk zijn.
Hierdoor gaat de scanner de signalen "uitsmeren" over frequenties waar de niet zijn, je gaat dan dus dingen horen op frequenties waar ze niet zitten.

lopaz

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2006, 18:13:33 »
is er misschien een andere mogelijkheid wat ik zou kunnen doen voor een verdere bereik te kunnen ontvangen.

Groet,

Lppaz

Gert Jan

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2006, 18:15:43 »
Citaat van: "lopaz"
is er misschien een andere mogelijkheid wat ik zou kunnen doen voor een verdere bereik te kunnen ontvangen.

Groet,

Lppaz

Eerst leren quoten ;)
Als je een groter ontvangstbereik wilt gaan realiseren door een buitenantenne te plaatsen zal je een scanner/ontvanger moeten aanschaffen die daar mee overweg kan.
Ik denk dan aan een AOR3000(A) of desnoods een 5000(A).

lopaz

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2006, 18:17:20 »
heb net een ding in de winkel aan laten smeren voor 300 euro heb ik er nog niks aan zeg das balen.

Groet,

Lopaz
ik hoor het de verkoper nog zeggen deze kan alles zelfs straks voor c2000 voorbereid voor een soort apco kaart te installeren.

Gert Jan

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2006, 18:19:06 »
Citaat van: "lopaz"
heb net een ding in de winkel aan laten smeren voor 300 euro heb ik er nog niks aan zeg das balen.

Groet,

Lopaz
ik hoor het de verkoper nog zeggen deze kan alles zelfs straks voor c2000 voorbereid voor een soort apco kaart te installeren.

Als ie dat gezegt heeft is het een ordinaire oplichter, APCO 25 heeft niets met C2000 te maken.
Ik zou terug gaan en en je geld terug vragen.

lopaz

  • Gast
Re: Advies nodig
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2006, 18:19:13 »
ook een duur ding zeker die aor 5000


groet,

lopaz