Auteur Topic: test opstelling ?!  (gelezen 2126 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DAB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
test opstelling ?!
« Gepost op: 18 augustus 2020, 12:38:53 »
Hey heren ( en damens )

heb na mijn eerdere bericht ( alweer tijd geleden ) even een test ( bij gebrek aan beter en andere woorden ) opstellinkje gemaakt.

simpele antenne ( zo'n multi band stick ( 25 - 1300 Mhz )) in de nok ,
daaraan 15 meter aircell 7 gevolgt door splitter ,
aan de splitter rgb 58 kabel ,
1e +/- 2 meter aangesloten op een uniden 780 xlt ( slaapkamer )
2e +/- 8 meter aangesloten op een BCT15X  ( huiskamer )
voor elke scanner zit een signaal versterkertje.

ik weet niet optimaal maar werkt wel stukke beter als die moonraker deskscan antenne op mijn positie.
ontvang nu tenminste weer iets , zoals luchtvaart , marifoon , lpd en pmr ( waaronder karwei in katwijk )
ook de 27 mc kanalen ontvang ik nu en de relai vanuit zoetermeer en ik gok Den Haag.

die scanstick wil ik nog vervangen door een betere antenne ( ook wel multiband )
zat zelf te denken aan een Diamond D-3000 of sirio variant ( ff kijken hoeveel ruimte ik kan vrijmaken op de zolder )

zou dit schelen in ontvangst ??


jullie nog ideen of tips of eventuele vragen.......

groeten David

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: test opstelling ?!
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2020, 15:01:34 »
Ik zou de versterker(s) zo dicht mogelijk bij de antenne zetten, om kabel- en splitterverliezen te compenseren.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: test opstelling ?!
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2020, 16:27:57 »
Ik zou de versterker(s) zo dicht mogelijk bij de antenne zetten, om kabel- en splitterverliezen te compenseren.

Het liefst direct aan de antenne.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline DAB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: test opstelling ?!
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2020, 07:59:39 »
ik zal eens kijken met de versterker op verschillende plekjes , alleen direct aan de antenne....

hou er niet zo van om stroom aangeloten te houden op de zolder , maar zal eens kijken.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: test opstelling ?!
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:51:14 »
Zou het toch proberen, direct aan de antenne. Denk dat je dat verschil zeker wel gaat merken.

Als je alles netjes en orgineel aansluit zou ik niet te bang zijn van stroom op zolder. Er zijn in Nederland duizenden zolders slechter en amateuristisch bedraad en aangesloten

Erwin uit Ouddorp

  • Gast
Re: test opstelling ?!
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2020, 11:44:26 »
Zo'n moonracker antenne kan je beter niet gebruiken. Slechte ontvangst. Versterker idd dicht bij de antenne plaatsen zoals al is aangegeven.
Ook wel een goede antenne is de sirio gpa 136-174 MHz.  Deze staat bij mij op het schuurdak, op 5 meter hoogte.