Auteur Topic: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne  (gelezen 2097 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Gepost op: 20 augustus 2020, 09:14:53 »
Goeden dag forumleden,

Ik heb hier sinds kort thuis een antenne geplaatst op het schuurdak. De antenne staat ongev. Op een hoogte van van 4 à 5 meter. Het betreft een sirio tunable antenne 136-175 MHz.
De ontvanger is een digitale Winradio.
Kabel: RG 58,  7 meter
Antenne staat afgesteld op scheepvaart.

Mijn vraag is of je op 5 meter hoogte veel kans heb te ontvangen want het valt een beetje tegen. Het bereik is niet zo goed. Hoe kan je uitrekenen hoever je komt?
We zitten best dicht bij de provinciale weg.

Met vriendelijke groet
Erwin.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2020, 09:46:48 »
5 meter is niet heel hoog, maar Ouddorp lijkt me een prima lokatie om e.e.a. aan marifoonkanalen te ontvangen.
Er kunnen een aantal factoren meespelen waardoor de ontvangst toch minder kan zijn.
1. Check of de coax goed aan de pluggen en de antenne gemonteerd is.
2. Hoge gebouwen of bomen vlakbij je antenne kunnen ontvangst beïnvloeden.
3. Instelling van Winradio? (Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar misschien is er een sterke zender vlakbij (bijv. P2000) die de boel overstuurt, dan kan het verzwakken van het signaal een optie zijn.)
4. Aircell 7 coax geeft iets minder verlies, maar met een korte langte van 7 meter zal je daar bijna niets van merken.

Berekenen hoe ver je kunt ontvangen is niet echt mogelijk, sommige schepen zenden met 25 Watt, andere met 1.
Kuststations hebben een hoger opgestelde antenne, maar gebruiken vaak richtantennes in het werkgebied, zit je net aan de andere kant daarvan, dan kan de ontvangst ook een stukje minder zijn.

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2020, 10:03:20 »
@mark schutte

Ik heb hier wel een stukje vrij zicht. Er zitten maar een paar huizen tussen ons huis en de provinciale weg. Ik heb de coax  gemeten met een multimeter. Deze geeft geen kortsluiting. We hadden de antenne eerst op zolder maar sinds de buren zonnepanelen hebben is de ontvangst 2x zoveel slechter geworden. Bij de Winradio kan je de gevoeligheid instellen, (ik bedoel niet de squelch. ) als ik de gevoeligheid anders instel dan ontvang ik haast niks.

Er zit ook een signaalmeter op, deze varieert tussen 1 en 120. Meestal slaat hij op ongeveer 60 uit.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2020, 13:14:21 »
We hadden de antenne eerst op zolder maar sinds de buren zonnepanelen hebben is de ontvangst 2x zoveel slechter geworden.

Jammer van die storing door zonnepanelen, daar ben je ook niet zomaar vanaf door een buitenantenne vrees ik
Ik neem aan dat de plaatsing van de antenne op de schuur al zover mogelijk van de zonnepanelen verwijderd is.
https://www.veron.nl/nieuws/storing-door-zonnepanelen/
Ik heb zelf ook last van storing op de marifoonband: Op het moment dat de led-lampen in de galerij aangaan wordt de ontvangst ineens een stuk minder.
https://www.veron.nl/nieuws/us-coast-guard-slaat-alarm/

Thauron

  • Gast
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2020, 13:34:23 »
@mark schutte

Ik heb hier wel een stukje vrij zicht. Er zitten maar een paar huizen tussen ons huis en de provinciale weg. Ik heb de coax  gemeten met een multimeter. Deze geeft geen kortsluiting. We hadden de antenne eerst op zolder maar sinds de buren zonnepanelen hebben is de ontvangst 2x zoveel slechter geworden. Bij de Winradio kan je de gevoeligheid instellen, (ik bedoel niet de squelch. ) als ik de gevoeligheid anders instel dan ontvang ik haast niks.

Er zit ook een signaalmeter op, deze varieert tussen 1 en 120. Meestal slaat hij op ongeveer 60 uit.

Ook computers storen op je scanner, dit is bij mij het geval, met laptop een stuk minder, ook was ik achter dat mijn ziggotv kasje ook deed storen. Kleine dingetjes die allemaal mee spelen, ik zou zeggen los ook eerst de storings bronnen in huis op. Scheelt al weer. Ik heb mijn antenne ook op 5 meter hoog op balkon staan , maar ik ontvang vanuit Breda  de lijn uit Antwerpen, 2 meter repeaters uit Delft , Bergen op zoom, ook uit Antwerpen. En zelfs de weerberichten voor de scheepvaart komt goed binnen.Ook nu met aricell Vooral nu klapt militaire luchtvaart goed binnen (Gilze-Rijen), ik had een discone maar daar was ik niet tevreden over, de N30X doet goed zijn werk nu.

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2020, 18:36:50 »
Hartelijk dank voor het meedenken!
De Winradio bedien ik met de laptop. De laptop stoort haast niet. Ledlampen storen inderdaad. Als ik de ledlampen in de schuur aanzet is er weinig te horen.
Ik kom nu wel wat verder met het bereik, ik heb de antenne namelijk aan de andere kant van het dak geplaatst. Vreemd dat zo'n stukje best veel uitmaakt.

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Re: Vraag bereik sirio 136-175MHz antenne
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2020, 18:46:55 »
Nog een aanvulling,
Heb net een zender gehoord uit Middelharnis, hemelsbreed 17 KM. Ik weet dat deze zender 10 watt uitzend. Deze komt zo goed als kraakhelder binnen. Dat is toch best goed lijkt mij?!